Et udvalg af kendte og ukendte skrifter og foredrag af professor Aksel Jørgensen,
som døde i 1957
NY BOG
Professor Aksel Jørgensen (1883-1957) var den centrale skikkelse på Kunst-akademiet fra 1920-53. Han havde i de unge år skabt socialrealistiske billeder af fattigdom og prostitution. Sammen med ligesindede, bl.a. Storm Petersen og forfatteren Jens Pedersen, var han medarbejder ved det satiriske kunst-blad Gnisten. Aksel Jørgensens væsentligste indsats var dog hans grafiske arbejder og lærergerningen som professor ved Kunstakademiet. Han genopvækkede interessen for det 'retskafne' træsnit skabt uden ambitioner om at få det til "at være alt andet end sig selv". I 1928 udgav han sit hovedværk, Nordens Guder, illustreret med træsnit. Allerede samme år han blev professor, begyndte at udvikle den grafiske skole på Akademiet.
Den fornemme skribent
I en bog med titlen Gnisten og Ilden har Troels Andersen samlet en række, delvis upublicerede artikler og forelæsninger af Jørgensen. Udgivelsen er opdelt i fire emner: Erindringer, Formsproget, Bogens kunst og Samtiden.
Aksel Jørgensen skriver det smukkeste dansk, og hans ord er baseret på dyb og nuanceret viden om kunstnerens muligheder og forpligtelser. Han karakteriserer i enkle ord og velvalgte metaforer den kunstneriske skabelsesproces, langsomt omkredsende og indkredsende sit emne i et rigt og følsomt sprog. Han fastholder kunstnerens forpligtelse overfor den synlige virkelighed, men pointerer den nødvendige bevægelse fra formfølelse til formviden. Kun kunne hans billed-analyse af verdenskunsten blive noget rigid, når vægten blev lagt på en bevisførelse for kompositionens afhængighed af basale geometriske figurer.
At Troels Andersen har lyst til at kalde Aksel Jørgensen som vidne i kunstdebatten i dag, er forståeligt. I kommenteren til udgivelsen, slutter han med følgende citat fra Aksel Jørgensens artikel om udsmykningen af Drachmann-kroen: "Min gang har været som så mange andres, over skønhedslængselen, der fører ind til sandheden, over sandheden til moralen, den kunstneriske moral, der knytter sig til kunstværket som fag, og til sidst fører de moralske eller etiske betragtninger ind til det eneste, der tilfulde gør omgivelserne evige for en bildende kunstner. Hvad der åbnede sig som glæder og oplevelser i naturen, farver og former, linier, rytmer og toner, rum og afstande, bliver noget i sig selv eksisterende, lydende love og principper, som fortiden har vidst, men nutiden glemt; man søger bagud for at finde forbindelse, finder den og arbejder sig fremover igen". - Så smukt, så sandt - og så længe siden.
*Aksel Jørgensen Gnisten og Ilden. Udvalgte artikler og foredrag.Redigeret af Troels Andersen. 200 s. ill. kr. 288,00. Udgivet af Silkeborg Kunstmuseum. Poul Kristensens Forlag.