Læsetid: 2 min.

Patientklagenævn syltede sag i over tre år

13. oktober 1997

En mere end tre år gammel klage i Patientklagenævnet blev først afgjort dagen efter, at Information søgte aktindsigt

Trods en klar målsætning om en kort vej fra klage til afgørelse præsterer Patientklagenævnet stadig årelange sagsbehandlingstider - og lader dermed klagerne vente i årevis på en afgørelse.
I en klagesag, som Information har fået aktindsigt i, er det således først lykkedes klagenævnet at træffe sin afgørelse den 24. september i år - mere end tre et halvt år efter, at klageren første gang henvendte sig til nævnet. Men kun en dag efter, at Information bad om aktindsigt.

Eneste klagemulighed
I marts 1994 klager en 29-årig kvinde til Patientklagenævnet - den eneste klagemulighed for mennesker, der føler sig fejlbehandlet i det danske sundhedsvæsen.
Først afgør Patientklagenævnet hurtigt sagen: Kvinden får ikke medhold.
Men hun henvender sig igen - og nu også til Ombudsmanden, da hun føler, at Patientklagenævnet ikke tager hende seriøst.
I december 1994 meddeler nævnet, at det har besluttet at genoptage sagen.
Godt et år senere, den 8. januar 1996, skriver nævnet:
"Deres sag vil kunne forventes afsluttet inden for tre til seks måneder fra i dag."
Men mere end 20 måneder går.
Først den 24. september i år afgør Patientklagenævnet sagen. Kvinden får ikke medhold, og i det otte sider sider lange brev står ikke ét ord om den lange sagsbehandlingstid.

Patienters tillid
Men over for Information beklager lederen af Patientklagenævnets sekretariat, Anne Lind Madsen, nu det lange sagsforløb:
"Jeg mener helt klart, at en sagsbehandlingstid på tre et halvt år er uacceptabelt, og vi arbejder intenst på at få afsluttet den sagspukkel, vi har liggende," siger hun, men afviser at kommentere, hvorfor der i den konkrete sag skulle gå mere end tre år fra klage til afgørelse:
"Vi har det helt klare princip, at vi ikke udtaler os i konkrete sager, for vi ønsker at have en tillid mellem klager og nævnet om det, der foregår i nævnet," siger Anne Lind Madsen.

Nægtede aktindsigt
Information fik først aktindsigt i denne sag efter adskillige henvendelser til Patientklagenævnet.
Ved den første samtale, den 23. september, blev en skriftlig fuldmagt fra klageren afvist: "I betragtning af klagerens psykiske tilstand kan vi ikke betragte hendes skrivelse som gyldig fuldmagt," lød svaret fra en medarbejder, der lige forinden havde oplyst, at hun aldrig havde mødt klageren, endsige behandlet den konkrete klagesag.
Medarbejderens vurdering fandt sted, inden Patientklagenævnet traf afgørelse i sagen.
"Det beklager jeg meget, og det er ikke i overensstemmelse med vores praksis. Den pågældende medarbejder er fratrådt," siger sekretariatsleder i Patientklagenævnet, Anne Lind Madsen, nu til Information.
Information har sendt en beskrivelse af klagesagen - og nævnets behandling af den - til sundhedsminister Birte Weiss, som er den øverste politisk ansvarlige for Patientklagenævnet, men hun har endnu ikke været at træffe for en kommentar.
Ester Larsen (V), som er formand for Folketingets Sundhedsudvalg, kalder til gengæld en så lang sagsbehandlingstid for uacceptabel, og hun vil nu gennem Sundhedsudvalget afkræve Birte Weiss en forklaring - dermed kommer Patientklagenævnet alligevel til at kommentere den konkrete sag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu