Læsetid: 3 min.

Eventyrlig kedeligt

11. november 1997

Premiere på ny dansk eventyropera for børn i Det Kgl. Teater. Meget kunne have være bedre, især musikken

NY OPERA
"Det var godt. Fin forestilling. Sangerne var gode til at koncentrere sig. Tøjet var flot, tingene på scenen var også flotte."
At dømme efter de tre medbragte 5-7 år gamle valkyriers udsagn, var det en god forestilling. Og så er det vel også en god forestilling? Ja og nej.
Den nye opera, Prinsesse Dajli, af Torben Petersen med tekst af Ove Verner Hansen fungerer visuelt set fint. Eventyrets magi blev skabt og oplevet i kraft af alt det, der lå uden om musikken. Børnene fremhævede de medvirkendes præstation, kostumerne, scenografien. Loyalt over for projektet fandt de alle de gode momenter. De talte slet ikke om musikken. Tror da pokker.
Når avisens udsendte kedede sig, kunne det have sin grund deri, at forestillingen kun var for børn. Hertil må man sige, at alle gode børneforestillinger har noget spændende at sige voksne.
Forestillingens akilleshæl er musikken. Teksten er heller ikke noget at råbe hurra for. Prinsesse Dajli er ikke nogen opera, selvom den præsenteres som sådan. Det er en blanding af Farinelli og triviel popmusik. Torben Petersen kan skrive melodier og han kan akkompagnere, men han er ikke en komponist, der bør påkalde sig nationalscenens opmærksomhed. Petersen er slet og ret en habil musiker og efter alt at dømme også en god arrangør.
Fortælleren, som i forestillingen er komponist, mindes i vågen tilstand de store steder i operalitteraturen. Men komponisten må forkaste dem som brugbare forbilleder, idet de jo allerede er brugt. Men den erfaring er ikke nået komponist Petersen, der ikke tilføjer mediet som helst.

Intelligent tegneserie
Der er kunstneriske områder i dette land, hvor voksne ikke taler ned til børn. Hvor børns fintmærkende sansning tages alvorligt. Det sker på Teatrets balletskole og det sker på enkelte instrumentalskoler - Tivoligarden er et eksempel.
Det er trivielt at nævne, at børn er gode lyttere. Ikke mindst når det gælder ny-skreven musik. Den 7-årige fortæller gang på gang om sit møde med pianisten Ellen Corver, der den 30. september 1996 opførte tre af Stockhausens Klaverstykker i Danmarks Radio. Den
7-årige taler endnu om det pragtfulde spil inden i klaveret, knipseriet på strengene, om de talrige stemme-, læbe- og åndedrætslyde med komiske og erotiske overtoner.
Også Stockhausens operaer er sådanne morsomme kæmpeoptrin med legetøjsmaskineri i det helt store format. Jeg gætter på, at også børn vil finde den tyske komponists operaer interessante og morsomme. På flere planer er det ren tegneserie - intelligent tegneserie.
Den opfindsomme direktør for Goethe Institut, Uwe Schmelter, bør samarbejde med Det Kgl. Teater om at sætte Stockhausens operaer op som børneoperaer. Selve den kreative impuls i disse værker udspringer af en barnlig glæde ved at lade forunderlige ting ske på scenen. Det er ofte hjerteskærende morsomt. Nogle gange også ret kedeligt, men slet ikke som Petersens musik, der afspejler en tro på, at børn skal have musikalsk fastfood for at sagerne skal glide ned.

Gode sangere
Man må have en tro på, at også danske komponister kan skrive opera for børn. Måske man slet ikke skal tænke forestillingen som specielt egnet til børn. En eventyropera bør have lige så meget indhold til den voksne som til barnet. I et land, der har opfostret en H. C. Andersen, kan det ikke være en urimelighed at forvente.
Ny opera, der medtænker de yngste og de ældste, det må Teatret bestemt bestille af danske komponister. Vi har en række af dem inden for rækkevidde, som ville kunne: Fuzzy, Bent Lorent-zen, Andy Pape, Poul Ruders, Lars Klit, Per Nørgård, Tage Nielsen, Mogens Winkel Holm. Flere kunne nævnes.
Således svømmer skribenten hen under Prinsesse Daj-li og drømmer om noget helt andet og bedre. Skønt de medvirkende yder en fin indsats: Elsebeth Lund som Puk. Lise-Lotte Nielsen som Prinsessen, Erik Harbo som Figaro Hansen og Jørgen Ole Børch som Kongen.
De yder alt godt til forestillingen, der ud over svag tekst og musik var forsynet med uinspireret koreografi og iscenesættelse. Kostumer, dekorationer og lyssætning var til gengæld i orden.
Musikken til Prinsesse
Dajli er indspillet på cd (på plademærket Øre-Sund-Musik 4010). Den kan købes ved henvendelse til Det Kgl. Teater.

*'Prinsesse Dajli', urpremiere på Det Kgl. Teaters Nye Scene, søndag. Eventyropera af Torben Petersen. Tekst: Ove Werner Hansen. Musikalsk Ledelse: Torben Petersen. Koreografi og iscenesættelse: Lise la Cour. Dekoration: Lene de Fine Licht. Kostumer: Kirsten Lund Nielsen. Lysdesign: Erik Jensen. Et orkester med fem musikere.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her