Læsetid: 5 min.

Kunstbranchen er benhård

3. oktober 1997

Kunstmiljøet er hårdere end forretningslivet. Arrogance og rygvendte kroppe er daglig kost

Noget af det, som slår én, når man bevæger sig rundt i kunstlivet, er de benhårde, trend- og generationsopdelte hold, som kunstnerne promoverer sig frem i. Ligesom enkelte kunsthandlere og gallerister, der også forstår at satse på de snævre, dagsordensættende kunstneriske udtryk som f.eks. Nicolai Wallner.
Wallner tog således i DR2's kulturprogram forrige fredag behørig afstand fra sidste måneds Kunstmesse i Forum, hvor han absolut ikke ville medvirke, fordi det er et stort æstetisk bunkebryllup, der ophæver kunstens virkning og skader hans egne kunstnere. Sagde han.
Kunstnerne holder selv sammen i bundter, der er godt sammenfiltret efter års sameksistens og gensidig bekræftelse i, at det man har fundet, er det eneste, der duer, og at alt andet er røv og nøgler.

Foragt og snæversyn
Det medfører selvsagt et snæversyn, som medvirker til at hindre forståelsen for andre udtryksformer og for anderledes tænkende, og som i visse henseender virker fordummende. Men hvis kunstnerne når frem til en 'alderens arrogance', så bliver de som regel mere rummelige og overbærende over for andre udtryksformer, fordi de har deres på det tørre.
De unge, uetablerede kunstnere har skam al mulig grund til at tage kunsten alvorligt og kæmpe, til blodet begynder at løbe. Det handler nemlig om overlevelse. Om at få lov at være sig selv, at blive set, hørt og husket af offentligheden.
Det er en kamp på liv og død, hvor det afgøres, om man må ende karrieren som overset, glemt og gemt af vejen som f.eks. kunstpædagog i gymnasieskolen eller i højskolerne, eller om man når frem i lyset på de forreste rækker. I kampens hede kan der ryge nogle finker af fadet, og man bruger måske ikke altid de mest hæderlige metoder for at komme frem.
I dag kæmper mange yngre og unge kunstnere døgnets 24 timer for at forbedre deres image og dyrke de cirkler, der kan bringe dem yderligere frem, med det uhyggelige resultat at der ikke er ret meget tid tilbage til arbejdet med det egentlige, nemlig værkerne, i de ydmyge atelierer rundt omkring i storbyernes randområder.

Verbal aflivning
Den mest almindelige - og nemmeste - måde at slå konkurrenter ihjel på, er den verbale. Når man (jeg) møder en kunstner, og talen falder på konkurrerende kolleger, så bliver de simpelt hen jævnet med jorden, til der ikke er andet end ben og hår tilbage. Den og den er epigon, den og den har lånt det hele fra den og den. Dette er hult, hint er ingenting etc. etc., forlyder det.
Da en kunstner til min fødselsdag for nogle år siden forærede mig et portræt af mig, så vendte mine fire-fem øvrige tilstedeværende kunstnervenner, der ikke gouterede hans specielle postmoderne naturalisme, ryggen til portrættet. De ville åbenbart ikke udsætte sig selv for at blive forurenet med slig foragtelig bagstræberisk kunst.
En anden episode udspillede sig, da en billedhugger insisterede på at vise mig rundt på en stor udstilling med blandt andet en del skulpturer. Alle de repræsenterede skulptører blev vejet og fundet for lette - og derefter lodret arkiverede af den omvisende skulptør, der naturligvis ikke selv var repræsenteret på udstillingen, men som ikke var i tvivl om sin egen originalitet i forhold til sine kolleger.

Fredeligt i Danmark
Men som Claus Carstensen en gang sagde i et interview i nærværende dagblad, så er den danske kunstscene (i min omskrivning) fredsommelig som en skovsø en sommerdag i vindstyrke 1, i forhold til f.eks. den tyske ditto, hvor kunstnerne ofte kommer op at slås korporligt, når de mødes på cafeerne om natten.
I Danmark er kunstscenen så forholdsvis lille, at man skal kunne komme ud af det med hinanden, fordi man på et eller andet tidspunkt bliver nabo til fjenden enten i Akademirådet, i Kunstnersamfundet eller i en af de mange censurkomitéer, der opererer forud for forårs-, efterårs- og sommerudstillingerne rundt om i landet.

Nyheder
*Internationale foredragsholdere forelæser på Kunstkademiet, Auditoriet ved Mediekunst, Charlottenborg. I dag kl. 10 kan man således høre Terry R. Myers forelæse om emnet 'From the House of Lichtenstein to a Documenta Hallway' meget apropos den netop afdøde kunstner Roy Lichtenstein. Terry R. Myers er kritiker og professor fra Los Angeles. Han skriver bl.a. for Blocnotes, World Art, Art Press, Flash Art, Journal of Contemporary Art m.v. Kl. 11 foredrager Alexandre Meló om 'Centers and Peripheries - Remarks on the Geography of Power in the Contemporary Art World'. Mélo er freelance curator fra Portugal og var curator for dette års portugisiske pavillon på Venedig Biennalen. Det er Center for Dansk Billedkunst, der har arrangeret forelæsningerne i samarbejde med Kunstakademiet.
*Tranefilm Aftener 1997. Igen i år kan man i Gentofte Kunstbiblioteks regi se nogle højst seværdige film under titlen 'Tranefilm Aftener. De har fundet sted hvert andet år siden 1991 og sammensættes af fotografen og instruktøren Steen Møller Rasmussen. Denne gang introducerer kunstneren og komponisten Henning Christiansen og kunstneren Erik Steffensen filmene. Det sker henholdsvis tirsdag den 7. oktober kl. 19.30 og tirsdag den 11. november samme tid. Tirsdag den 7. okt. vises 'Eftersøgningen', en kollektiv film fra 1970, efterfulgt af 'Secession' af Jesper Fabricius fra 1995 samt 'Reading Lips' fra 1997 af Lawrence Weiner og Steen Møller Rasmussen.
Tirsdag den 11. nov. kan man se Poul Gernes' 'KAIRO'-film, som har premiere. Den er optaget i 1978 og klippet af Steen Møller Rasmussen i år.
Desuden vises 'The Place to be' af Steen Møller Rasmussen fra 1996 samt Erik Steffensens 'Valby'-film fra i år. Der er gratis adgang.
*I dag fra 12-17 samt lør.-søn. 10-18 holder 200 københavnske kunstnere dørene åbne for publikum til deres atelierer. Informationsudstilling i Nikolaj fortæller om, hvem og hvor det foregår.
*Og så skal man huske kulturnatten fredag den 10. oktober, hvor en lang række museer holder åbent til midnat. Her kan man liste rundt i byen i faklers og kærters skær og blive lukket indenfor i varmen i kunstens mange rum.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her