Læsetid: 2 min.

Radikale vil give højskolernyt liv

20. november 1997

20 mio. kroner og nytænkning skal give højskolerne rollen tilbage som demokratiets udviklere

Det Radikale Venstre kommer nu med et debatoplæg, der skal føre de trængte højskoler ud af dødvandet med mindre ungdomsårgange, faldende elevtilgang og lukninger.
Først og fremmest ønsker de radikale en generel forbering af højskolernes økonomiske situation ved at øge institutionstilskudene, som de håber at kunne finde 20 millioner kroner til. Om den økonomiske saltvandsindsprøjtning kan give højskolerne luft til det forsøgs-og udviklingsarbejde, de radikale ser som den anden løftestang i forsøget på at modernisere højskolerne, er ingen garanti, siger Elsebeth Gerner Nielsen (R) til Information.
"Højskolerne har gennem hele den moderne danske samfundshistorie spillet en væsentlig rolle for udviklingen af demokratiet. En rolle som aldrig har været vigtigere end nu, i en tid hvor velfærdssamfundet skal redefinere, individualiseringen går sin sejrsgang og fælles-skaberne skal styrkes," siger Elsebeth Gerner Nielsen.
De radikale ønsker desuden, at højskolerne skal sidestilles med de andre arbejdsmarkedsuddannelser, hvor der efteruddannes og udarbejdes handlingsplaner for ledige. Elsebeth Gerner Nielsen så gerne, at højskolerne fandt nogle nye måder at lave højskole på. For eksempel mener hun, at kurser til voksne ikke nødvendigvis behøver at være af de typiske 20 ugers varighed.

Skal spille en anden rolle
"Højskolerne har nok været bevidste om, at der er nye huller, som de skal udfylde. Men inden for de sidste år har udviklingen gået meget stærkt. Traditionelt har højskolerne været rettet mod overgangen fra ung til voksen, og i fremtiden kommer høhjskolerne nok til at spille en lidt anden rolle. Løbende i livet står vi over for nogle vanskelige familiemæssige eller arbejdsmæssige overgangssituationer, hvor det er vigtigt at højskolen kommer ind og hjælper den enkelte videre," siger Elsebeth Gerner.
Denne tankegang ligger meget tæt på undervisningsminister Ole Vig Jensens (R) forslag om et nyt parallelt kompetencesystem for voksne. Forslaget har mødt kritik fra en række høkjskoleforstandere, som mener at højskolerne i for høj grad bliver rettet ind på erhvervslivet. Men Gerner Nielsen mener ikke, at der er en modsætning mellem "almen dannelse og brød på bordet."
Ifølge debatoplægget skal højskolerne fokusere "på livets mening mellem individer, kulturelle fællesskaber, værdier og fag." Dermed kan de yde deres bidrag til at løse en række aktuelle samfundsopgaver:
*Livslang læring og tilbagevendende uddannelse.
*Omstilling i arbejdslivet.
*Decentralisering af samfundslivet.
*Styrkelse af demokrati, samt ansvar for eget og fælles liv.
*Øget fokus på etik og værdier.
Debatoplægget er sendt til samtlige højskoler med henblik på en højskolehøring til foråret, hvor højskolerne selv skal være med til at definere de nye mål. Undervisningsministeren kommer i næste måned med en betænkning på området, som ligeledes skal være input på konferencen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu