Læsetid: 3 min.

Tabu fra guldalderen

28. november 1997

Ejner Johansson fortæller i ny bog om guldalderkunstens oversete forbindelse til München.
kunst

Dansk guldaldermaleri er andet end de populære billeder af Blegdammen, selvbevidste borgere og danske kyster. Nok skolede Eckersberg sine elever i naturiagttagelse, men deres uddannelse sluttede ikke på Kgs. Nytorvs Akademi. Mange af de unge kunstnere rejste sydpå, og selvom det endelig mål var Italien, blev München et ofte årelangt stop på vejen.
Ejner Johanssons bog om de danske malere i München fortæller om dette lidet belyste aspekt af perioden, der strækker sig fra omkring 1820 til op mod slutningen af 1840'erne, hvor de politiske modsætningsforhold mellem Danmark og Tyskland efterhånden gjorde et bayersk studieophold mindre attraktivt for danskerne.

Nationalt traume
Efter Treårskrigen i 1848 kom krigen i 1864, for ikke at tale om vort eget århundredes verdenskrige. Disse traumatiske konflikter har gjort den tidligere så selvfølgelige tyske forbindelse fra før, den nationale bevidsthed rigtig blev til, til et kapitel af kunsthistorien, man nødigt ville anerkende.
Med Johanssons grundige undersøgelse gøres der, overraskende nok, kun delvis op med dette forhold. Bogen består af en række kapitler, der fra forskellige synsvinkler beskriver de historiske omstændigheder og vilkår for kunstnerne i München. Johansson fortæller i en letlæst, talesprogsnær stil, og bygger sin beretning op over et formidabelt væld af kilder fra tiden: Breve, dagbøger og kunstanmeldelser. Dertil kommer et spændende illustrationsmateriale på godt 100 billeder, hovedsagelig i farver.

Kunsten savnes
Mange af de flotteste og mest overraskende anderledes er typisk privatejede, for allerede fra midten af 1800-tallet stred de tyskprægede billeder imod dansk kongelig og offentlig-museal indkøbspolitik. Her er storslåede bjerglandskaber i solnedgangslys i stil med den samtidige amerikanske landskabstradition - breathtaking - her er eksotiske billeder af arabere, her er dejlige, let tilslørede Venus'er, og her er genrebilleder af forskellig art. I det sydtyske, hvor den kunstglade kong Ludwig I udøvede sin altomfattende kulturpolitik, dyrkede man en ganske anderledes historicistisk-idealiserende og mytologisk motivkreds end i Danmark, og gerne i det Johansson kalder en glansbilledagtig stil.
Som kunsthistorie betragtet må man imidlertid konstatere, at Johanssons bog handler væsentlig mindre om kunst end om historie. Man går forgæves efter billedanalyser, der beskriver, hvad danskerne lærte i München, hvad det var den sydtyske tradition havde at byde på, og hvordan malerne nordfra transformerede deres indtryk til billedlig form.
Det er simpelthen fordi hele forudsætningen for undersøgelsen har været, at danskerne ikke blev påvirket i det tyske. Allerede på første side skriver Johansson, at der "heller ikke (var) ret meget positivt at hente i kunstnerisk henseende for Eckersbergs elever... derimod nok en hel del andet". Dette andet var, at kunstnerne levede et godt liv i München: De havde let ved at få afsat deres billeder, der var billigt at leve, livlige værtshuse og godt bayersk øl.
Selvom denne socialhistoriske dimension er beskrevet meget overbevisende, sidder man som læser tilbage med en fornemmelse af, at der kunne gøres mere ved sagen. Billedmaterialet i bogen fortæller om en ganske anderledes stærk inspiration fra det tyske. Og allerede den bortsortering, der har gjort sig gældende i vores offentlige samlinger, tyder på, at historien er mere kompleks end som så.
Johanssons bog giver et detaljeret og spændende billede af en periode; nu ser vi frem til at andre giver sig i kast med en anden version, skrevet ud fra en anden forudsætning: at man måske alligevel bør anerkende en anderledes og bayersk-eksotisk dimension i dansk guldaldermaleri.

*Ejner Johansson, De danske malere i München: Et ukendt kapitel i dansk guldalderkunst. 246 sider. 108 illustrationer, overvejende i farver. Indb. kr. 325. Spektrum

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu