Læsetid: 6 min.

Besat af at lave film

20. december 1997

Filminstruktøren Nicolas Winding Refn får en nervepirrende jul - på dansk filmøkonomis pinebænk

INTERVIEW
"Det er en utrolig smålig kampagne, Politiken kører for tiden. Jeg kan ikke forstå, hvad de vil opnå med det, og jeg er ærlig talt ret chokeret over niveauet og skuffet over Politikens måde at håndtere sagen på," siger filminstruktøren Nicolas Winding Refn, "jeg troede ikke janteloven herskede i medierne på den måde."
Refn er ikke selv blandt hovedpersonerne i Politikens verserende kioskbaskerføljeton, Breaking the rules, om svindel for millioner i Zentropa Film. Men Refns succesfulde debutfilm Pusher bliver nævnt igen og igen, fordi producenten, Henrik Danstrup fra Balboa Film, der er delvis ejet af Peter Aalbæk Jensen og Lars von Triers Zentropa, anklages for at have udbetalt sorte penge, når filmholdet bag Pusher skulle have udbetalt løn.
Refn erklærer sig enig med Informations anmelder Morten Piil, der i en leder her i avisen i torsdags skrev: "Politikens forsøg på at skrige Peter Aalbæk Jensen ud som anløben, pengegrisk finanskonge virker både uoverbevisende og Ekstra-Blads-agtigt."
Nicolas Winding Refn kender det økonomiske pres i filmbranchen, men fra en anden vinkel end den, der fremsættes i Politiken. Pusher blev til på lavbudget, men spillede trods alt sig selv hjem og mere til.
I dag befinder Refn sig i ingenmandslandet mellem succesdebutten og sit næste, dyrere udspil, spillefilmen Bleeder. Manuskriptet ligger klar, skuespillerne er bookede og postproduktionen og markedsføringen er allerede godt undervejs. Udenlandske filmopkøbere har vist interesse for Bleeder. Projekter er i den grad skemalagt, at Refn uden bæven i stemmen kan bekendtgøre, at filmens premiere er fastsat til 30. august.
Men der er en hurdle:
"Beslutningen om støtte fra Filminstituttet falder sidst i januar, og det er ret nervepirrende. Jeg har en ansøgning inde til 60-40 ordningen, og der er mange om buddet. Jeg beder om fem mio, kroner. Og jeg skal have pengene."
"Der forventes meget af mig - nu har jeg lavet min første film, og nu står de alle sammen og kigger. Nå, hvad kan han så nu?"
"Du må gerne skrive, at jeg satsede al min bluffning på Pusher. Jeg spillede kong Gulerod med ren bluff i hånden overfor nogle finansielle mennesker. Nu bluffer jeg ikke, for nu ved jeg lige præcis hvad det drejer sig om."
"Der ligger 13 ansøgninger hos filminstituttet, og der er egentlig kun bevillinger til to eller max. fire film. Jeg håber de giver til fire film, for det ville være katastrofalt hvis kun to film gik i produktion til næste år."

Næste film klar
Nicolas Winding Refn går gerne i detaljer om sit (måske) kommende projekt. Han hævder, at han er besat af det. Bleeder er det første han tænker på, når han står op, og filmen kører i hovedet på ham til han falder i søvn.
Alt er timet og tilrettelagt: "Vi skyder filmen i kronologisk orden. Jeg er færdig med manuskriptet, og det får
skuespillerne i januar, hvor jeg har lejet Husets biograf i en måned. Jeg har lånt nogle filmsamlinger, og holdet skal se to film om dagen i en måned."
"Den anden måned skal Kim Bodnia og Rikke Louise Andersson bo sammen i en lejlighed ude i Søborg, og Kim og Zlatko Buric skal arbejde i Fredensgade Videoforretning i en måned, mens Levino Jensen skal arbejde som dørmand."
"Jeg tror den ultimative sandhed findes i skuespillerne, så vi øver ikke manuskriptet i den fase. Det er karakterernes motiver, jeg er optaget af."
- Det lyder som Mike Leighs metode.
"Ja, bortset fra at jeg har skrevet et meget stramt manuskript som de får fra starten af. "
- Hvad nu, hvis Filminstituttet vender tommelfingeren nedad?
"Så ringer jeg til min ven Carlos og får ham ud af fængslet, og så er der krig. Nej, det ville være et gevaldigt psykisk slag. Der er mere af mig sat på spil end i Pusher, og projektet er Nordisk Films største satsning næste år, efter Olsen Banden. Det er liv eller død for mig, om jeg får den støtte, og får jeg den ikke, har jeg et alvorligt problem. Bl. a. fordi jeg via postpro-
duction selskabet Destiny er engageret i at udarbejde en ny teknisk proces til film, som aldrig er lavet i Europa før. Filmen skal farvelægges på et specielt computersytem. Den bliver optaget i farver og senere farvelagt digitalt, så den ender med at ligne en technicolorfilm."
- Er det udelukket at finde penge andre steder?
"Jeg har selv skaffet den første halvdel, men det ville være umuligt for mig at finansiere filmen på andre måder. Det er jo derfor man går til Film-instituttet."
I forbindelse med Bleeder-projektet har Refn startet sit eget produktionsselskab.
"Det hedder Kamikaze, som betyder guddommelig vind. Jeg har lært utrolig meget af at lave Pusher. En ting, jeg har lært, er at jeg selv vil bestemme alt. Alt, ned i den mindste detalje, om papiret til distributøren skal være blåt eller hvidt. Men jeg er også interesseret i at den chance, jeg fik som instruktør bliver givet videre til andre.
Jeg har sat to projekter i gang som producent, et hvor Kim Bodnia skal spille Simon Spies, samt en film om den danske pornobranche."
- Kamikaze betyder vist også noget andet?
"Ja, der er meget på spil her. Der er folk, der fra oktober i år har sagt nej til alt i første halvdel af næste år, fordi jeg ikke ville have, at de brugte energien på andre ting. Desuden har jeg lavet fantastisk gode deals rundt omkring. Sony Music udgiver et stort sound track, som produceres af Peter Peter. Peter Kofoed har vi involveret til at lave en stor fotobog om filmen. Vi har forskellige tøjfirmaer, vi prøver at lave et samarbejde, så vi har virkelig tænkt meget i markedsføring af filmen, gået i dybden og tænkt, hvordan kan vi sælge den her film."
- Hvad med den kunstneriske integritet?
"Jeg tror, det er et spørgsmål om tid før den måde at lave film vil vinde indpas. I Europa er vi domineret af store amerikanske selskabers produkter. Vi bekæmper dem ikke ved at lave film ligesom dem, men ved at lave vores egne film og så markedsføre dem lige så godt og aggressivt som dem. Og da vi ikke har de samme budgetter, er vi nødt til at være mere kreative. De store økonomiske magthavere får mere og mere massiv magt, og det gælder om at nedbryde det og trænge ind på deres domæne og give dem igen."

Skrevet med blod
"Vi har meget international succes med Pusher, som åbner i Spanien, Frankrig og USA og Australien til næste år. Vi har allerede fulgt kontakterne op og fortalt, at vi kommer med en ny film, og de er allesammen meget interesserede. Alle lande har tjent penge på Pusher, men selvfølgelig ikke noget sammenlignet med hvad der tjenes på en amerikansk film. Vi kan ikke forvente at de kommer og skyder penge i en dansk film, i første omgang er det en kamp at bevare folks interesse. Jeg tror ikke, man før Bleeder har set den her form for massiv markedsføring i en dansksproget film."
- Er filmstøtteordningerne gode nok?
"Der kan siges både godt og skidt om begge ordningerne. Det er vigtigt at 60-40 ordningen ikke tager penge fra konsulentordningen eller omvendt. Så det hele handler om, at filmdirektør Henning Camre skal skaffe flere penge til dansk film. Der skal bare en investering fra regeringen ind i miljøet, de skal sige: Hvis vi investerer 200 mio. får vi så og så meget igen i den sidste ende på alle mulige andre måder i samfundet."
- Hvad får de igen?
"Dels noget kulturelt, bevarelse af dansk kultur for dansk ungdom. Interessen for hjemmeproducerede film aldrig været større, end den er nu. Endelig er København, eller Danmark, jo blevet centret for filmproduktion i Skandinavien. Alle kigger på Danmark og den danske model, så jeg tror det er virklig vigtigt, at man investerer flere penge i film og satser mere."
- Hvad nu, hvis 'Blider' bliver et flop?
"Jeg lover at lave en stor succes, som alle tjener enormt mange penge på."
- Kan man love det?
"Ja, det lover jeg. Jeg skriver det i blod."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu