Læsetid: 4 min.

Billedbøger

21. november 1997

Bøger med og om billeder er mere end illustrerede bøger, viser en ny Kirkeby-bog samt to fotobøger

"Kirkeby all over", skulle man efterhånden sige. Han dukker op overalt: I teatret, på stationerne, i gallerier og museer, i bogform - og sidst, men ikke mindst i aviserne, hvor hans kendte fysiognomi og kunstneriske signatur eksponeres med jævne mellemrum.
Kirkeby er den ultimative kunstner, den bedst kendte nulevende danske kunstner uden for landets grænser og den største kassesucces i dansk kunsthistorie efter Thorvaldsen.
Men hvis man derfor gik og troede, at nu var alle aspekter af Kirkebys righoldige oeuvre blevet vejet, målt og belyst, så kan man tro om igen. Det er som med danaidernes kar. Man kan blive ved med at øse: Op af brøndens klare vand trækker han et livs forstand. Per Kirkeby er så tilpas produktivt tænkende, så vidende og indsigtsrig, og så sproglig elokvent, at det ganske enkelt er en nydelse at tilbringe tiden i hans selskab. Og derfor gør vi det gerne. Igen og igen.

Kirkeby-museum
Ovenstående bemærkninger er affødt af endnu en bog om, med og på sin vis også af Per Kirkeby. Det er Per Kirkeby. Samtaler med Lars Morell (220 s. ill. 290 kr. Borgens Forlag). Bogens koncept er undfanget af Kirkeby-eksperten Lars Morell, og den består af fem båndede samtaler med kunstneren i dennes atelier.
Omdrejningspunktet er 40 værker fra 1961 og frem til i dag, så refleksionerne hele tiden tager afsæt i det konkrete billedmæssige, og Morell formår med overbevisende kraft at fastholde diskussionen på det billedmæssige plan.
Til hvert kapitel er der valgt mellem 8 og 10 malerier, som er reproduceret i bogen med henblik på at bringe læseren ind i et slags Kirkebysk museum. Selektionskriteriet har været, at billederne skulle være sjældne og dog repræsentative, dristige og samtidig drilagtige, fascinerende, men samtidig svære at forstå, så de kunne fremprovokere nye refleksioner og overraskende svar.

Blændende fortalt
Under samtalerne har Per Kirkeby tegnet sine refleksioner i diagram-form dels på en skitseblok, dels på en række løse A-4 ark, og disse 'tankediagrammer' og modeller flankerer samtalen og forlener den med et flux af associationsmuligheder, som kendetegner den frugtbare samtale, samtidig med at man derved får udbygget sin indsigt i Kirkebys kompositionsprincipper og inspirationsmateriale i øvrigt.
Bogen er inddelt i kapitlerne "Der findes ingen ubesmittethed" om tiden 1961-69. Her fortæller han bl.a. om sin tid i Eks-skolen.
"I de gudbenådede øjeblikke var vi - ud over os selv som individer - tandhjul i et guddommeligt værk, der var stillet sammen i en ganske kort periode."
I andet kapitel fokuseres på tiden 1970-77 "En ny begyndelse", hvor der tages afsæt i Eks-Skolens sammenbrud og Kirkebys rejse til Maya-landet i 1971 og dennes frugtbare indvirkning på hans kunst mange år efter. Tredje del, "Nordisk manierisme", er viet perioden 1978-84 og handler om mødet med de nye vilde kunstnere i Galerie Werner i Køln, og hvor Kirkeby beslutter sig for at bide ironien i sig og bekende kulør som en stor romantisk maler.
Fjerde samtale udfolder tiden fra midten af 80'erne og frem til 1991, hvor han skaber sine "Skamløse billeder" og begynder at male mere tvetydige billeder og vender tilbage til klichéerne fra 60'erne. I femte og sidste del, "På sporet af de store strukturer", behandles tiden fra 1992 og frem til i dag, hvor en personlig, meget omtalt krise, går ind og pirker til Kirkebys billedkunstneriske sprog.
Bogen går i dybden med maleriets mere konkrete sider, hvilket er uhyre interessant læsning ikke mindst for andre skabende kunstnere. Sådan noget som forskellen mellem masonit og lærred, om lakfarver og færdigt producerede akrylfarver m.v. hører jo normalt hjemme i atelieret, men er uundværlige byggesten i den åndelige kommunikation, som kunst er.
Som salig Svend Wiig Hansen sagde: "Kunst er følelser, der er pakket ind i et meget stramt materiale."
Kirkeby kan så sandelig pakke dem ind - både med ord og billeder.

Foto-vidnesbyrd
Kirsten Klein er en af vore bedste landskabsfotografer. Hun har en poetisk sans og kan med sit kamera indfange sublime momenter og stemninger i landskabet. Hun er en romantiker, der behændigt undgår industrisamfundets mange spor i kulturlandskabet. Hendes nye fotobog Vejr og landskab - med et udvalg danske digte (48 s. 250 kr. Hans Reitzels Forlag) er smuk, så det driver. Her danner vertikale bøgestammer et gitter mellem den sommergrønne, disede skovbund, der ses dampende pløjemarker en oktoberdag på Mors, hvor Klein bor, og der danser sneklædte, jomfruelige træer på marken m.v. Disse vidunderlige fotografier - en kærlighedserklæring til den danske natur - ledsages af Asger Schnacks udvalg af digte fra det danske lyrik-skatkammer.
Skøn julegave-idé, for alle, der elsker Danmark, men som aldrig kunne drømme om at stemme på Dansk Folkeparti af den grund.

Størknet lys
Ovenstående er titlen på Nana Bisp Bücherts udstilling i Fotografisk Centers boghandel, der kan ses måneden ud, men det er også titlen på en bog, der koster 96 kr.
Det er stilleben-billeder og interiører, heraf nogle iscenesatte. Hendes fotografier er sat sammen i kontraster mellem sort og hvidt. De er enigmatiske - gådefulde - vidnesbyrd om de nære ting omkring os, og de aftvinger bestandigt nye spørgsmål. F.eks. ses udsnittet af en kvindes arm og bryst. Huden er fregnet, brystvorten danner et mørkt øje midt i disse 'stenede' omgivelser, og et øjeblik tror man, at det et fragment af en granitstatue. Huller i kvindens brystvorte og nogle næsten usynlige hudfolder ved armhulen afslører imidlertid, at det, vi er vidne til, er af kød og blod.
Således kan billeder - også de fotografiske, alt afhængig af øjet, der ser og hånden, der klikker - visualisere det, som sproget må give op overfor.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her