Læsetid: 3 min.

RUC-studerende utilfredse med journalistuddannelse

29. oktober 1997

Kommunikations-studerende arrangerer høring for at få ryddet op i problemerne på faget, før den nye uddannelse lukkes ind

Til revyen ved RUC's årsfest kunne gæsterne more sig over en karikatur af en faget kommunikation: Ingen faglighed, ingen teori, men masser af kække studerende, som synes, at det er fedt at lave "noget med medier".
Da latteren havde lagt sig, gjorde en gruppe studerende oprør. Den skikkelse synes de ikke om. De ønsker, at der skal være mere styr på fagets teori og frygter, at den nye journalistuddannelse vil gøre forholdene mere forvirrede.
"Der er en stor frustation blandt en gruppe af de studerende. Vi synes, at det er for rodet, hvad vi egentlig lærer. Det afhænger for meget af, hvilken lærer, vi går hos, om vi lærer teori, eller om det hele går op i praktiske øvelser." Sådan sammenfattes kritikken af Anne Reé, medlem af studienævnet og kommunikationsstuderende.

Flov over titel
Derfor har hun og en gruppe studerende indkaldt til en høring torsdag om problemerne: "Hvad kan.komm.erne?"
De synes, at den nye journalistuddannelse er blevet presset igennem uden en ordentlig debat af indholdet og formålet med uddannelsen.
"Det er godt med konkurrence. Men vi kan godt konkurrere uden en spontan barakuddannelse på RUC," siger Anne Rée.
Omkring hver sjette studerende på RUC har læst eller er ved at læse kommunikation, hvor der bliver optaget 120 nye elever hvert semester. Til september skal RUC ud over de nuværende studerende til at uddanne journalister på kommunikation. Her skal indtaget være 100 studerende om året. De skal også have titlen cand. comm.
"Jeg er ked af, at vi skal have den samme titel, ja næsten flov over det. Jeg læser psykologi og er sammen med en anden ved at skrive speciale om, hvilke psykiske processer, der fører til, at vi danner for eksempel billeder af EU - og så kan jeg blive afkrævet svar på 20 tjekspørgsmål til, hvordan man laver en video," siger specialestuderende Morten Rasmussen.
"Det hænger ikke sammen. Den tidligere ide med faglig formidling, hvor man integrerer specialet med faget er glimrende, men den er langsomt gledet ud til fordel for mange, som udelukkende er interesseret i praktisk produktion. Hvis det er det, de vil, så sig det ligeud, så vi andre kan vælge det fra," siger Kim Skettrup, en anden specialestuderende.
"I forvejen synes vi, at der er for lidt teori på faget - og for meget praksis. Derfor frygter vi, at den nye uddannelse kan tippe balancen, så det hele bliver endnu mere noget med noget, man har på fornemmelsen i stedet for at handle om en kommunikation, som er baseret på teori," siger Anne Rée.

Prestigeprojekt
Hun og de øvrige arrangører af høringen mener, at den nye uddannelse er et prestigeprojekt, som RUC skulle have, fordi man ikke ville stå tilbage for Odense Universitet, som starter på sin egen udgave af journalistuddannelsen til efteråret.
De studerende hæfter sig ved, at der blandt andet ikke er plads til nye studerende til efteråret. Først i januar kommer en ny bygning op at stå.
Et andet problem er, hvordan de nye studerende skal vælges ud. Der er lagt op til en prøve på basisuddannelsen, som skal bestås, før de studerende kan gå videre på studiet. Det er meget u-RUC'sk med prøver og individuelle eksaminer, lyder kommentarerne.
Men Preben Wilhjelm, som fra 1. november skal stå for at få sat den nye uddannelse i gang, mener ikke, at det er anderledes end andre fag på RUC, hvor man har en obligatorisk prøve for at komme ind.
"Her kalder vi det bare en normal-forudsætning for at komme ind. Men skal andre forstå det, kan man jo kalde det en optagelsesprøve. Det kommer til at foregå allerede på basisuddannelsen. Hvis søgningen er stor, ville det da være tosset ikke at prøve at få fat i de bedste. Men præcis hvornår og hvordan det skal foregå, har vi ikke planlagt endnu," siger Preben Wilhjelm.
Både i Odense og på Roskilde Universitet har det været nævnt, at der kan komme til at mangle kvalificerede lærere, når der starter to nye uddannelser samtidig. På RUC regner Preben Wilhjelm med, at den nye uddannelse i hvert fald det første år kommer til at støtte sig meget på gæstelærere.
"Vi skal have nogle lærere med fødderne solidt plantet i det praktiske miljø under alle omstændigheder. Når vi så har indhentet nogle erfaringer, må vi se, hvordan profilen skal være," siger Preben Wilhjelm.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu