Læsetid: 4 min.

Litteratur og internet

24. oktober 1997

Skønlitteraturen er i en mangeårig indkøringsperiode på internet

Bogmesse
FRANKFURT - Internets betydning inden for bogbranchen ligger foreløbigt indenfor forlagenes og bibliotekernes kataloger, og her primært indenfor videnskabelig litteratur. Muligheden for, at litterære forfattere kan gå på internettet og få respons og forslag fra deres læsere, har indtil nu vist sig at være begrænset, men det kan ændre sig.
Det er den status - omend ikke konklusion - man kan gøre efter, at Frankfurt-Bogmessen for femte gang havde en stor sektion for elektroniske medier.

Internet som katalog
"Der, hvor internet for tiden har størst betydning for bøger, er i form af en slags kataloger," mener Reinhard Kaiser, en gammel rotte i den tyske forlagsbranche, med mange topposter, som nu koncentrerer sig om internet på det gamle Ullstein Verlag. Han fortsætter:
"Enhver kan nu finde frem til de store nationalbibliotekers kataloger, men derudover findes der på internettet også materialer om og fra bestemte skønlitterære forfattere. Foruden tekstprøver kan man her finde billeder fra forfatterens liv og livsforløb, fra hans/hendes bosteder, rejser etc."
Forlagene bruger mest internettet til oplysninger om deres bøger, det næste er præsentationenen af deres omslag, det næste igen "mere uddybende informationer" om de nye bøger.
Den tyske forfatter og internet-nørd Ilya Troyanow, 32 år og barn af bulgarske invandrere, har også et lille forlag. Han mener forlagene bruger internet for meget til reklame og annoncering, og han ønsker, at man går mere emneorienteret på internettet, og henvender sig til specialister og andre, der er interesseret i bestemte emner, f.eks. skønlitteratur fra Afrika, og på den måde informere på tværs af forlag og landegrænser. Dette er typisk en opgave for små forlag, der kan slå sig sammen, for at kunne klare konkurrencen med de store forlag."
"Det medfører dog stadigvæk, at internet so oder so primært bruges til at offentliggøre informationer om bøger, medens selve bogen stadigvæk består af et vist antal papirsider og et omslag."

Electronisk publishing
Hvad er der så kommet ud af det, der på Bogmessen for tre år siden blev slået stort op som "electronic publishing". Det er der ikke kommet meget ud af, indrømmer alle i Bogmessens afdeling for elektroniske medier. Ilya Troyanow siger:
"Det er helt klart, at det tager tid at indarbejde nye teknologier. Man kan sammenligne disse års brug af internet og cd-rom med dengang radioen dukkede op, da var der endnu ikke så mange radioapparater til, og interesserede byggede selv deres radioapparater, hvor det ikke så meget var indholdet, der blev vigtigt, men mere den tekniske 'hobby' at få apparatet til at virke. Folk i dag bruger megen tid på at finde vej gennem nettet, uanset hvad der findes af browsere og andre vejledninger."
"I disse år er vi med hensyn til de elektroniske publiceringer inde i en nøgternhedsgørelse, hvor også nye elektroniske teknikker må udvikles. Man kan ganske enkelt ikke bare overføre processerne for en bog på internet, her må der først udvikles nye teknikker. Og der vil også opstå nye samarbejdsområder og tildels integrationer mellem bøger, cd-rom og internet."

Succesrig internet-roman
Omtalte Troyanow er nok den første, der i Tyskland har haft succes med en roman på internet, Autopol, der dog af forfatteren kaldes en "on line road mowie, science fiction opstået som novel in progress, på den digitale highways asfalt."
"Jeg må medgive, at det lyder lidt mystisk, også for mig, men baggrunden er, at ZDF (det tyske TV2) opfordrede mig til at samarbejde omkring produktionen af et litterært projekt. Vi blev på forhånd enige om, at det ikke skulle være en højlitterær tekst, der ofte kan være et elitært eksperiment, men snarere noget over i underholdningsromanen, og så skulle den ikke bare laves som tekst, men som et multi-medialt projekt, så det krævede samarbejde med komponister, fotografer og andre teknikere."
"Det var helt anderledes, end som forfatter at arbejde muttersalene derhjemme i sit lille kammer, og dette samarbejde med eksperternes akustiske og visuelle muligheder var rigtigt dejligt og spændende."
"Men på internettet kommer der jo også det aspekt ind, at jeg måtte koncentrere mig om korte scener. Internet-læserens tålmodighed er ikke særlig stor. Hvis hans interesse ikke straks bliver fanget, slukker han eller surfer videre. Derfor gælder det om hurtigt at komme til sagen. Og hvis en læser er rigtigt interesseret, så vælger han jo at printe det ud på papir."
- Hvilken betydning får det så for den trykte litteraturs fortællemåde?
"Forskellen er måske ikke så stor, for lige som ved læsningen af en bog, er der nogle læsere, der kun fanger eller forstår fem eller 20 procent af det sete, men her i vores internet-form kan man være tilfreds med, at en læser, der forstår bare 20 procent, får mere end et indtryk af, hvad projektet går ud på. Radioteater har jo også en selvstændig dramaturgi, et tv-spil er ikke en traditionel spillefilm. Næsten alle disse former er startet meget simpelt, og næsten cirkusagtigt. Vi er lidt i samme situation som de første bilister, der kørte med støvbriller og læderhjelm."
- Hvad så om ti år, vil de elektroniske medier og internet så helt dominere Bogmessen?
"Nej," svarer Troyanow, "Slet ikke. Jeg tror at internet og de elektroniske medier får en funktion som supplements-medier. Tingene vil komme til at eksistere ved siden af hinanden, på samme måde som film ikke udelukker fotografering og tv, eller omvendt."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her