Læsetid: 3 min.

Rundtosset og eksotisk

22. november 1997

Med både pop, symfonisk vælde og trommemaskiner blottede Björk sine sanges sofistikerede, kraftfulde, men også svært forløselige natur

KONCERT
Det hele flyder sammen i et alt med sig rivende øjeblik midt i koncerten. Den lille islænding Björk Gudmundsdóttirs vision udkrystalliserer sig i nummeret Bachelorette, hvor elektronikkens skud i mellemgulvet og de fejende, maleriske strygere smelter sammen i en overvældende helhed.
Inden har koncerten i et pakket Vega hele vejen været en fornøjelse, men uanset hvor mange rejehop og lillepigeattituder Björk hengiver sig til på scenen, så er det i sidste ende ikke nok for hende at fornøje. Tonen på hendes seneste album er således ofte mørkere end hørt før, og hybriderne mere vidtfavnende og modsætningsfulde end tidligere.
Og det er der lejlighedsvis problemer med denne aften, under koncertens første halvdel, hvor de sære parringer, der forløses så smukt på Björks seneste album Homogenic, her blotter sig som modsætningsfulde blokke. Ikke fordi det falder fra hinanden, men fordi øret gøres opmærksom på de sofistikerede kompositioners svært forløselige natur.
Sceneopsætningen er imponerende. Musikkens kontraster har materaliseret sig med, i venste side, The Icelandic String Octet, i højre side Mark Bell - fra duoen LFO - bag sit elektroniske isenkram. Plexiglasplader adskiller den islandske tradition og den britiske lydpioner. Og scenen er åbnet i toppen, står nærmest på højkant, med højt til loftet, neon-, plastik-, tekstiludsmykninger og meddigtende lyssætninger.

Musikalsk tyngde
"Hunter" åbner ballet med stammende breakbeats, manende strygere og de sigende linier "If travel is searching/ and home has been found/ I'm not stopping/ I'm going hunting".
Popmusik - hvilket man overfladisk set godt kan kalde Björks søgende musik - er sjældent så kompleks og udfordrende som denne aften, hvor man umiddelbart forføres og charmeres af stemmen, af de ofte enkle, ofte excentriske melodier, af de rykkende grooves, men siden, når man lytter dybere, erfarer de sofistikerede harmonier, changerende klangfarver, eksotiske sammensplejsninger, de otte lag af strygere, der skyder sig ind over hinanden, med og mod Mark Bells selvmodsigende og alligevel bevægelige breakbeats.
Legesygen som man kan finde i alle Björks kompositioner og ofte har oplevet hos hende på en scene er denne aften afløst af stor koncentration, og den musikalske opbakning som den unikke stemme og fraseringskunstner har savnet - for eksempel ved hendes to optrædener på Roskilde Festivalen - er til overmål til stede i Vega. Icelandic String Octet, Mark Bell og Björk er en ambitiøs og krævende konstellation, der både giver musikalsk tyngde, svimlende nuanceringer, men også en større rigiditet i udtrykket.

Kønt og ekspressivt
Det finder man til gengæld ikke i Björks sang, der smidigt veksler mellem det kunstlede, krukkede, sikkert fraserende og det stejle følelsesudbrud. En balancering mellem skønsang og ekspressionisme, der når en smertende, mørkladen perfektion under "Bachelorette", hvor analyse erstattes af gåsehud.
En sexet udgave af "Human Behaviour" markerer overgangen til aftenens kropsappellerende finale, hvortil "Violently Happy" er blevet pumpet med et skud adrenalintunge techno-beats og hvor afslutningsnummeret "Pluto" kommer til sin fulde ret med hakkende, dunkende, kortsluttende rytmik. Strygere hvæsser kløer mod trommehinden, og Björk rammer en hysterisk tone i det øvre register.
Den 32-årige islænding vender tilbage med en akustisk, strygerakkompagneret udgave af "Joga", og publikum efterlades rundtossede efter små 70 minutters tur i et mangefarvet, eksotisk, kropsnært og æterisk univers.
En både fornøjelig og betagende aften, hvor den vidt udfoldende strygerakustik og den næsten organiske rytmik i de bedste øjeblikke nåede gnistrende vekselvirkninger med en islænding, der har fået smuglet et ganske betragteligt kvantum kunstnersjæl ind i populærkulturen.

*Björk, torsdag i Vega, Kbh.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu