Læsetid: 5 min.

Jagten på højere global enhed

22. oktober 1997

Nye fusioner i revisions- og konsulentbranchen samler styring og kontrol med de transnationale selskabers regnskaber

Vi er mistænksomme overfor disse forsøg på at blive større for størrelsens egen skyld, sagde finansdirektøren for Rentokil, Chris Pearce, for en måned siden, da to af verdens seks største revisionsfirmaer, Price Waterhouse og Coopers&Lybrand for en måned siden annoncerede, at de agtede at fusionere og skabe verdens største revisions- og konsulentselskab med 135.000 ansatte og en samlet indtjening på 12 milliarder dollar om året.
Selv om denne branche ikke normalt optager almindelige danske lønmodtagere, så er det ikke helt uvæsentligt for vort samfund i en stadig mere global økonomi, at et eneste revisionsselskab kontrollerer og fører tilsyn med to femtedele af verdens 50 største transnationale selskaber - Ford, Exxon, IBM, Hewlett Packard og AT&T for bare at nævne en håndfuld.
I Danmark har revisionsselskabtet 72 af de 300 største virksomheder som klienter.
Men knapt er blækket tørt - og EU's og USA's monopoltilsyn har endnu ikke haft tid til at godkende eller underkende fusionen - førend en ny og endnu større gigant har meldt sig på den globale arena.
Revisions- og konsulentfirmaerne, Ernst&Young og KPMG meddelte mandag, at de vil slås sammen - hvis selskabernes knap 13.000 partnere siger god for ideen.

Det nye selskab vil med i alt 163.000 ansatte og en global omsætning på 18 milliarder dollar indtage en solid førsteplads på den nye rangliste over verdens fire dominerende aktører i revisionsbranchen.
I Danmark vil det betyde, at over halvdelen af de børsnoterede selskaber vil blive betjent af Ernst&Young/KPMG. En koncentration af viden og regnskabskontrol, der også bør interessere konkurrencerådet.
I Storbritannien har kunderne, herunder Chris Pearces sammenslutning af 100 førende finansdirektører, sagt klart nej til den igangværende koncentration i revisionsbranchen. Det vil kun blive 12 ud af Storbritanniens 100 største selskaber, der ikke vil få deres regnskaber revideret af de to nye giganter.
"Koncentrationen er ikke særlig sund," siger en anonym finansdirektør til avisen Financial Times. En anden beklager sig over, at de store giganter kan "mindske konkurrencen" og der vil ikke være ret mange alternativer at vælge imellem, når virksomheder f.eks. har brug for rådgivning ved fusioner eller større organisationsomlægninger.
Samtidig kan det skabe interessekonflikter mellem regnskabs- og konsulentvirksomhed: Olieselskabet Shell bruger Price Waterhouse som revisor, men Coopers& Lybrands som konsulentvirksomhed. Men er det særlig sundt, når regnskabet revideres af det samme selskab, som skal give gode råd om fremtidens strategier, ledelsesudvikling, økonomisk styring, introduktion af ny informationsteknologi, miljøstyring og hvad der ellers opstår af behov? Næppe.

Fusionsbølgen i revisionsbranchen er led i en bredere koncentrationstendens på et marked, hvor globaliseringsevne og størrelse er blevet det, der skiller vindere fra tabere.
Sidste år blev der alene i Vest-europa lavet grænseoverskridende fusioner og sammenslutninger af virksomheder for 250 milliarder dollar. Men i sidste uge, mandag den 13. oktober, blev alle grænser sprængt i det kapløb. På en eneste dag blev der annonceret grænse-overskridende fusioner og opkøb til en værdi af 130 milliarder dollar. Her er fem eksempler fra den store fusions-mandag:
*Svenske Nordbanken og den finske bank, Merita, fusionerer for at skabe en fællesnordisk bank.
*Den store hollandsk-britiske forlagsvirksomhed Reed Elsevier vil fusionere med sin tysk-hollandske rival, Wolters Kluwer. Værdien af den handel overstiger 200 milliarder danske kroner.
*De to britiske drikke- og fødevarevirksomheder, Guinness og Grand Metropolitan går sammen for at danne verdens største spiritusvirksomhed.
*Den schweiziske forsikringskoncern, Zurich, vil købe forsikringsafdelingen i det britiske selskab, B.A.T., for at blive Europas andetstørste selskab af slagsen.
*Italienske Generali vil ikke stå tilbage for schweizerne og byder omkring 67 milliarder danske kroner for Frankrigs trediestørste forsikringsselskab, AGF.
Det fik det britiske ugemagasin The Economist til at konkludere, at den mandag af fremtidens historikere "vil blive betragtet som det øjeblik, hvor europæiske selskaber, der har været berømte på deres fragmenterede hjemmemarkeder, endelig omfavnede den pan-europæiske ide" om et grænseløst indre marked.

Den såkaldte pan-europæiske re-torik kan til tider være ganske svulstig, men i realiteten er selskabernes fusionsiver i højere grad drevet frem af en logik, der overskrider EU's grænser. I den logik er evnen til at dominere på hjemmemarkedet - det europæiske - en afgørende forudsætning for at kunne klare sig i den globale konkurrence.
Og således også i revisions- og konsulentbranchen, hvor man allerede er begyndt at tale om, at der i det 21. århundrede kun vil være tre store globale aktører.
Eller som en af Price Waterhouse partnerne, Ian Brindle, siger: "Det, der driver os frem (til fusionen, red.) er vore klienter (de transnationale selskaber, red.) og deres behov. Der er en synenergi-effekt, hvor det hele går op i en højere enhed. Vi arbejder alle frem mod en global praksis, og denne fusion hjælper os nærmere det mål."

Denne jagt mod den højere globale enhed er selvforstærkende, og det er ikke bare klienterne - de omkring 40.000 transnationale selskaber i verden - der driver den proces frem, og f.eks. har brug for gode råd til at spare penge i skat til nationalstaterne.
Når de førende revisorer og managementkonsulenter tænker globalt, vil det også være med til at frem-skynde globaliseringen af regnskaber, virksomhedskulturer, ledelsesprincipper og al den know how, som købes i dyre domme af virksomheder og offentlige institutioner overalt i den vestlige verden.
Den proces kan blandt andet iagttages i Danmark, hvor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i øjeblikket er i gang med en omfattende revision af den danske årsregnskabslov, som skal gennemføres senest i foråret 1999 - som led i det intensive internationale arbejde på at udarbejde et fælles sæt regnskabsregler for hele den vestlige verden gennem organisationen, International Accounting Standard Commitee.
Organisations- og ledelsesteorier vil - med konsulenterne i bl. a. Ernst&Young/KPMG, Andersen Consulting og McKinsey&Co som budbringere - samtidig mere effektivt og hurtigere blive formidlet på tværs af landegrænserne i standardiserede koncepter, teoridannelser og smarte overheads.
Den udvikling har allerede længe været undervejs, og smarte ledelses- og organisationsteorier - som f.eks. Business-Process Reenginering, Total Quality Management, Virtual management og Custumer is King - har med forfatteren Eileen Shapiros ord forlængst ført til "surfing på modebølgerne i direktionslokalerne".
Shapiro har, uden at kende danske eksempler fra Rigshospitalet, Danmarks Radio og andre offentlige og halvoffentlige institutioners jagt på virksomhedsøkonomisk karisma fra det private erhvervsliv, i sin bog Fad Surfing in the Boardroom sagt det på den måde, at "det sluger ledernes tid, det er lukrativt for konsulenterne og det er gang på gang en katastrofe for organisationerne".
Sådan behøver det ikke at gå, og der findes naturligvis også gode eksempler på, hvordan inspiration og viden fra professionelle konsulenter har tilført stivnede organisationer og virksomheder nyt liv. Det er i hvert fald den formodning, som de store konsulentvirksomheder tjener penge på. Og så længe der er private og offentlige kunder til at købe den vare, så vil udviklingen i retning af en ny "højere" global praksis og ideologi fortsætte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu