Læsetid: 3 min.

Den rastløse metropol

8. oktober 1997

Den danske reportagefotograf Christoffer Regild har lavet en bog fuld af fortættede indtryk fra det pulserende New York

FOTOGRAFI
Bogmediet er på mange måder perfekt til at formidle fotografier. Selv om der naturligvis sker et vist kvalitetstab i reproduktionen af det originale fotografi, så er dette tab minimalt i forhold til andre billedtyper. Hvis der tages avancerede trykketeknikker i brug, kan bogens reproduktioner endda komme til at ligge meget tæt op ad originalerne.
Bogen New York med fotografier af den unge reportagefotograf Christoffer Regild (f. 1968) er et godt eksempel. De sort/hvide fotografier er nænsomt reproduceret i duplex-tryk, som bevarer en stor del af originalaftrykkenes nuancerigdom og dybde. New York er i dansk sammenhæng en sjælden type bog, for kun de færreste danske forlag - med Borgen som en markant undtagelse - har vovet sig ud i udgivelser af rene fotografiske "essays".
Det er velkomment, at det lille forlag Politisk Revy, der i tidens løb har publiceret en række teoretiske skrifter om fotografi, nu prøver sig med en ren billedbog, hvor det er en fotograf, der får plads til at udfolde sig.
Regild viser sig opgaven moden, selv om den omfangsrige og store udgivelse har et ambitionsniveau der kunne have fået det til at ende som en maveplasker af format.

Storbyens eksotisme
Regilds billeder bærer opgaven ganske ubesværet. Som titlen siger, befinder vi os motivisk i New York. En metropol med sin egen svimlende, rastløse dynamik, der afsætter sig som stedse nye sanseindtryk hos den der bevæger sig gennem byens gader. På mange måder et taknemmeligt sted at fotografere, for New York er om nogen byen, der byder på alt for øjet, forvandler enhver fodgænger til voyeur, en tilskuer til den strøm af kuriøse optrin og besynderlige eksistenser som i rammerne af byens imposante arkitektur konstant konkurrerer om ens opmærksomhed.
New York er byen, der fostrede en genre som street photography (med berømte repræsentanter som f.eks. Lee Friedlander og Garry Winogrand), hvilket siger noget om den visuelle overflod der konfronterer én i metropolen. Det er med andre ord svært at tage et uinteressant billede i en by der er så leveringsdygtig i fascinerende motiver. Regilds New York er fuld af fine iagttagelser fra byens fortove, fortættede og velkomponerede øjebliksbilleder, der fastholder momenter af byens emmende energi.
Hvor fine disse billeder end er, så har de imidlertid det samme problem, som meget street photography har: de synes mere at være et produkt af byen New York, end af fotografen, der har taget dem. Det er simpelthen svært at se fotografens fingeraftryk i billederne, der i den grad er arketypiske New York-motiver.

Raffinerede snapshots
Mere personlig er den del af Regilds billeder der skildrer de nære venner og bekendte. Her er fotografen ikke længere en voyeuristisk registrerende fodgænger i en fremmed storby, men anderledes engageret i det afbildede. Og vice versa. Vennerne ved sig fotograferede, de forholder sig bevidst til det lurende eller pågående kamera, og dette samspil giver billederne en dimension, som jeg savner i gadebillederne af anonyme byboere.
Som enkeltbilleder kan Regilds fotografier ses som raffinerede snapshots, der med præcision kondenserer en psykologisk stemning inden for billedrammen. Desværre bringes de mange individuelt gode billeder sjældent i et interessant samspil på bogsiderne, hvilket bogmediet ellers netop indbyder til. Regilds motiver er tilsyneladende ikke oprindeligt tænkt ind i en større sammenhæng. Jeg synes, det kunne have givet den gedigne og klassisk smukke bog et løft, hvis der var blevet eksperimenteret bare en anelse med lay-out og billedopsætning.
Decideret skæmmende er de mange reproduktioner der løber over to sider, og derved "skærer" billedet over. En irriterende detalje der giver anledning til undren over, at man overhovedet vælger at producere en bog i højformat, når den indeholder fotografier, der hovedsageligt er i tværformat. Men det er mindre detaljer i en i øvrigt vellykket og vigtig udgivelse, der klart demonstrerer det høje niveau i det aktuelle danske reportagefotografi.

*Christoffer Regild. New York. Forord af Jens Jørgen Madsen. Politisk Revy. 112 sider, duplex-tryk. 248 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu