Læsetid: 3 min.

Jospin mægler i kapløb med tiden

5. november 1997

Mens arbejdsgivere og fagforeninger fører resultatløse forhandlinger, er chaufførstrejken ved at lamme Frankrig

Mens det franske samfund mere og mere mærker virkningerne af lastbilstrejken med blokader af veje, broer, havne, lufthavne, industrizoner, benzindepoter og raffinaderier, søger regeringen i et kapløb med tiden at forlige parterne.
Premierminister Lionel Jospin bebudede i går i en dramatisk tale i Nationalforsamlingen en ny lov, der skal skærpe kontrollen med overholdelse af arbejds- og sikkerhedsbestemmelserne for lastbiltransporten.
De strejkende lastbilchauffører havde i går oprettet ca. 150 vejspærringer ud over landet, og det er blevet bemærket, at antallet af disse aktioner er vokset langt hurtigere end under lastbilstrejken for et år siden. Beslutsomheden hos de strejkende synes stor, stimuleret af vreden og bitterheden over, at løfter vedørende løn, arbejdsforhold og pension, der blev givet ved afslutningen på konflikten i november 1996, ikke er blevet opfyldt.
De strejkendes taktik er at ramme nervecentrene i den franske økonomi og fremkalde i det mindste en begyndelse til varemangel og knaphed og benzin, således at befolkningen som helhed mærker konflikten. Adskillige benzinstationer har meldt udsolgt, og hylderne tømmes gradvis i supermarkederne som følge af hamstring. Leverancerne af kød, fisk og grøntsager er truet.

Politistyrker sendt ud
Trafikken på motorveje og landeveje er blevet generet mange steder. Selv om strejkevagterne lader personbiltrafikken filtrere igennem ved vejspærringerne, er der mange stedet opstået store forsinkelser og kødannelser.
Inden for industrien er man begyndt mærke svigtende leverancer, og bilindustrien mangler komponenter og reservedele. Renault har således måttet sende arbejderne hjem fra flere fabrikker på grund af "teknisk arbejdsløshed", som det hedder i Frankrig i sådanne tilfælde.
Regeringen har sendt store politistyrker til grænseovergangene til Tyskland og Spanien for at sikre den frie cirkulation. Politi og gendarmeri har skredet ind mod flere vejspærringer ved grænserne, men det er ikke kommet til episoder i den forbindelse. Derimod har der været enkelte fysiske sammenstød mellem strejkevagter og udenlandske chauffører eller franske strejkebrydere.
Fra diplomatisk side er den franske regering blevet udsat for strenge påmindelser fra flere europæiske lande om nødvendigheden af den frie cirkulation over grænserne.

Resultatløse kontakter
Under pres fra regeringen har arbejdsgiverne og fagforeningerne genoptaget kontakten, men den største arbejsgiverforening i lastbiltransporten, der repræsenterer over 80 pct. af branchen, nægter stadig at indfinde sig ved forhandlingsbordet, og de to landsorganisationer FO og CFDT, der søndag indgik et forlig med en mindre arbejdsgiverforening, har skærpet deres krav, efter at deres lokalafdelinger og de strejkende på deres møder har forkastet forliget.
Arbejdsminister Jean-Claude Gayssot (kommunist) har holdt møder med repræsentantanter for de implicerede fagforeningere og arbejdsgiverforeninger, som han har indbudt i et forsøg på at nærme parterne til hinanden.
I mellemtiden fortsætter debatten i medierne på fuld kraft om konflikten, der er den seneste i en lang række inden for vejtransporten.
I en typisk kommentar i radiostationen RTL hed det: "Denne strejke er et eksempel på, hvad en økonomisk sektor bliver til, når den overlades helt og holdent til markedets lov. En sektor, hvor staten har givet afkald på at håndhæve den mindste regel og nøjes med at indkassere skatterne med lukkede øjne. Vejtransporten har i de sidste 20 år udviklet sig i et totalt anarki. Det er en verden, hvor kun snyderne overlever, hvadenten de er lønmodtagere eller arbejdsgivere, og hvor de små underkastes hele vægten af en vild konkurrence. En sektor, der ville risikere simpelt hen at forsvinde, hvis almindelig lov og ret blev håndhævet."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her