Læsetid: 2 min.

Efter alle de år

26. november 1997

Radioens Big Band med Ray Pitts ved roret - igen på tribunen og omsider på plade

KONCERT
Som det måske fremgik af lørdagens interview, er det ikke hvert øjeblik man kan opleve Radioens Big Band under ledelse af Ray Pitts, og det skønt Pitts var en af orkestrets første komponist/arrangører og desuden dets
chefdirigent i to år i begyndelsen af 70'erne. Men mandag og tirsdag var parterne da igen forenede, og samtidig forelå den første plade, hvor orkestret udelukkende spiller værker af Pitts.
Koncerten præsenterede et bredt udvalg af Pitts-kompositioner. Næsten hele anden afdeling var helliget musikken til balletten DEX, genhørt for første gang siden førsteopførelserne for knap to år siden, nu samlet i en otteleddet suite og spillet kontinuerligt.
Som man kunne have forventet, stod musikken sig godt løsrevet fra balletten og bekræftede Pitts' fortsatte greb om den store orkestermaskine.
I det diskret markerede forløb, i parallel til Dexter Gor-dons egen udvikling fra Los Angeles til København, stod især satserne Early L.A. og
A New Voice frem, to duoer for Tomas Francks tenor og Nikolaj Bentzons klaver, og derudover orkesterstykket Five and Four, en tungsindig ballade med Steen Hansens basun i en hovedrolle.

Musikken fra DEX
Det var meningen at DEX-musikken, der foreligger som masterbånd, skulle have været udgivet på en dobbelt-cd sammen med den nu foreliggende This Train, men
Pitts syntes, rimeligt nok, at de to produktioner burde skilles ad. Optagelserne på This Train har allerede ligget i seks år, hvad de ikke har taget skade af, men det var da på tide at de blev publicerede.
Kompositionerne går yderligere langt tilbage. Brighter Daze og After All These Years (en mørk, Early Autumn-agtig stemning med efterårs-basun af Vincent Nilsson) er f.eks. skrevet til bigbandets 25 års jubilæum i 1989; de hørte begge til det bedste ved koncerten.
Tre stykker med god sang af Lise Dandanell er skrevet til optagelsen i 1991, og andet går tilbage til begyndelsen af 80'erne, således Liberty City, den ældste komposition på pladen (også hørt ved koncerten).

Ser frem til efterfølgeren
Udover at præsentere flere stykker fra pladen bød koncerten også på helt ny Pitts-musik. Jeg fremhæver specielt Venetian Scene, et stykke i langsomt medium med stemningsrig udnyttelse af saxgruppens to fløjter, to klarinetter og basklarinet, og Calisto, et yderst originalt moodstykke, med klangligt-perkussivt spil af trommer, slagtøj og synthesizer-klokker i centrum. Som helhed savnede fremførelserne dog lidt gejst, men måske blev det bedre tirsdag.
Desværre var Pitts' egne introduktioner til programmet ikke nær så oplysende som Peter H. Larsens sædvanlige, og i tekstheftet til pladen savner jeg også oplysninger om de enkelte stykker. Men pladens musik er en vigtig begivenhed i dansk jazz - vi ser frem til efterfølgeren med DEX-musikken.

*Radioens Big Band ledet af Ray Pitts i Copenhagen Jazz-House mandag.

*The Danish Radio Jazz Orchestra: The Music of Ray Pitts (70 min.). dacapo DCCD 9428 (Olga Music).

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her