Læsetid: 5 min.

En født klassiker

25. oktober 1997

Sangskriveren Nikolaj Nørlund leverer årets mest kunstnerisk fuldbyrdede dansksprogede pladeudgivelse

NY CD
Når 90'ernes rock engang skal gøres op og tælles i mandtal, vil den 32-årige sanger, guitarist og sangskriver Nikolaj Nørlund utvivlsomt rage op som et fyrtårn. Hvilket slås fast med syvtommersøm med hans seneste udgivelse, den eminent underspillede Nye Optagelser, én af den slags sjældne værker, der står skrevet "født klassiker" på fra starten.
Og Nørlund redefinerer ene mand den traditionsrige singer/songwriter-tradition, som efterhånden er størknet i en bestemt form herhjemme, hvor både kunstnere og publikum er ved at falde over deres egne ben for at gøre alt for ikke at skuffe nogens forventninger.
Med de fjorten dansksprogede sange på Nye Optagelser brydes der radikalt med den Dylan-afledte afart af traditionen, som stadig dominerer her i DK - der er langt til en Poul Krebs eller en Johnny Madsens ordsvulmende og musikalsk traditionalistiske udgydelser og så til Nørlunds stramt diciplinerede kompositioner.
Både melodisk og tekstligt befinder Nørlunds sange sig i et anderledes moderne og minimalistisk rum, som kan bringe tankerne hen på det bedste i 90'er-lyrikken, for ikke at tale om den japanske haiku-form eller sågar en Søren Ulrik Thomsen - selvom emnevalget hos Nørlund er af en ganske anden karakter, er der en så høj grad af sprogbevidsthed til stede i disse på dansk jord så radikalt anderledes kærlighedssange, at teksthæftet snildt kan læses - uden at falde igennem.
Men nu er der altså tale om sange, og her er fjorten eksempler - ikke kun på hvordan det kan gøres, men også hvordan det burde gøres: På en forbilledlig asketisk og udemonstrativ facon gås der helt anderledes til sagerne end på de de normale danske flødeskumskage-produktioner. Nørlund præsterer med Nye Optagelser et fuldbyrdet kunstværk, der sagtens ville kunne få tag i den mere alment orienterede lytter. Omend åbenhed ikke skader...

Intelligent afsøgende
Nørlund gjorde i sin tid indtryk som leder af det første egentlige 90'er-ensemble på dansk jord, den stil- og banebrydende kvartet Trains and Boats and Planes, som med et minialbum og to fuldlængdeudgivelser på pladeselskabet Cloudland introducerede en række udenlandske fænomener for et dansk publikum. Gruppens særegne og lyriske fusion af britisk shoegazer, amerikansk støjrock samt gruppen Galaxie 500's sprøde og afdæmpede udtryk, centreret omkring Nørlunds intelligente og afsøgende engelsksprogede sange, introducerede en helt ny tone i dansk rock - uden dog at få tag i det store publikum.
Efter opløsningen af Trains and Boats and Planes dannede Nørlund workshop-projektet Rhonda Harris, som udsendte et album, helt renset for støj-elementer til fordel for et nedæmpet, nærmest dagligstue-intimt udtryk, som viste, at Nørlund var bekendt med udenlandske indie-fænomener som lo-fi og sadcore - og havde ladet sig inspirere af dem.
Efter Rhonda Harris røg Nørlund over på Gyldendals pladeselskab Exlibris, hvilket førte til gennembruddet med Navnløs, ni fornemme tonsætninger af Michael Strunge-digte, garneret med tre korte instrumentalpassager. Her havde Nørlund fundet de to musikere, som siden kongenialt har backet ham op: Den lydhøre og aldeles fremragende slagtøjspiller Piet Breinholm Bendtsen med en fortid i støjtrioen 18th Dye og på såvel kontra- som el-bas, den solide Hans Holten Hansen, der engang varetog samme funktioner i drømmepopbandet How Do I.

Intimt foredrag
Navnløs blev ikke kun det forventede kritikergennembrud, men fandt trods sin sarte og indadvendte tone et stort publikum, og det var de ikke døve over for på mediegiganten Sony, som gennem datterselskabet Columbia tegnede kontrakt med Nørlund, der nu altså debuterer i multinationalt regi.
Og Nye optagelser må siges at være dét album, som hele Nørlunds hidtige produktion har ledt op til - i en tid, hvor den dansksprogede sang er presset såvel ovenfra som fra neden, er der tale om en triumf af dimensioner.
Alle tekster og melodier på pladen er denne gang Nørlunds egne, og han akkompagneres med uhørt indforståethed af Breinholm Bendtsen og Holten Hansen hele vejen igennem, mens kapelmesteren selv ud over diverse guitarer trakterer hammondorgel, klaver og mundharpe. Som gæstesolister høres den tyske guitarist og mandolinspiller Sebastian Büttrich, technomusikeren Jesper Skaaning på hammond her og der samt den eminente Kasper Tranberg på trompet på et par numre.

Underspillet sang
Som sanger underspiller Nørlund konstant, nogle gange ligger han på randen af det fremhviskede, andre gange er han næsten helt Lou Reedsk - anno Transformer/ Berlin - i sit foredrag, men ikke desto mindre har han gennem hele karrieren udviklet sit foredrag til noget nær det perfekte.
Nørlund er ikke verdens største sanger og hans stil er næsten trodsigt udemonstrativ, men den er bestemt med til at give disse sære og uforglemmelige kærlighedssange ekstra resonans. Trods teksternes iboende kvaliteter løfter Nørlunds særegne foredrag dem yderligere.

Gedigne hitkvaliteter
Nye Optagelser er generelt en afdæmpet plade, omend der er langt til den kuldslåede indadvendthed som karakteriserede Navnløs. Melodierne er ofte vignetprægede og deres umiskendelige, men næsten åndeløst stilfærdige hooklines penetrerer kun langsomt lytterens bevidsthed - selvom et par stykker er mere umiddelbart indbydende end andre: "Tag Det Fra Mig", "Pariah", Ridset I Panden" - med pragtfuldt mandolinspil fra Büttrich - og "Du Ku Blive Mit Held" glider direkte og ubesværet ind på lystavlen.
Og er den sidstnævnte noget så håbløst umoderne som Nørlund alene med sin akustiske guitar, besidder den ikke desto mindre gedigne hitkvaliteter. Man kan i samme åndedrag også roligt anbefale nogle af danskrockens store stemmer, der som sangskrivere ikke har meget at byde på, at gå på strandhugst på Nye Optagelser. Der er nok at tage af.
Nye Optagelser måtte gerne være et signal om at Nørlunds generation - og den endnu yngre, som p.t. er ved at markere sig - nu er ved at være trætte af dygtige, men også intetsigende internationalt klingende stiløvelser med lah-dee-dah tekster på bedste skoleengelsk, og parate til at dele ud af deres specifikke erfaringer, drømme, sorger og forhåbninger på det stadig vitale muddersmål. Eller vil de virkelig lade hip hopperne løbe med det hele?
Omend der nok går et stykke tid, før vi hører noget, der tilnærmelsesvist er så nøgent og mættet, søgende og forløsende, poetisk og ligetil som Nye Optagelser.

*Nikolaj Nørlund: Nye Optagelser (Sony/ Columbia 489086 2). Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu