Læsetid: 2 min.

Den lige ret til at dræbe

7. november 1997

Demi Moore kæmper for sin ret til rekrutværdighed og kamptjeneste i G. I. Jane

NY FILM
Til sin store fortrydelse kom den kvindelige flådeofficer Jordan O'Neill ikke med i amerikanernes Golfkrig, så da hun får chancen for at blive uddannet som kampsoldat, springer hun til.
Også selv om hun fungerer godt i både løjtnantjob og kæresteforhold.
Hun er udvalgt af en kvindesagsbevidst senatorinde til at bevise, at kvinder sagtens kan gennemføre en militær kamp-udannelse på linie med mændene.
Og så bliver Jordan ene høne i kurven blandt vordende Navy Seals - oversat som frømænd. Den hårdeste uddannelse en soldat kan gennemføre, med en frafaldsprocent på 60.
Nu spilles Jordan af Demi Moore, så vi er klar over, at hun ikke opgiver på det første. Tværtimod betinger hun sig, at hun ikke udsættes for særbehandling, fordi hun er kvinde.
Og så kaster hun sig med nærmest masochistisk iver ud i denne rekrut-stroppetur i helvede, der ender med en kampøvelser, hvor hun bliver mørbanket og ikke langt fra voldtaget af træningslederen - en noget uudgrundelig figur, der på én gang respekterer hendes for hendes jernvilje og misbilliger hende for hendes køn.
For vil der ikke blive taget specielle hensyn til kvinder i en reel kampsituation? Hvis de for eksempel bliver sårede? Hensyn, der kan tænkes at svække den militære slagkraft.
Da Jordan har uskadeliggjort denne sjæleforpinte tyran i en dybt usandsynlig nævekamp og derefter ytrer ordene "Suck my dick!", har hun endelig vundet sine med-rekrutters uforbeholdne anerkendelse.

Ridley Scotts stinker
Englænderen Ridley Scott har instrueret denne skrøne som én lang demonstration af, hvilke æstetiske og moralske skændsler, der kan begås i den feministiske ligeberettigelses navn.
Som 1990'ernes sidestykke til Sylvester Stallones Rambo fører Demi Moores Jordan først krig mod de svigagtige myndigheder i eget land, dernæst mod den ydre fjende. Hun overvinder smerter, som ville få enhver anden til at besvime og viser et sjældent mod både som rekrut og kampsoldat. Hvad der ikke dræber dig, gør dig som bekendt stærkere.
Ridley Scott filmer heltindehistorien som en udspekuleret rekrutteringsfilm for kvindeligt beredskab, med bulder og brag i lydeffekterne og evigt insisterende svulstigt pointerende underlægningsmusik. Og en forjaget klippestil, som antyder, at han hurtigst muligt ønsker at slippe fri af scener, der har svært ved at stå oprejst ved egen kraft.
Scott har skabt sit ry med film som Alien, Blade Runner og Thelma og Louise. Men enhver talentfuld instruktør har jo ret at lave et par stinkers. Og den ret har Scott brugt her.

*G. I. Jane. Instruktion: Ridley Scott. Manuskript: Danielle Alexandra, David Twohy. Amerikansk (Palads, Scala, Bio Lyngby, Bio City

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu