Læsetid: 4 min.

Dansk drama og dissonans

2. oktober 1997

Joachim Koester er udstillingsaktuel i New York

Kunst
Den danske kunstner Joachim Koester, som netop har modtaget Hollesens Kunstfonds legat, kombinerer fotografi, film og musik i en udstilling på Greene-Naftali Gallery i New York. Han spiller op til publikum, og lader kunsten dokumentere en virkelighed, hvor tid og sted ikke helt er sig selv.
Det er med modsætningen for øje, at Joachim Koester har bragt Christiania og Shostakovicths sammen i Greene-Naftali Gallery. Fotoserien Day for Night, Christiania 1996 og videoen Pit Music, en koncertoptagelse fra Galleri Nikolaj Wallner, fokuserer begge på et mellemrum i kunsten, hvor forskelle både er noget i sig selv og i forhold til noget andet. De placerer sig uafklaret mellem realisme og fiktion, men det er også meningen.
Day for Night, Christiania 1996 er en fotoserie på 27 billeder, hvoraf 20 er udstillet i New York. Med det blåtonede Day for Night-filter, der får dag til at se ud som nat, afbilder Koester den gamle militærbase i et mystisk skær. Motiverne er indkapslet i tusmørkets både-og tid, hvor intet er sikkert, men alt er muligt. Det er en manipuleret reportage som disponerer fotografiets flade for noget andet og mere end det dokumentaristiske. Fotografi finder sit sted og sine historier ved at lægge til og trække fra virkeligheden, for at vise noget som ellers ikke er synligt.

Christiania a la noir
Det er således ikke et socialrealistisk Christiania, Koester fotograferer, men en film-noir agtig kulisse. Stederne er henlagt i et blåt mørke, der får de gamle bygninger til at kaste dramatiske skygger og fortælle mystiske historier i menneskets fravær. Samtidig optager Night for Day-filteret stedvis andre farver end den blå fra tilfældige skilte og cykler. De lyser stærkt op som små spor og indikerer, at noget lige har fundet sted eller just skal til det.
Det skaber en afventende spænding i fotografiet, hvor stedet er rammen om en mulig begivenhed.
Seriens titel henviser indirekte til Truffauts film Den Amerikanske Nat, der er en hommage til brugen af Night for Day-filtret i 30'ernes amerikanske film. Det filmiske element er da også en indarbejdet del af Night for Day, i det fotografierne er hængt op i adskilte sekvenser på tre til fem, der gør, at de både kan ses enkeltvis og som et sammenhængende forløb. Brugen af det filmiske drama i fotografiet er blandt andet kendt fra Cindy Shermans Untitled filmstills. I forhold til Shermans teatralske selvironi betoner Koester et mere kontemplerende udtryk, hvor det er stedets og ikke personens historie, der er i centrum. Night for Day iscenesætter det fremmede i det velkendte for at fremkalde et interesseret blik hos beskueren til at finde denne historie. Det handler om at se bag om den virkelighed, fotografiet afbilder og få øje på det dunkle drama.

Musik fra graven
Den anden del af udstillingen er videoen Pit Music, som også blev vist på 'documenta X'. Det er en optagelse af en koncert i Galleri Nikolaj Wallner, hvor fire kvindelige strygere fremfører Shostakovitch's koncert nr. 18. for et udvalgt publikum. Kvarteten er placeret i en interimistisk orkesterkrav skabt af det podie, publikum står og lytter til musikken fra. Kameraet filmer både koncerten og publikum fra flere forskellige vinkler, samtidig med at tempoet bliver manipuleret. Der opstår misforhold mellem lyd og billede og en fornemmelsen af mise-en-scene lig den i Night for Day. Koncerten dramatiseres og vi ved ikke, om vi skal tro det, vi ser eller hører.
Pit Music refererer til orkestergraven, men også til graven i sig selv, the pit. Musikken kommer i mere end en forstand nedefra og den disonante lydspor spreder en gravkammer lignende stemning, der på en gang er ophøjet og urovækkende. Det er en udsat situation, for både værk og beskuer, omgivet af en mystik, der ikke helt er af denne verden. Kunsten lukker både inde og ude, som da Koester blokerede vinduerne til Galleri Nikolaj Wallner med træplanker. Den er et sted, hvor virkeligheden, i Pit Music lyd og billede, forvrænges, så der skabes nye klange og måder at opleve på.
Udstillingen i Greene-Naftali Galleri viser Joachim Koesters undersøgelse af et indvirkende forhold mellem kunst og virkelighed. Det er virker bedst, når man giver sig tid til at blive påvirket af den mystiske stemning, værkerne inviterer til. Man kan imidlertid godt savne et modspil fra det meget lyse udstillingsrum til at formidle denne noget bredere, specielt tusmørkeæstetikken i Night for Day kommer ikke til sin fulde ret. Koester vækker dog alligevel opmærksomhed og giver et vedkommende indblik i rummet mellem det der er og det vi ser.

*Joachim Koester kan ses på GreeneNaftali til 4. nov., i Kunstforeningen t. 16. nov., samt på Lousiana fra 4. okt. i udstillingen Ny Kunst fra Danmark og Sydsverige

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu