Læsetid: 2 min.

I forlystelsestemplet

14. oktober 1997

April Clubs elektroniske åbningsbal var en tretrinsraket med bred appel

KONCERT
Kødannelse, udsolgt bøjleplads og saunatemperatur skulle åbenbart være forlystelsesmenneskets grundvilkår i hovedstadens Stengade 30 lørdag nat. Med musik i tre etager blev Nørrebros vigtigste spillested omdannet til April Club - et mekka for den elektroniske musik, som for tiden stille og roligt invaderer hovedstadens spillesteder. Som små guerillabevægelser slår dj's og musikere til på nøje udvalgte tider og på scener, der for få år siden var forbeholdt rockmusikken.
Det er det danske, toneangivende, elektroniske pladeselskab April Records, der står bag April Club, som vil være et månedligt tilbagevendende barometer for den danske electronica-scene - denne aften udvidet med internet- og radiotransmission til og fra det store udland.
Ovenpå fodboldhysteriet i hovedstadens små overophedede lejligheder forekom stemningen fra begyndelsen ganske sval i spillestedets stueetage, hvor norske Magick A og danske Future 3 åbnede med live-koncerter. Med deres vuggende kroppe bøjet over lydmoduler, synthesizere, trommemaskiner, samplere leverede den danske trio et sublimt sæt til den europæiske offentlighed. Potentielt 300 millioner radiolyttere på 120 radiostationer i 12 lande kunne høre Future 3's kompakte, varme, underspillede og rislende velformede electronica, hvor de flimrende, smældende rytmer trækker lysspor over trommehinden, hvor synthesizerne taler i dæmpede, bøjelige tunger og bassen suger og glider frem og tilbage mod og med mellemgulvet.

Velsmurt motorik
Den strømlinede ungdoms velsmurte dansemotorik fik anderledes kontante argumenter at brydes med da stjerne-dj'en Carl Cox overtog herredømmet over gulvet i en internet-transmission fra klubben Cream i Liverpool. Der kom ikke hul igennem på billedsiden, men til gengæld bevægedes menneskemængden fra det vuggende til det pumpende leje, fra det svale til det feberhede, hvilket danske Bjørn Svin fastholdt med sit dj-sæt i de følgende timer, hvor bundsolid house opblandedes med Svins egne bulede kompositioner, med Kraftwerk og med New Orders klassiker Blue Monday.
Var man til mere stationære tilstande og lavere luftfugtighed bød kælderetagen på excentrisk electronica i dunkelt strejflys, mens overetagens Café Stalingrad bød på dj's i lyttebaserede farvande. Men mens både stue- og kælderetage fastholdt dæmpede belysninger, dermed forhøjende musikkens forheksende kraft, så skæmmedes Stalingrad af prosaisk café-belysning, der ikke kun tog brodden af lyden, men også af videokunsten, der kørte upåagtet i hjørnerne, som prøvebilleder sidst på natten.
Men April Club lykkedes alligevel musikalsk såvel som rammemæssigt - ikke mindst fordi begivenheden tiltrak knap så ajourførte, bare almindeligt nysgerrige gæster på visit fra den anden side af genre- og coolness-skellet - alene dét må siges at markere en fuldført mission for et pladeselskab og en genre generelt på vej mod den brede offentlighed.

*April Club, lø., Stengade 30 og Café Stalingrad, Kbh.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu