Læsetid: 4 min.

Repetere, repetere, repetere...

22. november 1997

Gentagelse er moderen til al visdom, mener den tjekkiske lærer Libuse Petrasova
fra Zakladni-skolen

SKOLEN PÅ KLODEN
PRAG - Zakladni skola på Curie-pladsen i Prag er en klods af en skolebygning opført i begyndelsen af dette århundrede.
På skolens kontor modtager man mig med yderst venlighed, viser mig ind til den kvindelige skoleinspektør, som dog ikke taler udenlandske sprog. Efter udveksling af høflige bemærkninger med sekretæren som tolk, overlades jeg til engelsk-lærerinden,Libuse Petrasova, en dame på et halvt hundrede år, klasselæreinde i en 5. klasse. Hun hinker lidt på den ene fod, som hun netop har fået opereret. Og hun er stærkt forkølet. Men alligevel er hun mødt op til undervisning. Lærerinder er pligtopfyldende og skal være et godt eksempel for deres elever, som hun siger.
Libuse Petrasova kan lide at undervise. Skolen er som alle andre en distriktsskole. Der kommer dog også elever andre steder fra. I fru Petrasovas klasse drejer det sig om en 6-7 stykker. Forældrene kan vælge at sende deres børn til en skole, som de selv har gået på, eller som de af en eller anden grund foretrækker frem for den nærmeste skole.
"Når vi får så mange elever udefra, skyldes det formentlig, at vi har et godt ry. Vi er kendte for, at eleverne lærer noget hos os. Det gør de, fordi de er højt motiverede. De mærker, at de kommer videre. De har en fornemmelse af hver dag at få noget med hjem. Derfor kommer de gerne næste dag igen."

Tilfredse elever
Eleverne i klassen virker meget veltilfredse. De tager med behørig larm deres engelskbøger op af tasken ved timens begyndelse. Men så er der også ro og orden resten af tiden. Det er fjerde år, de lærer engelsk, så de kan læse noget mere end "I can hop, I can run", men alligevel kommer jeg til at tænke på min egen første engelsktime i en dansk skole i slutningen af 40'erne. Det forekommer mig, at undervisningen den gang lå meget tæt op ad den engelskundervisning, som disse børn får. I hvert fald var der nogenlunde lige så lidt plads til selvstændighed i indlæringsprocessen.
Det gælder for disse tjekkiske børn først og fremmest om at læse rigtigt op, oversætte rigtigt, skrive de rigtige engelsk ord på den rigtige måde på den sorte vægtavle, hvis sorte farve er ret falmet, efter at generationer af børn formentlig har skrevet de samme ord og de samme fejl på den.
Naturligvis får de også lejlighed til at snakke på engelsk. Men samtalen foregår ved, at lærerinden stiller spørgsmål, og eleverne forsøger at svare på den måde, som hun forventer af dem og med de ord, som hun netop har lært dem.

Hjælpeskole for de svage
Disciplinære problemer synes at være ukendte. Eleverne følger med, fordi det gælder om hele tiden at få lært det nødvendige. Får man ikke det, risikerer man at skulle gå om. Fire-fem elever i klassen har prøvet det. Og det vil de helst ikke udsættes for en gang mere, for så skal de til at lære nye lærere at kende.
"Hvis en elev har vanskeligheder, prøver vi at hjælpe vedkommende ved at give ekstratimer. Men lykkes det alligevel ikke at få den pågældende op på det samme trin som de øvrige, er der ikke andet at gøre end at prøve forfra. Det er læreren, der træffer afgørelsen. De svageste elever sender vi på hjælpeskole."
Der er kun 16 elever til denne engelsktime. Til undervisningen i fremmedsprog deles klasserne op i mindre enheder.
Skolen har i alt 500 elever, og der er hvert år tre parallelklasser, så man kan have en fleksibilitet i opdelingen. Den gennemføres også i en række praktiske fag, f.eks. håndgerning, sløjd og gymnastik, hvor man "naturligvis" giver forskellig undervisning til piger og drenge.

Effektiv terperi
Tilbage i lærerværelset spørger jeg fru Petrasova, hvad hun mener er de bedste indlæringsmetoder.
"Det gælder om at bygge på børnenes motivation. Og undervisningen skal bygges gradvis op, så man er sikker på, at børnenes viden hænger sammen."
"Man skal sikre sig, at de får det hele med, inden man går videre til næste trin. Meget af tiden må bruges til at repetere. Sidst på året tager man det hele igennem endnu en gang."
"Gentagelse er moderen til al visdom. Repetitionen gør ens viden stadigt bedre. Den gør ikke blot, at den indlærte viden bliver bedre hængende. Men man får også lejlighed til at beskæftigelse sig med det lærte, efter at man i mellemtiden har lært andre ting. Derfor kan man så sætte det ind i en sammenhæng."
Moderne vil man formentlig ikke kalde denne læremetode i Danmark. Men åbenbart er den effektiv.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu