Læsetid: 3 min.

Ægteskab blandt billedkunstnere

25. november 1997

I Stockholm vises en udstilling om malerægteparret Hanna og Georg Pauli - et sjældent harmonisk kunstnerægteskab

BILLEDKUNST
At indgå ægteskab er altid et voveligt foretagende, men i slutningen af det 19. århundrede dukke en ny variation op, som voldte større opsigt end de umiddelbart indblandede. I kunstnerægteskaberne, mellem to, der hver især havde smagt friheden til at handle, rejse, skabe på egen hånd, udspilledes kønskampen på grove håndvåben eller med de mest raffinerede nålestik. Og gerne i fuld offentlighed, med kunstjournalisterne som heppekor.
På Gammel Holtegaard vises for tiden en udstilling af ægteparret Krøyers vanskelige slingrekurs imellem de mulige identifikationsmodeller for den mandlige og den kvindelige kunstner - en vemodig historie, hvor begge ender med kunstnerisk forlis. Som et tydeligvis mere harmonisk sidestykke havde man på Skagen ægteparret Ancher, selvom man måske kan fundere over, hvorvidt Michael Ancher ville være blevet en bedre maler, hvis han var kommet fri af sine fiskere og ud i Europa lidt oftere.

Svensk bohéme
Ægteparrene Krøyer og Ancher var ikke alene i det eksperiment, der gik ud på at sætte to enspændere på græs sammen, også andetsteds i Europa giftede malerne sig. I Grez i Frankrig mødte Carl Larsson således sin Karin, der ikke havde let ved at hævde sit territorium som kunstnerinde.
Hele bohéme-livet var en plage for hende: Da det rygtes, at Strindberg med Siri von Essen og børn og barnepige skal til den lille malerkoloni Grez, skriver hun hjem: "Oh, moder min, bed för mig, Strindbergs komma hit!".
Idyllikeren Carl Larsson var også en "stordjævel i ondskabsfuldhed", og han skammede sig over sin kones kluntede tag på deres første barn. Han skælder hende ud i andre kunstneres påhør, får hende til at græde og harcelerer over hendes ængstelighed. Hurtigt slipper Karin derfor af med sine egne maler-ambitioner og helliger sig mandens og børnenes trivsel i det snart verdensberømte hjem i Dalarna.
Carl Larsson benyttede ofte lejligheden til at udtale sig hadsk om malende kvinder - men den svenske kunsthistorie kan dog opvise et langt hen ad vejen lykkeligt kunstnerfællesskab mellem Hanna Hirsch og Georg Pauli, der bestemte sig for hinanden i Barbizon i 1886.
Hun var af højborgerlig, jødisk familie og uddannet på det svenske kunstakademis "Fruntimmersavdelning", der så lyset i 1864, det år, Hanna fødtes. I Danmark varede det helt til 1888, før de kvindelige kunstnere fik deres studieskole. Georg Pauli var ni år ældre, og allerede godt i gang med karrieren med historiemaleri og sydlandske genrescener.

Kammeratskab
Fra første færd var Georg Pauli oprigtigt glad over sin kones fremgang som kunstner, og de var begge opmærksomme på, at der var mange skær at styre udenom, hvis de skulle klare at løse "problemet: två gifta artister". Rollefordelingen synes at ligne ægteparret Anchers: Han udførte de monumentale værker, som dekorationerne i Dramaten, hun maler den nære kreds og portrætter af kvinder som Ellen Key og Selma Lagerlöf.
Hanna Pauli har ganske vist et atelier, men når der er selskab skydes staffelierne til side og arbejdet afbrydes, og hendes første separatudstilling får hun som næsten
60-årig i 1923. Men som hos Anchers har eftertiden skænket hende større opmærksomhed end den malende ægtemage. Hendes portræt af kunstnerkammeraten Venny Soldan fra Paris 1887 midt i atelierets uorden og palet-skrab er blevet et feministisk vartegn, og hendes store maleri af et dækket morgenbord fra samme år, med sølvtekande og havebænk og solpletter er i postkortform lige så kendt i Sverige som fruerne Krøyer og Ancher på Skagens strand.
Udstillingen på Prins Eugens Waldemarsudde dokumenterer to interessante kunstnerliv, der ikke førte til den enes maleriske udryddelse. Kunstnerisk synes man måske nok, at den danske kunst fra samme tid står stærkere: Der er en svensk glæde ved det brogede, som det danske øje finder lovligt kulørt. Men for den, der vil vederkvæges af det subtile i farver og komposition har Stockholm også noget at byde på: Stormesteren Cezanne på Nationalmuseum.

*Konstnärparet Hanna och Georg Pauli. Prins Eugens Waldemarsudde, Prins Eugens väg 6, Stocholm. Illustreret katalog, 144 s. Til 6. januar 1998
*Cezanne i blickpunkten, Nationalmuseum, til 11. januar 1998

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her