Læsetid: 4 min.

Nye udgivelser på tryk og plade

5. november 1997

Alderdomsbetingede sygdomme kan ramme os alle. For ikke længe siden markerede man den internationale Alzheimerdag. Det kom der også musik ud af

I december 1898 begyndte Emil Berliner og hans bror Joseph at lave grammofonplader i hjembyen Hannover. De kaldte deres firma Deutsche Grammophon Gesellschaft. Til næste år fejrer firmaet 100 års jubilæum. I den anledning har firmaet, i daglig tale kaldet DG, udsendt alle Beethovens værker.
I den første præsentation af DG's Beethovens-udgivelse i min klumme den 21. oktober, kunne man tro, at det var Beethoven, der har jubilæum i 1998. Det har mindst en læser troet.
Det er ikke tilfældet, det er Emils og Josephs gamle firma, der fester og flotter sig med at udgive alle Beethovens værker.
Vi vender tilbage til sagen.

Pia Raugs verden
Søndag den 21. september var udnævnt til den internationale Alzheimerdag. Det blev markeret verden over med udstillinger og foredrag om Alzheimers sygdom og andre demenssygdomme.
I den anledning har Alzheimerforeningen udgivet en cd med musik af Pia Raug. Med sig på cd'en har Raug den amerikanske pianist Steve Dobrogosz. De har før arbejdet sammen med held. De meget forskelligartede udtryk, som lyder på deres cd'er, vidner om stor kunstnerisk og musikermæssig spændvidde.
Dobrogosz er en fremragende jazzpianist, hans evne til at skrive sangbare melodier er usædvanlig. Og så er han tilmed en rigtig god akkompagnatør. Pia Raug følges og bakkes op, så det er en ren fornøjelse.
Den følsomhed og særprægede stemmekvalitet, Pia Raug kan skabe med stemmen, kombineret med klanglig tæthed i optagelsen, skaber et musikalsk nærvær, som er unikt.
I den første sang, "Mod nul" med tekst af Poul Henningsen, er ensemblet suppleret af Morten Zeuthens lyriske cello.
De to øvrige sange, "Lidt tid - måske mere end lidt" og "Landskabt", er begge med tekst og musik af Raug. Hendes lyrik er så dragende, fordi den aldrig udtrykker noget manifest. Og alligevel er man ikke i tvivl om, hvad det handler om. Hendes kunst sammenfatter sansemættet poesi og en kærlighed til mennesker og natur, der forstår at passe på hinanden.
Raug er den mildeste protestsanger jeg kender. Måske netop derfor tager man hendes sange til sig. Hvorfor er hendes tekster ikke bilagt materialet? Kun en cd pakket ind i pap fra forlaget Exlibris (EXLCD 006). Et lille teksthæfte kunne man ønske sig. Projektet fortjener det.
Cd'en kan købes via Alzheimerforeningen i Hellerup, tlf. 39 40 04 88.

Hæder til Koppel
For et par måneder siden "vedtog en enig og fuldtallig bestyrelse i Dansk Komponist Forening at udnævne komponisten, professor Herman D. Koppel til foreningens æresmedlem."
Sådan skriver komponisterne i en pressemeddelelse. Koppel, der fyldte 89 år den 1. oktober, er Dansk Komponist Forenings eneste æresmedlem.
Baggrunden for udnævnelsen skal søges i mandens fortrinlige gerninger i og for dansk musikliv. Komponisternes formand, Mogens Winkel Holm, talte ved en højtidelighed for det nye æresmedlem om Koppels overvældende kompositoriske livsværk. Det spænder lige fra oratoriet, operaen og den store symfoniske form over de mange kor-, kammer-, og soloværker til 30'ernes fremragende, højtelskede og ikke så lidt provokerende film- og teatermusik. Hvem husker ikke musikken til Ditte Menneskebarn eller (sammen med Bernhard Christensen) Melodien der blev væk af Kjeld Abel (med "Sangen om Larsen").
Som musiker og underviser har Koppel spillet en meget stor rolle. Ikke mindst i det helt nye repertoire, hvor han i årtier orienterede danske musiklyttere om udenlandske stømninger. Sidste gang denne lytter hørte Koppel spille, var da han for et par år siden spillede den hundesvære solostemme i Schönbergs Klaverkoncert med Aarhus Symfoniorkester.
Koppels musik udgives blandt andet på plademærket dacapo.

Nordisk musikhistorie
Ved et pressemøde i Stockholm i torsdags, blev en ny nordisk musikhistorie præsenteret. Bogen der er på godt 400 sider hedder Musik i Norden. Den er udkommet i Musikaliska akademiens skriftserie nr. 85.
Musik i Norden er på svensk, men tænkes oversat til engelsk og tysk. Det er mig bekendt første gang siden svenskeren Bo Wallners Vår tids musik i Norden fra 1968, at den nordiske musik tænkes sammen. Altså en længe ønsket udgivelse.
Ud fra titlen at dømme, er der ikke tale om historien om den nordiske musik (så ville titlen have været noget i retning af Nordens musikhistorie). Snarere er der tale om forskellige nedslag i den nordiske musikkultur. Udført af et forfatterteam under ledelse af redaktøren Greger Andersson.
Det er bogens anliggende at fastholde den nordiske synsvinkel, ikke de nationale eller lokale synspunkter.
Det betyder en fremstilling, der fokuserer på en sammenfatning af de fælles berøringspunkter i Norden, vores fælles kulturelle arv.
Bogen er udgivet i stift bind, den er gennem-illustreret i fire-farvetryk. Prisen er ikke oplyst - den vender vi tilbage til i anmeldelsen af bogen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu