Læsetid: 2 min.

Biler er et meget ømt valgemne

15. november 1997

Vælgerne vil ikke stemme på politikere, der griber ind mod den stigende bilisme, siger miljøminister Svend Auken

Mens mange kommunalpolitikere går på listesko omkring byernes trafikproblemer holdt miljøminister Svend Auken torsdag en tale i Wien, hvor han udnævnte transporten til de europæiske miljøpolitikeres mareridt.
Auken deltog i en regional FN-konference om transport og miljø.
Han fremhævede at Danmark har begrænset luftforureningen med katalysatorer, differentierede afgifter på bly- og benzenholdig benzin og omlægning af bilafgifterne.
Han pegede også på at transporten med biler simpelthen er for billig og udviklingen af de kollektive transportmidler og miljøvenlige køretøjer går alt for langsomt.
Men helvedes porte åbner sig når man påpeger at benzinpriserne burde være dobbelt så høje, tilføjede han.
Alle erkender at der er brug for omstrukturering af de vesteuropæiske byer, store investeringer i offentlig transport, mere effektiv udnyttelse af de eksisterende kollektive trafikmidler og ændring af priserne på de forskellige transportformer, sagde Auken til de forsamlede politikere fra både Øst- og Vesteuropa.
Men i den moderne vesteuropæiske storby er to tredjedele af bylivet baseret på privatbilen.
Og vælgerne vil ikke stemme for dem, der går ind for indgreb i denne vigtige del af deres privatliv, mente han.

Unge stemmer?
Valgkampen i København synes at bekræfte Svend Aukens synspunkt.
Selv om to tredjedele af københavnerne ifølge meningsmålinger synes at bilerne er et af de største problemer, holder det trafikpolitiske flertal, S og V, tilsyneladende lav profil.
Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, DsU, har søsat en miljøkampagne i den sidste uge af valgkampen. Et af kravene er bilfri midtby i de større danske byer.
"Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det ikke er det, der giver mest lydhørhed hos de socialdemokratiske kommunalpolitikere," siger DsU-formanden Morten Bødskov til Information. Han mener at moderpartiet i det hele taget mangler en sammenhængende strategi for udviklingen af en ny type velfærd, hvor miljøet - også trafikbegrænsning - spiller en central rolle.
- Auken mener ikke, der er stemmer i det?
"Jeg tror, der er masser af unge stemmer i bilfri byer. Unge taler om værdier. Og miljø er den centrale værdi for mange af dem. Hvis Socialdemokratiet i København udviklede et bæredygtigt projekt for hele kommunen, tror jeg der var mange stemmer i det."
Socialdemokratiets yngste kandidat i København, Sif Holst Petersen siger dog at der "ikke er meget diskussion om det på vælgermøderne."
En anden DsU-kandidat, Rikke Gaard har heller ikke mærket den store interesse, bortset fra et vælgermøde på Niels Steensens Gymnasium.

Lav profil
Østerbro Trafik- og Miljøråd har bedt samtlige 380 kandidater til Borgerrepræsentationen i København om at svare på et spørgeskema om trafik og forurening, havnetunnel, kollektiv trafik, cykler, parkering osv.
Socialdemokratiet og De radikale sendte skemaerne retur uden kommentar. Kun meget få af de øvrige kandidater svarede. Især kandidater fra SF, Enhedslisten og andre lister til venstre for Socialdemokratiet.
Gruppen Trafikvalg 97 har lavet en række trafikaktioner og happenings, men synes også at det har været svært at trænge igennem, især i pressen, siger Jacob Nicolaisen fra gruppen.
Gruppen har især forbindelse til venstrefløjspartierne, miljøorganisationen NOAH og det, man tidligere kaldte det autonome miljø i København.
Bortset fra en markant liberalist som Venstre-kandidaten Søren Pind, viger de fleste kandidater uden om at tage klar stilling, mener Jacob Nicolaisen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu