Læsetid: 3 min.

Dansk forbruger-gevinst på krise i Asien

11. december 1997

I den kommende tid vil den økonomiske krise i Asien kunne spores i priserne på tøj, biler og hifi i Danmark

Økonomien i flere asiatiske lande har taget et tigerspring tilbage, og det kan komme de danske forbrugere til gode.
Både økonomer og importører vurderer, at devalueringerne i de sydøstasiatiske lande vil betyde, at varerne fra regionen bliver billigere at importere. Men prisfaldet er samtidig afhængig af krisens varighed og den valuta, varerne handles i, siger de.
Danskerne vil altså ikke kunne finde store rodekasser med sydkoreanske fjernsyn og thailandske t-shirts i butikkerne, selvom en dyb krise har tæmmet de asiatiske tigerøkonomier.
Indonesien, Malaysia, Sydkorea og Thailand er de lande, der er hårdest ramt. Gennemsnitligt er deres valutaer faldet omkring 40 procent i værdi.
Danmarks import fra de fire lande var i første halvdel af 1997 omkring 3,5 milliarder kroner. Vi køber især tv, videomaskiner, hifi-udstyr, tøj, sko og biler fra landene.
NSI Electronics importerer eletronik fra det Sydkoreanske firma Samsung. Og selv om Sydkorea er et af de lande, der er hårdest ramt af den økonomiske krise, så mener økonomichef Togo Ottesen ikke, at det med det samme får nogen effekt på de danske forbrugerpriser.
"Generelt køber man ikke produkterne i landenes egen valuta. Man køber til faste priser, der er aftalt i D-mark eller dollar. Vi har prisaftaler, som gælder for to-tre år i udenlandsk valuta, og derfor slår det ikke umiddelbart igennem, fordi der er sket en devaluering derude," siger Togo Ottesen.

Dansk økonomi uberørt
Anderledes vil det se ud, hvis krisen trækker i langdrag, mener Den Danske Bank.
"Hvis krisen kun er midlertidig, så har det ikke særlig stor betydning for danske forbrugere. Er den derimod permanent, så vil den umiddelbart stille danskerne bedre, fordi varerne bliver billigere," siger økonom Thomas Nielsen.
Det synspunkt støtter kollegerne i Unibank. Seniorforsker Klaus Dalsgaard Hansen mener, at den økonomiske krise bunder i en for dårlig økonomisk politik, som kræver gennemgribende reformer.
"Det er vigtigt, at landene genvinder markedets tillid ved at vise politisk handlekraft og foretager nogle ændringer," siger han.
På den måde kan krisen altså trække ud. Men uanset dens varighed, vil den ikke have indflydelse på dansk økonomi, mener man i Det Danske Handelskammer. Cheføkonom Jens Brandstrup vurderer, at det alene er forbrugerne, der får de asiatiske landes krise at mærke.
"På sigt vil det slå igennem på priserne herhjemme. Tingene vil blive billigere. Spørgsmålet er dog, om danskerne vil købe en t-shirt, der er produceret i Thailand, fremfor en t-shirt der er fremstillet herhjemme," siger han.
Det er en risiko, som FDB er opmærksom på. FDB importerer det meste af tøjet til sine forretninger i Sydøstasien.
"Vores opgave er at købe tøj, der hvor man får mest for pengene. Og derfor er vores opmærksomhed i øjeblikket skærpet over for Fjernøsten," siger kommunikationschef Jens Juul.

Billigere biler på vej
Allerede i januar vil Kvicklys kunder kunne se effekten af devalueringerne. Men ikke som drastiske prisfald, siger Jens Juul. Han mener, at kunderne vil have kvalitet. Og den fordel han umiddelbart kan se ved devalueringerne i Østen er, at FDB nu har mulighed for købe bedre tøj hjem, som kan sælges til de samme penge.
Også danskere, der planlægger at købe ny bil i 1998, får glæde af situationen i Sydkorea. Berlingske Tidende skriver, at producenterne ikke kan komme af med bilerne på deres hjemmemarkeder, og derfor vil de prøve at dumpe dem i Europa.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu