Læsetid: 2 min.

København kan redde liv

6. oktober 1997

Det Økologiske Råd foreslår at skære ned på dieselforureningen i København.
Gevinst; mellem 120 og 720 menneskeliv

Dieseludstødningen er trafikkens største dræber, og København er hårdest ramt.
Men det kan der ifølge Det Økologiske Råd gøres noget ved.
"Forureningen med små partikler er et af de største miljøskabte samfundsproblemer, men det er først for nylig blevet klarlagt, hvor skadelig dieselos egentlig er," siger sekretariatsleder Christian Ege og ingeniør Kaj Jørgensen fra Det Økologiske Råd.
Men ifølge en regening fra Miljøstyrelsen kan mellem 120- og 720 mennesker reddes, hvis udstødningen af dieselpartikler skæres ned med en tredjedel.
Rådet har derfor lavet et forslag til, hvordan København kan få renere luft, og det lokale erhvervsliv samtidig kan holdes skadesløs.

Bruger EU's regler
Forslaget fra Det Økologiske Råd går ud på, at København skal anvende EU's krav til nye dieselkøretøjer over for alle biler med dieselmotor, der vil køre inden for kommunens grænser.
De nuværende EU-regler skal gælde for alle lastbiler og busser i Københavns Indre by fra år 2002 og for varebiler fra år 2000. Fra år 2005 skal alle diselbilerne opfylde de skærpede krav, der er ved at blive forhandlet færdige i EU.
Og fra år 2010 skal al kollektiv trafik i den indre by være udstødningsfri (f.eks. eldrift eller brintdrevne brændselsceller).
Forslaget starter med København, hvor sundhedsproblemet er størst.
Men for at undgå skæv konkurrence foreslår Det Økologiske Råd samtidig at opkræve fem øre ekstra pr. liter diesel i hele landet. Det giver ca. 100 milloner kr. om året, som kan bruges til at støtte udskiftningen af køretøjer, omlægning af vareudkørslen, kompensation til virksomheder, der rammes af trafikbegrænsninger og udbygning af kollektiv trafik med renere udstødning.

Skeptisk borgmester
Forslaget fra Det Økologiske Råd fremlægges på et offentligt møde tirsdag aften.
Men får på forhånd en kølig modtagelse af trafikborgmester Bente Frost.
Hun siger til Information, at hun ikke er tilhænger af et forslag, der kan føre til stigende varepriser i København.
"Jeg har haft et udvalg siddende i et år, som ser på hvordan vi kan bringe den tunge trafik ned i den indre by, som borgerrepræsentationen har pålagt os. Vi ser blandt andet på vægtgrænser og miljøcertificering af køretøjerne,"siger Bente Frost.
"Men vi lægger vægt på at det skal være en frivillig ordning og helst starte som en forsøgsordning. Og et må ikke føre til at det bliver dyrere at få varerne frem. Jeg kan ikke sige dig hvordan vi vil gøre eller hvor meget vi kan nedbringe forureningen. Personligt tror jeg på at en tunnel under havnen sammen med de nye motorvejsomkørser vil løse en del af problemet. De tunge biler vil vælge de nye ruter fordi de er hurtigere".

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her