Læsetid: 5 min.

FILM

30. december 1997

*Errol Flynn var ubetinget de gamle 4-forestillingers største helt i skysovs, uovervindelig med kårde, fægtestav, sværd eller bue og pil eller sværd. Han førte sig frem med en humørfyldt panache og en drenget elegance, der faktisk stadig kan forekomme uovertruffen, nu hvor helte sjældent er uplettede. Og en af hans sagnomspundne hovedroller, måske den bedste af alle, er Robin Hood i Michael Curtiz' og William
Keighleys farvefilmsudgave fra 1939. Det er en rask og rørig actionfilm med Olivia de Havilland som Lady Marion og så slebne skurke som Clau-de Rains og Basil Rathbone som Prince John og hans håndgangne mand Sir Guy. Det kan kort sagt sagt ikke være meget bedre. Så er nyt-årsdags tømmermænd travlt beskæftiget, er der lindring at finde her.
The Adventures of Robin
Hood/ Robin Hood. TV2, torsdag kl. 16.15-17.55

*Jim Carrey fik det afgørende gennembrud i en dobbelt-rolle i denne frimodige farcefabel spundet over Dr. Jekyll og Mr. Hyde-formularen. Carrey yder en forrygende plastisk-mimisk præstation som djævelsk maskemand, en blandingsfigur af computer-animation, tegnefilmsperson, filmisk parodiskikkelse og menneske i kød og blod. Med unaturligt skarptskårne træk, sygelig grøn ansigtsfarve og et kridhvidt tandsært blottet i et glædesløst grin er han det driftsstyrede monster, der realiserer drømmen om uindskrænket magt og total usårlighed. Et spruttende, mekanisk monster, som Carrey giver en gnist af noget uforudsigeligt menneskeligt, et farligt humant glimt af vanvid. Og så er han i øvrigt ret uimodståelig, når han får et udrykningskorps af politifolk til at svinge med på et mambonummer. - Filmens historie er ikke det store sus, og Jim Carrey er bedre som manisk skurk end som den forsagte bankfunktionær, hvis fantasier leves ud med maske på. Men Charles Russells instruktion er velpointeret og letfodet, og han trækker ikke løjerne ud. Filmen varer den tid, der er påfund til, et klart plus.
The Mask/ Masken. DR 1, torsdag kl. 21.15-22.55

*Billy Wilder er altid god for nogle satiriske pletskud, selv når han - som i Knald eller fald fra 1966 - ikke er i sit allermest veloplagte hjørne. Walter Matthau fik sin første komiske hovedrolle i denne komedie, hvor han med stort velbehag spiller en hæmningsløst amoralsk sagfører, der energisk og fornøjet svindler sig gennem tilværelsen. Og Matthau er selvfølgelig meget morsom som denne vinkelskriver, der tager hånd om sin svoger, Jack Lemmons TV-fotograf, da denne løbes over ende af en fodboldspiller, da han filmer en kamp og får en lettere hjernerystelse. Det giver basis for et sagsanlæg i millionstørrelse, og sagen presses til det yderste. Men er al menneskelig anstændighed presset ud af Lemmon? - Det er en skarptandet, men noget langstrakt satire over juridisk hokuspokus og en lovgivning, der giver sagfører-hajer let spil. Holdt oppe af det inspirerede samspil mellem Matthau og Lemmon, her første gang sammen. - Dagen efter Knald eller fald viser TV2 endnu en Billy Wilder-film, igen lidt marginal i produktionen: Anklagerens vidne efter Agatha Christie og mest bemærkelsesværdig for en bravourpræstation af Charles Laughton. Og Wilder-serien fort-sætter med Kold Krigs-satire fra 1961, domineret af James Cagneys mundrappe Coca Cola-direktør, der ihærdigt prøver at sælge russerne den herlige drik.
The Fortune Cookie/ Knald eller fald. TV2, lørdag kl. 14.35-16.40
Witness for the Prosecution/ Anklagerens vidne. TV2, søndag kl. 22.45-00.40
One, Two Three/ En, to, tre. TV2, mandag kl. 00.05-02.00

*Tjekhov spillet til lyden af New Yorks politisirener - giver det mening? Ja, for Louis Malles og André Gregorys
Vanja på 42. gade er ikke et af de kendte krampagtige forsøg på at modernisere en klassiker som Onkel Vanja, men en indtrængende tolkning, der skyr den ydre effekt og søger den menneskelige sandhed bag ordene. Derfor har man skrællet alle udenværker bort og opfører stykket i et forfaldent New Yorker-teater, så at sige uden rekvisitter, dekoration og kostumer. Ikke for at fokusere på skuespillernes arbejde, men for at nå ind til essensen af dette arbejdes resultat. Og her er vel at mærke tale om en lille håndfuld aktører, der gennem flere år regelmæssigt er vendt tilbage til dette stykke og er trængt stadig dybere ned i det for hver opførelse. - Dramatikeren David Mamet har foretaget et nænsom bearbejdelse, men har ikke behøvet at lave meget om for at vise os Tjek-hovs figurer som vore samtidige. For eksempel familielægen Astrov, en lettere livs-træt idealist, hvis store livsprojekt er naturbevarelse. Eller neurotikeren Vanja, en taber og selvhader, mere smertelig klovn end tragisk figur.
- De medvirkende er ikke stjerner i normal forstand, dårligt nok særlig kendte internationalt, men du milde Moses hvor er de gode: Wallace Shawn, Brooke Smith, Julianne Moore og George Gaynes.
Vanya on 42. Street. DR 2, lørdag kl. 20.10-22.05

*Jens Okking fik sin første hovedrolle på film i Anders Refns debut Strømer fra 1976, den første rendyrkede danske politifilm. Okking er titlens cop, en stædig, men nervemæssigt uligevægtig kriminalbetjent, der gør ensomme forsøg på at afsløre korruption i samfundets top. En noget naiv mand med en stærk retfærdighedssans og et voldsomt temperament, der ender med at stille sig i vejen for udredningen af trådene i den kriminelle affære. - Okking fik stor succes og Bodil-pris for sit både fysisk dynamiske og sjæleligt troværdige spil som den uheldige strømer, og der var også birolle-Bodil'er til Dick Kaysø og Bodil Kjer. Alt sammen afspejlende det forbløffende overblik og den sikkerhed i personinstruktionen, der udmærker Anders Refns instruktion af den elementært spændende historie. - Okkings figur videreførtes i 1987 i TV-serien Een gang strømer...
Strømer. DR 1 lørdag kl. 21.00-22.45

*Film noir er en stilbetegnelse, som nu til dags ofte bruges noget løsagtigt på film, der ikke er stort sortere end en baghave i Solrød. Vil man se film noir i ordets egentligste betydning, skal man lukke op for Fritz Langs Kvinden i vinduet, et grufuldt konsekvent mareridt af forførelse, mord og skyld, uden forsonende solstråler. Edward G. Robinson er den rare herre, som lader sig forføre af Joan Bennetts femme fatale i denne klassiker fra 1945.
The Woman in the Window. TV2, lørdag kl. 01.25-03.00

*Quentin Tarantino, den meget omtalte og overvurderede, har netop udsendt sin tredie film, Jackie Brown, der får en pæn modtagelse i fagbladet Variety. Mens vi venter på den, kan man forny bekendtskabet med hans instruktørdebut Håndlangerne, om et mildest talt mislykket juvel-tyveri. Et ubehageligt voldsudpenslende dra-ma, men ubestrideligt talentfuldt fortalt og især spillet af folk som Harvey Keitel, Steve Buscemi, Tim Roth, Law-rence Tierney og Tarantino selv.
Reservoir Dogs/ Håndlangerne. TV2, onsdag kl. 22.45-00.25

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu