Læsetid: 4 min.

Livstegn fra trykkogeren

5. november 1997

Dub-guruen Adrian Sherwood har sendt Primal Screams seneste album gennem sit britisk-jamaicanske ekkorum

NY CD
"Den er forbandet seriøs, vi tager den virkelig seriøst. Den er meget intens, den har mere rum end noget andet, den er seksuel, den er trippet, den er perfekt at ryge joints til. Jeg vil på ingen måde kalde den subversiv, men den kan være subversiv for andre, fordi de ikke kan rumme og forstå hvordan noget så intenst kan komme til verden".
Adrian Sherwood har sagt sin uforbeholdne mening om dub-musikken.
En genre født i de tidlige 70'eres Kingston Town og Spanish Town på Jamaica. Her fandt reggae-producere på, at fjerne vokalen fra a-side-sangene på deres singler og til b-siderne skabe de såkaldte versions som dj's - sangere - så kunne toaste - rappe/synge - henover i de jamaicanske dance halls.
Oprindeligt var versions blot instrumentaludgaver, men snart begyndte folk som King Tubby, Lee 'Scratch' Perry og Keith Hudson at pille kreativt ved knapperne på mixerpultene, konstruere ekkomaskiner, forvride klange, fejlproportionere lydniveauer, fordoble spor, forvirre og dermed forføre publikum med dybe bassug og tilrøget rytmik.

Engelsk kost
Adrian Sherwood er til gengæld ærkebrite. Født 1958 i London, dj fra sit 13. år, grundlægger af dub-pladeselskabet On-U Sound.
"Jeg var omkring 12 år første gang jeg hørte reggae til en af mine sorte venners fest", fortæller Sherwood til Information.
- Hvad var det der tændte dig?
"Den totale vitalitet og spænding og energi. Det var totalt nyt, det var som en lungefuld frisk luft. Drønet fra den tunge bas, folkene som lyttede til den, som lavede den, marihuanaen, maden, alting, hele livsstilen, som er langt sundere end den, jeg levede på op til da."
- Hvordan var dén?
"Det var: Spis din steg om søndagen, mandag den kolde mad, tirsdag makaroni og ost. Engelsk kost har aldrig været særlig god. Jeg tror ikke den danske er meget bedre. Det var rædselsfuld kost og alt var gråt og mørkt, og pludselig kommer alle de her folk med ti gange mere energi end dig, med en gal livslyst og laver denne vanvittige musik. Jeg besøgte mine venner, spiste den mad, de spiste, fordi den virkelig var bedre end den, min mor lavede."
Men på Sherwoods mors sofa har flere af hans caribiske venner til gengæld sovet - heriblandt den sublime, nu afdøde sanger Prince Far I. Historien om Sherwoods musikalske vækkelse er således også historien om Storbritanniens møde med sin egen indvandrerkultur.
Et møde, som man i de seneste år har kunnet se resultaterne af i havnebyen Bristol, hvor stor jamaicansk indvandring har skabt frodig grobund for de reggae-, dub-, hip-hop-, rock- og jazz-hybrider, som navne som Massive Attack, Portishead og Tricky har undfanget.
Sherwood har befundet sig på en knap så populær del af den britiske musikscene med sine dub-udgivelser på On-U Sound, som han startede i slutningen af '80. Men interessen for dub er i tiltagende, og alene i år har Sherwood arbejdet sammen med Shane MacGowan - tidligere The Pogues - med Simply Red, The Cure og med den skotske gruppe Primal Scream på det splinternye album Echo Dek, der er en dub-fortolkning af størsteparten af Primal Screams udsyrede album Vanishing Point fra tidligere på året.
"Vi ville have det til, at være så forskelligt fra originalen som muligt og samtidig bevare hovedbestanddelene", forklarer Sherwood om Echo Dek.

Kyndig behandling
"Den traditionelle old school-dub fra for 20 eller 25 år var altsammen afledt fra andre sange. Det her album er et vaskeægte dub-album."
Vanishing Point var i sig selv et ganske dubbet album, udsyret grænsende til det narkotiske, bastungt og klaustrofobisk.
Det mere fokuserede drive "forrådte" Primal Scream som et rockband, ligesom de bluesede ballader også gjorde det. Sherwoods kongeniale, fremragende fortolkninger på Echo Dek udvider med stor konsekvens sangenes rummelighed, der fokuseres på færre elementer, som til gengæld varieres i utallige, overrumplende, overjordisk smukke, idiosynkratisk skærende kombinationer. Enkeltheder forstørres eller mørklægges, og enorm perspektivisk dybde fremmanes. Gigantiske lilletrommeslag tårner sig ekkoende ud af numrene, bassen ulmer fra uigennemsigtige dybder, melodier bukter sig i strejflyset fra omvredne drejeknapper. Fugtige, tilrøgede grooves og en frodig, sensuel, forførende klanglighed vokser frem under Sherwoods kyndige behandling.
Den interesserede lytter kunne investere i både Vanishing Point og Echo Dek, og sammenligne stemning, fokus, groove. Oplev i hovedtelefonernes autistiske rum JU-87's intense, svimlende fortolkning af Stuka, First Name Unknowns mudrede, skurrende, urovækkende revision af Kowalski samt Vanishing Dub og Last Train, der demonstrerer Sherwoods fabelagtige klangbehandling, less is more-strategi og evne til at skabe klangrum, hvor erindringerne fra originalen spøger og ekkoer.
Hvis et landskab er udtryk for en sjæls tilstand, så er dubbens buklede lydscenerier udtryk for en, i nogles ører, vaklende, i andres, vital, dynamisk virkelighedsopfattelse.
"I god dub-musik kan du høre dét, der ikke engang er der. Du hører dine egne melodier inde i dit hovede. Så det er meget trippet og meget spacet", siger Sherwood.
Gennem de sidste 25 år har mange genrer måttet lægge masterbånd til dub-professorernes røntgenblikke og soniske syreopløsninger af gængse strukturer, og i On-U Sounds næsten 17-årige historie har man således kunnet finde Little Axe, hvor "blues møder dub møder funk", Gary Clails house med dub-afsmitninger og oprindelig dub med reggae-afsæt fra Dub Syndicate tællende legendariske Lee Perry.
I dag er Sherwood nået til et skæringspunkt. On-U Sound er i midlertidig dvale, og Sherwood har haft tid til personlig revision, til at finde musikalsk modspil.
"Man er nødt til at gennemleve perioder, hvor man genopfinder sig selv, og jeg tror, at arbejdet med Primal Scream har været rigtig godt for mig i år - og for Primal Scream".

*Primal Scream: Echo Dek (Sony/Creation Records CRECD 224)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu