Læsetid: 5 min.

Forårsfornemmelser

9. oktober 1997

Danske pladeselskaber og initiativtagere sætter stadig kraftigere fokus på den elektroniske musik som kongerigets egentlige, musikalske hovedpulsåre

Mens Aqua pumper millioner af plader over alverdens, herunder amerikanske, pladediske, mens Blink modtager guldplader fra Sydkorea, mens Michael Learns To Rock tager hul på den femte, sjette, syvende million solgte enheder, så lever den frodigste, danske musikscene - den elektroniske - et noget mere beskedent liv her i andedammen.
Ikke desto mindre oplever især den københavnske, elektroniske musikscene stadig større medvind.
Klubber skyder frem, originale arrangementer genlyder gennem asfaltjunglen, dj's finder deres personlige stil og glimrende albums ser dagens lys.
"Europas hemmelighed" kaldte Nat & Dags Søren Heuseler i august-nummeret den københavnske electronica-scene, der først nu er ved at nå den bredere offentlighed. Det er blevet hipt at være dj, og kigger man avisernes arrangementlister igennem, så finder man mindst ligeså mange klubbegivenheder som go'e, gammeldags koncerter. Alene i hovedstaden har der været Blue Star Night Club hver onsdag, fast Technotorsdag på Stengade 30, Klub Vega lørdag på Vega. Der er Club Kalium lørdage på Forbrændingen i Albertslund, Shiraz hver torsdag under Axelborg, fast dj onsdag på Stereo Bar og hveranden søndag er der for tiden elektronisk chillout under titelen Tvangslykke på Christianshavns Backfish. Og til listen kan man nu føje Mantra og April Club.
Højere vægtklasse
Mantra var fra begyndelsen af 90'erne en af hovedstadens toneangivende klubber fra Pakhus 11 på Østerbro og Eigens Ballroom på Islands Brygge, og nu har klubben fundet nyt liv efter års afgang ved døden. For tre uger siden - onsdag den 17. september - kunne arrangørerne Henrik Möll og Kong alias Steen Mogensen slå dørene op til Mantras nye residens: Tivolis Jazzhus Slukefter. Hver onsdag og torsdag finder man her nogle af byens gennem de sidste mange år mest toneangivende folk som hus-dj's: Tanja Sonnenfeld, Thomas Knak alias Opiate, Morten Remmer alias 360 og Steen Mogensen.
Möll og Mogensens bedrifter er betragtelige. Mölls mest bemærkelsesværdige stunt - i samarbejde med Lars Skovgaard og Anders Eigen - var Ultramarine med mastodonten The Orb på øen Trekroner i Københavns Havn, mens de to herrer ved fælles kraft har skaffet hjernerum for den ambiente musik med Tripping On Sunshine i H.C. Ørstedsparken, afholdt Dungeon of Delight i bierstube-katedralen Vin og Ølgod og Tripping On The Final Frontier i Planetariet. De har således været fremragende til at formidle elektronisk musik i dialog med omgivelserne, omfortolkende nye rum i byen.
Henrik Möll har været medstifter af pladeselskabet Mainline, der tæller en del elektronisk fikserede underselskaber. Og Steen Mogensen er den ene, Cai Bojsen-Møller den anden halvdel af pladeselskabet Multiplex, der for alvor trådte op i en højere vægtklasse, da de under Kulturby '96 arrangerede de tre Get Lost-raves på Louisiana i forbindelse med den ambitiøse samtidskunst-udstilling Nowhere samme sted.
Spil noget andet!
Multiplex er således ved at stige fra undergrunden, og fejrer sig selv og deres tredje år dels med et større arrangement (se livemusikguiden her på siden), dels med dobbelt-cd'en Past, Present, Future (udkommer 15. oktober).
"Vi sidder som et københavnsk selskab og præsenterer de navne, som i fremtiden vil blive husket som dem der lavede lyden nu," siger Mogensen til Information og referer især til de amerikanske navne, som takket være det voksende ry selv tager kontakt til pladeselskabet i håb om udgivelse. Men også på den danske scene er der masser af fremtid.
"Jeg har et indtryk af, at der er en masse folk, som har en hel masse talent, som er unge og friske og har en hel masse gåpåmod og er enormt dygtige og har nogle muligheder, som jeg for eksempel ikke selv havde da jeg fandt ud af, at jeg ville være disc jockey," siger Mogensen.
"Og det tror jeg er rigtig sundt, og de skal nok blive rigtig, rigtig gode. Producere (egentlige, elektroniske komponister, red.) er der også mange gode af, men... give dem lige lidt mere tid."
- Hvad er det for nogle muligheder, de har, som du ikke havde?
"Det er klubber, det er arrangementer, det er et større publikum, det er pladeselskaberne. Vi måtte selv lave vores klub, jeg måtte selv møde Cai og lave vores eget pladeselskab. Der er et helt andet marked i dag. For fem år siden var der 5 dj's i København, der spillede technomusik - de havde hver deres lille niche - nu er der 50, som folk kender lidt til. Også hvis du kommer ud er der mere respekt for, at en dj står og spiller det her. Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har skullet høre på, om jeg ikke kunne spille noget andet, eller 'har du ikke noget James Brown?'".
Trods regnen!
Multiplex udgav i begyndelsen kun white labels - dj-dyrkede 12 tommer vinylsingler uden titel på - men er selv trådt ud af denne eksklusivitet med de første cd- og albumudgivelser, der jo er lettere at forholde sig til som typisk rocklytter, Sidste år således deres eget duoprojekt CK's Music For Pets og cd-antologien Get Lost. Og i dag har Mogensen og Bojsen-Møller for alvor skruet op for promotionsamarbejdet med mastodonten BMG.
Tre år gamle April Records har fra begyndelsen holdt en lidt mere åben profil, og er det danske, elektroniske selskab med størst album-output. 17 albums er det blevet til - indenfor de sidste to år alene kan anbefale albums fra Future 3, Acustic, Bjørn Svin, Jet og antologierne Boredom Is Deep And Mysterious 2 & 3. Især sidstnævnte album understreger den milde grad af indspisthed, som også kendetegner en trods alt stadig lille scene - med vokseværk. Her finder man således allestedsnærværende Knak, Jesper Skaaning, Anders og Morten Remmer under navnene Future 3, Jet, James Bong, Acustic, 360, Opiate, James Bong og Dub Tractor...
Future 3's album står som en mindre milepæl i dansk electronica, og derfor er det også helt naturligt, at de er en del af April Clubs åbningsarrangement (se livemusikguide her på siden), der omdanner Stengade 30 og Café Stalingrad i overetagen til et større multimedieshow. Livenavne, dj's, video- og billedkunstnere og via ISDN/sattelitforbindelse verdensstjernerne Dave Clarke og Carl Cox på pladespillere fra henholdsvis Bruxelles og Liverpool, mens danske Future 3 via P3 og BBC Radio 1 vil blive transmitteret til godt 120 europæiske radiostationer. Med potentielt 300 millioner radiolyttere viser elektronikken igen de svimlende muligheder. Men det ændrer ikke ved det faktum, at April Club og Records sammen med Mantra, Multiplex, Mainline med flere er ved at definere København i sin egen ret. Der er al mulig grund til forårsfornemmelser i det ruskende efterår - så trods regnen!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu