Læsetid: 3 min.

I Shepards amerikanske myteland

10. oktober 1997

Stemningsfulde stykker fra Sam Shepard viser vej gennem kontinentets drømme om frihed og ensomhed

Et sted mellem erindringer og fantasi befinder sig denne usædvanlige samling prosastykker fra én af de mest betydningsfulde amerikanske dramatikere, Sam Shepard (f. 1943).
Med skuespillet Fool for Love slog han sit navn fast i teaterverdenen; og ved at spille hovedroller i litterære film som Tom Wolfe-filmatiseringen The Right Stuff og Homo Faber efter Max Frischs roman nåede han ud til at bredt publikum.
Med Strejfer i Paradis kaster han sig over prosaen og samler en række stykker fra årene 1989 til 1995 i en bog om myter og liv på den prærie, som strækker sig ud over den vestlige del af det nordamerikanske kontinent.
Shepard forsøger ikke at løbe fra den rolle, han siden sin uforglemmelige præstation som Chuck Yeager i filmen om de første astronauter, The Right Stuff, er blevet ét med. Han er den hårdkogte og alligevel følsomme mand, der som en ensom ulv strejfer rundt med sin frihed og tavshed som eneste ledsagere.
Figuren er bestemt ikke blottet for en vis eksistentiel patos, som kan føles klæg, men sat i sine naturlige omgivelser, bag rattet i en Chevrolet på vej ad Highway 40 eller på hesteryg i en ørkens brændende af sol, udtrykker denne mand uden navn et vigtigt aspekt af den amerikanske selvforståelse. På film har især Clint Eastwood gjort sit til at inkarnere den rodløse rod med det furede ansigt og den gådefulde fortid.

Blandet landhandel
De længste stykker nærmer sig 20 sider, de korteste blot én. Regulære fortællinger blander sig med rene dialoger, der viser dramatikerens sans for den mundrette og naturlige replik.
Bag stykkernes brudte kronologi anes en større fortælling, der går fra barndommen i 50'erne med en voldelig far over en ungdom halvt i New York, halvt som cowboy out west, til den modne mands oplevelser af kultursammenstød mellem amerikanere og indianere under indspilningen af Homo Faber i Mexicos jungle.
Vendepunkter som beslutningen om at forlade barndomshjemmet og forældrenes begravelser gør det selvbiografiske indhold følelsesladet og kaster en skygge af betydningsfuld tyngde, der på vellykket vis udgør et bindemiddel for de ellers fragmenterede stumper.
Det er en blændende direkte og nærmest afmagret prosa, der udbreder ørkenlandskabet og de gådefulde bevidsthedstilstande.

Nøgternt og præcist
Ensomhed, længsel og den frustrerede afmagt beskrives med korte og kontrollerede sætninger.
Fortolkninger skjules under beskrivelser og det usagte gøres talende i erindringsglimtenes nøgterne og saglige stil. Mænd gør, hvad mænd må gøre. Kvinder gør aldrig helt, som mænd gerne vil have. Heste, biler, pistoler, whisky, nattehimlen og ørkenens dyr er vigtige elementer i dette profane paradis, hvor den evigt vandrende stranger pejler sig ind på de menneskelige svagheder og de sky øjeblikke af lykke.
Med disse dirrende reportager fra Amerikas mytologiske landskaber rammer Shepard noget vigtigt og centralt for forståelsen af, hvad Amerika er. Strejfer i Paradis er beretningen om et kontinents drømme, fra den i årevis fordrukne far, der i kraft af sin fortid som jagerpilot under krigen begraves med soldatens værdighed på National Cemetery, til de mexicanske kontorpiger, som flirtende udsteder en opholdstilladelse i den tro, at de står overfor Spencer Tracy. Amerika, tydeligvis, ikke USA.
Sam Shepard har skrevet en fremragende bog, og Jan Bredsdorff har oversat den nøjagtig som det skal gøres. Der er al mulig grund til at læse den og ingen til at lade være.

*Sam Shepard: Strejfer i Paradis. På dansk ved Jan Bredsdorff. 247 s. 248 kr. Munksgaard/Rosinante. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu