Læsetid: 1 min.

14 mio. kr. til betrængte dagblade

20. december 1997

Information og Kristeligt Dagblad får formentlig tilskud allerede næste år

FRA VOR EGEN VERDEN
Det var en ren ekspeditionssag, da Folketinget - som første sag på dagsordenen - fredag morgen med et meget stort flertal - 111 ja mod fem nej-stemmer - vedtog en ny lov om pressestøtte, L 57.
Loven er en del af den politiske opfølgning på Medieudvalgets betænkning fra sidste år.
Nyordningen sikrer, at særligt trængende blade gennem Dagspressens Finansieringsinstitut kan få driftstilskud til udvikling af bladet over en vis årrække.
Dagspressens Finansieringsinstitut ejes og bestyres af bladbranchen selv. Og loven betinger da også, at bladbranchen af instituttets formue fylder lige så mange penge i projekterne, som staten gør.

Gode kort på hånden
Staten vil over finansloven give et årligt tilskud på syv millioner til dette formål. Der vil således være 14 millioner årligt til rådighed.
I forvejen sikrer staten gennem momsfritagelse og portostøtte dagspressen en direkte og indirekte støtte på mange hundrede millioner.
Dagbladet Information agter at søge om udviklingstilskud, og hvis man skal bedømme ud fra Medieudvalgets betænkning, der ligger til grund for den nye lov, står Information med ganske gode kort på hånden.
Aviserne Information og Kristeligt Dagblad har, bedømmer ansvarshavende chefredaktør Jørgen Steen Nielsen, store muligheder for at opnå tilskud. Herudover kan især mindre provinsaviser komme på tale.
Men tilskuddet kommer først i hus, når aviserne med en ansøgning har overbevist branchens folk i finansieringsinstitutet om planernes effekt på bladet på længere sigt.
"Finansieringsfonden kan give udviklingtilskud, hvis vi kan overbevise dem om, at vi har en plan, der efter fire år med tilskud efterlader os med større indtægter end vi har i dag. Derfor vil vi i vores ansøgning fokusere på bladsalg og annonceindtægter", siger Informations administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen.
Da bladsalget i Informations tilfælde er afhængig af avisens kvalitet, er der nærliggende, at en del af pengene skal bruges til at lave en bedre avis for.
Samtidig skal der også bruges penge på aviskampagner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her