Læsetid: 3 min.

En usædvanlig koncert

29. november 1997

Midt i førstesatsen af Brahms' 3. Symfoni løb dirigenten ud af scenen på grund af tynd mave. Forinden havde han dog vist gode takter

KONCERT
TRONDHEIM - Ikke mindre end to uropførelser af orkesterværker på en koncert. Det var hvad Trondheim Symfoniorkester havde programsat torsdag aften sammen med Brahms' 3. Symfoni. En modig programlægning.
Det var de to norske komponister Åse Hedstrøm og Morten Gaathaug, der havde komponeret nye værker til orkestret.
Trondheim Symfoniorkester er ikke et fuldt besat symfoniorkester, men det er et orkester i rivende udvikling.
Det skyldes ikke mindst den meget unge chefdirigent Daniel Harding, der uden overdrivelse er det største talent, England har set siden Simon Rattle.
22-årige Harding var Rattles assistent i sæsonen 93-94 for symfoniorkestret i Birmingham, og i 1994 vandt han Royal Philharmonic So-cietys Best debut Award. Derefter blev han Abbados assistent i Berlin og han dirigerede Berlinerfilharmonikerne ved festspillene i Salzburg i år.

Musikalsk fabel
Den ny musik har også Hardings interesse. Sidste år skrev jeg om hans fortolkninger af ny musik ved Ultima-festivalen i Oslo. Og dirigenten opretholder også stærke bånd til Birmingham Contemporary Music Group. Måske han også er med ved de kommende ISCM Verdensmusikdage i Manchester i april, når der står ny musik over hele linien.
Torsdag aften uropførte Harding Favola af den norske komponist Åse Hedstrøm. Uden at kende til hele Hed-strøms produktion, tør jeg nok give et signalement af hendes stil. Hun er ikke bange for de voldsomme energi-udladninger. Hedstrøm fedter ikke med sagerne, og hun er ikke bange for udtryk og store klangkroppe. Komponisten accepterer den store gestus.
Sådan begynder hendes orkester-fabel også. Et ordentligt rabalder i slagtøjet, som sætter det hele i gang. Derefter en gradvis udtynding med fnidder i violinerne. En ganske interessant virkning. Et nyt rabalder sætter endnu et forløb i gang. Man fornemmer cirkulære bevægelser, en musikalsk cyklus.
Hedstrøm har styr på orkesterapparatet, det er en fornøjelse at høre hendes musik, der er godt instrumenteret og med musikalske indfald, der får lytteren til at sidde yderst på stolekanten af nysgerrighed. Man nyder det balancesøgende, de indadvendte passager med stille insekt-agtig mylder i strygere, der danner et kontrapunkt til de mere entydige formuleringer i forte.
For mig at høre helt dækkende opført af Harding og hans folk.

Filmmusik
Morten Gaathaughs Koncert for obo og orkester fra 1994-95 blev også uropført. I begyndelsen af værket tænkte jeg, at komponisten tog røven på os alle. Musikken mindede om den type underlægningsmusik man hører til engelske familiefilm, der handler om landlivet med heste og børn og natur.
Det står at læse om Morten Gaathaugh, at hans "... udtryksform er præget af en
usvigelig tro på tonalitetens aktualitet." Der står ikke at komponisten er født i det forkerte århundrede, hvilket er lige så rimeligt at skrive.
Efter denne oplevelse er Bo Holten hard core modernist.
Gaathaugs koncert for obo og orkester er bestilt af oboisten Simon Emes, som spillede aldeles glimrende. Hvorfor han har bedt denne Gaathaug om at skrive et nyt værk, kan man kun gisne om. Måske de er gode venner.

Hic est locum, prestissimo!
Efter Gaathaug fik Harding tynd mave. Tror da pokker. Cirka fem minutter inde i førstesatsen af Brahms' 3. Symfoni gik der ged i peristaltikken og Harding måtte løbe ud.
Koncerten blev direkte transmitteret i NRK P2. Det er en aften, hvor man glæder sig over, at man ikke er aftenvært i radioen. Det er faktisk et mareridt at skulle causere små 10 minutter uden forberedelse i direkte radio.
Harding kom ind igen (virkelig tuft!) og forsøgte sig med pinden. Denne gang kom han igennem første sats. Men så var den gal igen. Ud i en fart. Tankerne gik til aftenværten i radioen. Koncertmesteren burde have haft buksevand. De kunne godt have spillet Brahms' Tredie uden dirigent. I stedet kastede koncertmesteren håndklædet ind i ringen og gav op på vegne af ensemblet. Tyndt. Ikke tuft.
Fuld sympati til Harding, aftenværten, oboisten og Hedstrøm.

*Trondheim Symfoniorkester under Daniel Harding. Solist: Simon Emes. Værker af Hed-strøm, Gaathaug og Brahms. Olavshallen, torsdag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu