Læsetid: 7 min.

Zapper-helvedets små oaser

24. oktober 1997

DR2's største succes er, at det eksisterer, siger en af landets mindst sete skærmtrolde, Adrian Hughes

INTERVIEW
"Mit håb for DR2 er, at kanalen kommer til at ligge på et etcifret nummer på remoten, hvor man lige slår over og siger: Hvis jeg vil forkæle mig selv, så skal det være DR2 i aften."
Skærmtrolden Adrian Hughes har i værste fald lige så mange seere, når han bliver interviewet på tomandshånd, som han har, når han er på DR2 som fast studievært på udsendelsen Kulturfredag. Hughes er studievært på kulturmagasinet Kulturfredag, der sidste uge tiltrak mellem 0,5 og 1 pct. af seerne.
Oddsene er ikke de bedste: Kun ca. 60 pct. af landets husstande er i stand til at modtage DR2, der åbnede 30. august sidste år. "Kulturfredag udspringer af sand bekymring for den skæbne, kulturstoffet har lidt siden DR's monopol blev brudt," sagde Tv-fakta redaktør Stefan Samsøe Petersen ved lanceringen af Kulturfredag, der havde premiere 5. september i år, på et DR2, der i snit skriver sig for mellem 0 og 2 pct. af landets seere.
- Er DR2 en egoistkanal?
"Det må man ikke kalde den, for det vil markedsføringsfolk sige er helt urimeligt," siger Adrian Hughes, "men i virkeligheden: Ja. Hvis man er alene f. eks. - og det er der jo flere og flere mennesker der er - så er DR2 et sted, man bliver lidt mindre alene med, fordi kanalen ikke gør noget ud af at kommunikere for hele familien Danmark på en gang. Det er jo også dybest set urimeligt, at forældre skal se tv på et infantilt niveu, bare fordi de tilfældigvis gerne vil have en oplevelse sammen med deres børn."

Målrettet kommunikation
"Jeg har lyst til at lave det tv, som jeg gerne selv vil se. Det er samtidig det tv, jeg synes folk bør se. Serien Livet omkring de 30 er simpelt hen lavet til mig, og det er rigtig fedt. Jeg sidder og hygger mig foran tv, jeg får en målrettet kommunikation ud af det. Når jeg ser dokumentarudsendelser på DR2, så ved jeg, at der bliver kommunikeret på et højt forståelsesmæssigt niveau."
- Er Gordon og Vladimir kommunikation på højt, forståelsesmæssigt niveau?
"Gordon og Vladimir ligger desværre på både DR1 og DR2. Jeg synes, de skulle ligge på DR2, fordi de er unge og ufattelig morsomme, hvis du spørger mig, og jeg synes, de kommunikerer lige til mig."
Ifølge Hughes er DR2's indkørselsvanskeligheder delvist baseret på klokkerene fejltagelser:
"Det var usmart at lægge et ungdomsbånd, der gik horisontalt på ugen. Det koblede folk af, og så var det meningen, at de skulle vende tilbage en time senere, men sådan ser folk ikke tv i dag. Man er begyndt at strømline noget mere. Mandagen står f. eks. i filmens tegn, onsdagens er ungdommens aften etc., på den måde bliver der forhåbentlig et flow, der gør, at flere mennesker formentlig vil få deres yndlingsaften på DR2," siger Hughes, der gætter på at mandage, lørdage og søndage er de mest sete programflader.

Pallesen versus Arnoldi
"Jeg laver DR2, fordi jeg betragter det som et middel til DR's overlevelse. Mit håb er, at DR bliver bedre til at lave de store, brede, folkelige debatprogrammer og underholdningsprogrammer samt oplysnings- og oplevelses-programmer på etteren på en mere troværdig, sjovere, friskere, mere dynamisk og visionær måde, end de gør andre steder."
"DR2 vil jeg gerne se som et fristed fra den brede fællesnævner. Jeg hører fra folk, at de husker DR2's ting bedre og ser dem mere koncentreret og snakker om dem med andre. Jeg vil hellere lave fjernsyn for folk, som lytter og ser med større optagethed, end jeg vil lave noget, som bare er baggrundstapet."
- Nogle brokker sig over, kunst og kultur gøres til en niche - DR tænker øjensynlig ikke i udviklingen af bredt appellerende kulturudsendelser a la Oprah Winfreys.
"Det er rigtigt, at DR ikke har gjort nok for at produktudvikle en populær tilgang til kultur. Men jeg tvivler på, at nogen i Danmark kunne løfte den opgave at lave tv som Oprah Winfrey, og jeg er ikke sikker på, at alle de mennesker, vi hører galpe op om, at de vil have et litteraturprogram på tv, ville bryde sig om, at vi lavede Oprah Winfrey-tv på DR. Jeg tror, de ville kaste op."
- Nogle har luftet det synspunkt, at litteraturen slet ikke hører hjemme på tv, men trives bedre i og med det medie, den er.
"Synspunktet har validitet, i og med at folk, der interesserer sig for kunst og kultur, er nogle af de mest selektive forbrugere, man kan forestille sig. De enkelte emner inden for finkultur er hver især smalle, og de appellerer ikke nødvendigvis til de samme mennesker alle sammen. Det er et problem."
- Mediet kunne vel bestræbe sig på at finde en form, som indbyder folk til at interessere sig for ting, de ikke bryder sig om?
"Ja, men under alle omstændigheder kan vi ikke gøre alle tilfredse. Vi har det problem, at vi tager vores seere alvorligt."
"Det er ikke så svært at øge seertallene, hvis det er det, man vil. Jeg var redaktionschef på det folkelige talkshow Linen ud, og der vidste vi, at hvis vi tog Per Pallesen i studiet, så fik vi 18 pct. af seerne, og hvis vi tog Per Arnoldi, så ville vi få 6 pct. Derfor blev det Pallesen. Der findes ret enkle regler for, hvad man skal gøre for at få kunder i butikken. Problemet er: Hvilke kunder vil man have i butikken?"
"Dem, vi prøver at få butikken på DR2, er de vanskeligste, nemlig de kunder, der helst bare går ned ad gaden uden at kigge på butiksvinduerne. Vi skal gå på vandet, men nu ved vi bedre, hvilken retning vi skal gå i."

Jordbaseret DR2
- Bjørn Erichsen sagde ved DR2's åbning, at målet var syv pct. af seerne. Seertal på mellem 0 og 2 pct - hvor længe holder det som argument for at opretholde en tv-kanal?
"Jeg ved det ikke. Der er ikke nogen i DR, der synes, at de seertal er tilfredsstillende. Det er klart, at vi alle sammen skal gøre noget for seertallene. Min strategi for Kulturfredag ville være at gøre det mere brugervenligt. Jeg ville nok gøre det noget bredere, end det er nu. Vi har meget få emner med i Kulturfredag, og vi graver meget dybt ned i dem, somme tider for dybt efter min mening. Nogle ting kunne godt fortælles på kortere tid, og det ville give plads til noget mere. F.eks. så jeg gerne, at Kulturfredag havde en kalender."
Adrian Hughes har været på gæstevisit hos den fransk/ tyske kulturkanal ARTE, der laver verdens dyreste kultur-tv. Efter Hughes mening er ARTEs udsendelser til gengæld også til blandt tv-udbuddets absolutte spitzenklasse.
"ARTE er et meget ambitiøst projekt, der forsøger at binde to lande sammen med smalle kulturudsendelser af høj kvalitet. Når man spørger ledelsen på ARTE om, hvad der er deres største succes, så smiler de lidt og svarer: Vores største succes er, at vi eksisterer. Det samme kunne DR2 sige om sig selv."

Liv i den gamle kæmpe
"DR har vist, at de ikke er en hendøende organisation, de har bevist, at de har en kolossal talentmasse og erfaring, der har gjort, at de var i stand til at banke en ny station op på seks måneder. Dermed har DR vist, at der er liv i den gamle kæmpe. I mellemtiden har politikerne været rigtig venlige ved Walt Disney-koncernen, som har kolossale aktier i Scandinavian Broadcast Systems (SBS) og givet dem lov til at networke deres kommercielle, amerikanske Dynasty/Dallas/ Glamour- serier over hele landet. Vi har reelt fået en ny landsdækkende kommerciel tv-kanal i SBS's Tv-Danmark, og til gengæld kunne politikerne godt gøre noget for DR og give DR førertrøjen tilbage, ved at give os en endnu bedre mulighed for at betjene befolkningen. Det kunne de gøre ved at sikre, at DR2 blev reelt landsdækkende."
"Kvalitetsstationen ARTE har 0,4 pct. seere i Tyskland og 4 pct. i Frankrig. Forskellen ligger i, at kanalen sender jordbaseret i Frankrig, mens den er sattelitbaseret i Tyskland. Jordbaseringen betyder, at alle kan modtage kanalen i Frankrig. Det giver franske seertal, der er ti gange højere end de tyske. Hvis der var politisk vilje i Danmark, kunne man give DR2 et vældigt løft ved at gøre kanalen jordbaseret. Der findes en ekstra jordbaseret kanal i Danmark, men den har man sat af til at lave digitale forsøg."
"Det kan vare længe, før digitalt tv bliver en realitet, og jeg synes, det ville være dejligt, hvis man kunne lægge DR2 ud på den jordbaserede kanal," siger Adrian Hughes.
De 60 pct. af seerne, der har mulighed for at forkæle sig selv med Kulturfredag på DR2 i aften, kan vælge at se Peter Poulsen tale om Baudelaire, hvis digtsamling Les fleurs du mal, Poulsen netop har nyoversat. Desuden har Adrian Hughes gæster i studiet til diskussion om dansk teaterliv idag.

*Kulturfredag sendes i aften kl. 20-22 på DR2

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu