Læsetid: 3 min.

Blinde passagerer lever livet farligt

24. december 1997

Danmark idømmer milde straffe for at smide uønskede passagerer ud til hajerne. Til gengæld er Danmark meget restriktiv, når det gælder modtagelsen af blinde passagerer i danske havne

Liget af en mand uden tøj blev en af de sidste dage i februar 1996 fundet frosset inde i en isblok ved Fakse Bugt på Sydsjælland.
Det viste sig at være en marokkansk mand, der sammen med en landsmand i januar samme år var "forsvundet" fra det russiske køleskib Gorno Altaysk.
De to marokkanere var blevet opdaget som blinde passagerer, efter at skibet var sejlet fra Helsinki.
Ritzaus Bureau noterede ligfundet og beskrev situationen på køleskibet om aftenen den 31. januar 1996 med ordene: "Kaptajnen slog alarm, fordi han frygtede, at de to blinde passagerer havde fået øje på Møns Fyr 30 km væk og troet, at de kunne svømme i land."
Om det virkelig er rigtigt, at de to marokkanere har følt sig fristet til at prøve at svømme i land i det iskolde vand, eller om situationen svarer til, hvad der hændte på den danske coaster Karen Clipper 7. marts 1994, ved vi ikke.

Prik på skulderen
Den danske styrmand på Karen Clipper blev pludselig prikket på skulderen af en cirka 20-årig ung, afrikansk mand med bare tæer, en snavset T-shirt og et par afrevne fløjlsbukser.
Styrmanden reagerede på henvendelsen ved at slå den unge mand i ansigtet med sin knyttede næve, så han væltede ned af en trappe.
Den unge mand flygtede, gemte sig, men blev fundet. Han blev bundet på hænder og fødder og derefter gennembanket af styrmanden og andre besætningsmedlemmer.
De smed ham over rælingen 41 kilometer fra land ud for Sierra Leone i Vestafrika. 21. oktober i år blev styrmanden af Retten i Esbjerg idømt 10 måneders fængsel for aflivningen af den unge, blinde passager, mens tre andre besætningsmedlemmer slap med betingede domme.
Sagen er anket til Vestre Landsret.
Danske søfolk behøver imidlertid ikke smide blinde passagerer over bord for at slå dem ihjel. I maj 1997 modtog den danske regering en officiel, diplomatisk note fra Storbritannien:
"Vi har konstateret, at to danske skibe - Finlith og Jens Munk - inden for de seneste måneder har medbragt tre døde blinde passagerer til havnen i New Holland.
De blinde passagerer blev fundet døde i lastrummet, som var blevet plomberet og gasset.
Vi er bekymrede for, at de er omkommet under forfærdende omstændigheder," skrev briterne.
De tre døde, blinde passagerer kom fra Nigeria og Liberia. Officielt sker gasningen af skibenes lastrum for at dræbe rotter og andre skadedyr.

Restriktiv holdning
De milde domme over besætningsmedlemmerne fra Karen Clipper harmonerer måske meget godt med, at Danmark er et af de lande i verden, der har den mest restriktive holdning til at lade blinde passagerer komme i land.
Den tyske marineretsekspert Ronald Worms kaldte således i november i Politiken den danske politik en "næsten uacceptabel attitude":
"På trods af forståelige argumenter om, at et land ikke længere kan acceptere flere indvandrere, burde der i det mindste blive ydet hjælp og støtte til kaptajnen af alle involverede parter," sagde Ronald Worms.
Hvad der sker i den aktuelle sag om de tre nordafrikanere på det russiske fragtskib Vita, der juleaftensdag er på vej til Hamburg efter afvisningen i København, er uafklaret.
Ifølge Informations oplysninger er de tyske myndigheder informeret om de to algerieres og marokkanerens tilstedeværelse på skibet, og rederi, agent og forsikringsselskab vil fortsætte de bestræbelser på at finde en løsning, der mislykkedes i København.

De tyske regler
Tyskland har ligesom Danmark og samtlige andre EU-lande (minus Irland) indført bødestraf til rederier og flyselskaber, der transporterer udlændinge uden pas eller visum til landet.
Alligevel er der måske større chancer for, at de tre blinde passagerer får lov at blive overført fra indespærringen på Vita til tysk politis forvaring.
Tyskland har nemlig ligesom Holland, Belgien og Storbritannien indført nye retningslinjer, så blinde passagerer frihedsberøves af politiet, får mulighed for at søge asyl og blive undersøgt af en læge.
FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) udarbejdede allerede i 1957 en konvention, der regulerer forholdene omkring blinde passagerer. Kun syv lande - heriblandt Danmark - tilsluttede sig konventionen, som derfor aldrig trådte i kraft. IMO arbejder videre på sagen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu