Læsetid: 3 min.

En generation spiller ud

6. oktober 1997

Spot 04's glimrende vue over den yngre danske rock og techno loddede dybde og gav overblik

NY MUSIK
Med 37 yngre, danske navne, 4 scener og cirka 28 timers effektiv spilletid fordelt over 2 dage var Spot 04 i Århus unægtelig et ambitiøst projekt. Og ikke nok med at et bredt vue over vort kongeriges musikalske landskab udfoldedes i løbet af weekenden, men samtidig åbenbaredes tendenser, pointer og et pletvist løfterigt vækstlag.
I forsøget på at tiltrække musen til den århusianske midtby, lade inspirationen flyde, kunne man opleve yderst interessante, ikke altid lige gennemskuelige programpunkter ved dette fjerde Spot-show.
Hvad lavede for eksempel Anne Knudsens ellers glimrende foredrag om blodhævn på Korsika på en musikscene? På mere åndsbeslægtet territorium kunne man opleve foredrag om career moves, om at komponere for store orkestre for navne som Oasis og Eric Clapton samt en workshop udi kunsten at skrive engelske sangtekster.
Der var med andre ord lagt op til krydsbelysning af fænomenet musik og især den danske udgave af samme.

Med gru
Den odenseanske kvintet Bloom har tydeligvis vundet nyt kreativt liv efter skiftet fra en noget svulstig, britisk inspireret og engelsksproget rock til danske tekster sunget af pragfuldt underspillende Christian Juncker, en enkel lyrisk popnerve og sprøde guitarharmonier, der ikke kun lovede godt for Blooms fremtid, men også gav fornyet styrke til ihvertfald overtegnedes undren over hvorfor en workshop i tekstskrivning går på engelske, ikke danske tekster når der er så åbenbart større problemer med overhovedet at komme igang med at skrive på dansk i rockmiljøet.
Men modersmål eller ej, så må målet for dansk musik fortsat være bevaring af egenart. Guderne skal vide, at det kneb og kniber for Spot 04's mere radiovenlige rockbands - MOMB, Pockets, Yellowbellies - men også på den elektroniske scene skulle et mindre kvantespring lørdag aften åbenbare nøjagtig samme problematik.
Enmandsprojektet Goon - alias Carsten Krøyer - fyrede med hjælp fra to trommeslagere og Fielfraz' Claus Hempler op under sit hæsblæsende, medrivende, men også meget endimensionale og unuancerede samplerinferno, hvoraf størsteparten skylder sit til britiske Prodigy. I et forsøg på at få luft forlod Informations udsendte Ridehusets tvedelte rum og stilede mod en mindre teltscene.
Bag vindens rusken i teltdugene hørtes med gru noget, der umiskendeligt lød som den samme art stejle melodistump, som både Goon og Prodigy finder så stor glæde i. Og ganske rigtigt: indendøre opdyrkede duoen Puddu Varano netop denne lille stump. Men der gik ikke længe før variationerne og den myldrende rytmik druknede den fikse melodifigur.
Og snart muteredes og fremmanipuleredes andre elektroniske genrer i et frodigt klangsprog i hænderne på elektronikmester Morten Hansen og trommeslager Alex Puddu. Puddu Varanos eklektisk vildtvoksende egenart fik Goon til at fortone sig som festglad underholdning - og intet andet.

Musikambassadører
Når musik ikke er forretning, så er den kreativitet, og den findes i disse dage gerne og ofte i hybridernes spændingsfelt.
I Århus havde Deepfried Toguma tilføjet mere tyngde og større rytmisk spændvidde til deres fremragende, i forvejen eksotiske hybrid mellem samplere, elektrisk guitar og flamencosang. Jens Jørgen Thorsen bemalede kæmpelærred, sig selv og to meter høj statist til tonerne af Vildenskys bastardrock med folkklange.
Og Sorten Muld ligner mere og mere ambassadører for dansk musik efter lørdagens koncert, der bedre end nogensinde sammensmeltede elektronisk, sugende lyddesigns, akustiske instrumenter som kontrabas, sækkepibe, harmonika, banjo, fløjte, trommer og Ulla Bendixens dragende vokal. Det er i hybriden dansk rock i disse dage har mest at hente og lære efter årevis under kreativ klaustrofobi og iltmangel.
Og endelig demonstrerede Spot 04 også, at vi inden for den gruppe af navne, der trods alt har været med i så mange år, at de ikke længere kan betegnes som "lovende" kan bryste os af en række aldeles fremragende, mere klassisk orienterede sangskrivere i Psyched Up Janis og Fielfraz.
Uden at fortone sig i discount, men af og til i musikalske almindeligheder forløstes Spot 04 på smertefri og generelt velarrangeret vis. Tråde blev trukket, talent åbenbaret og mainstreams armod afdækket. Ikke dårligt på kun to dage.

*Spot 04, fre. d. 2., lø. d. 3. i Ridehuset, Århus

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu