Læsetid: 4 min.

'En god muslim sælger da ikke øl...'

24. december 1997

Om en uge begynder den muslimske højtid Ramadanen. Det er Istedgades muslimske forretningsdrivende enige om. Men dér holder enigheden også op

"Ved du hvorfor danskerne holder jul? Skal jeg fortælle hvorfor", spørger den libanesisk fødte Issam Barghachoun, der arbejder i sin fars halal-slagter på den julepyntede Istedgade. "Det er fordi, det er dén dag, Jesus blev født".
Medens danskerne sætter sig til julebordet, har Issam og hans bror Dib langt vigtigere gøremål. De to brødre forbereder sig til Ramadanen, som de i modsætning til deres genboere på den anden side af Istedgade, Yasar og Huseyin fra Kurdistan, tager meget alvorligt. Selv om afstanden mellem slagterforretningen og den kurdisk-ejede døgnkiosk 1001 Nat ikke er større end den julepyntede gade, er der alligevel langt mellem de de fire. Og dét, der skille dem, er religionen.
Om syv dage, den 31. januar, begynder Ramadanen, den 30 dage lange faste, som hele familien Barghachoun overholder. Men det får ikke slagterbutikken til at holde lukket:
"Hvis vi boede i et muslimsk land, ville vi holde lukket under Ramadanen. Men nu bor vi jo i Danmark, og vi er nødt til at holde åbent, ellers kan vi ikke klare skatten og alt det der," forklarer den 18-årige Dib, som går på handelsskole.
I kiosken 1.001 nat på den anden side af Istedgade vil Ramadanen ikke gøre hverken fra eller til, her sælges både mad- og drikkevarer uden nogen skrupler.
Og ikke nok med det. I 1.001 nat sælger de to tyrkiske brødre, Yasar og Huseyin, også alkohol: Hver dag, året rundt, ryger både øl, vin og spiritus over disken.
Det ved man godt hos slagteren, og man bryder sig ikke om det. Dib har en forklaring på, hvorfor kurderne sælger alkohol, selv om Koranen forbyder det: "De er ikke rigtig trofaste. Men de er også tyrkere - de er ikke lige så fasttroende som arabere," siger Dib og tilføjer: "Hvis det var arabere, der havde den kiosk, ville de ikke sælge spiritus."
Også Dibs et år yngre bror, Issam, ved, at der bliver solgt spiritus i kiosken overfor.
"Hvis du vil kende min mening: Jeg kalder dem ikke muslimer," siger Issam, og selv om det så langt fra er ment som en sådan, vil brødrene Yasar og Huseyin nok nærmest opfatte det som en kompliment.

Dobbeltmoral
"Religion er farligt," siger Yasar, medens vi sidder i baglokalet og drikker kaffe af plastickrus. Kun lige akkurat kan her være et par stole og det lille bord med plads til kaffemaskinen: Alle vegne står ølkasser i stabler fra gulv til loft.
"Hvad er det for lande, der er mest ballade i?" spørger Yasar og svarer selv: "Det er de muslimske lande!"
Imedens står hans danske kæreste og ekspederer i kiosken, hvor det mest eksotiske er en flaske kinesisk sojasovs.
Yasar skal holde jul med hende og hendes familie, og det er tredje gang, siden han i 1984 kom til Danmark, at han skal holde jul. Det synes han er hyggeligt, men generelt er han bestemt ikke begejstret for religion.
"Jeg hader det: Folk, der siger, at de er muslimer... 10-11 måneder af året går de i byen, drikker, og går med danske piger, men så, hov," siger Yasar og knipser, "så er det pludselig slut, så er der Ramadan. Det er så dobbeltmoralsk."
Yasar og hans bror Huseyin Koyuncu kommer fra Cölköyü i Tyrkiet. En lille landsby med omkring 200 indbyggere, hvoraf de 20-30 bor i Danmark, fortæller Yasar.
Brødrene kom til Danmark den samme dag: Den 28. december 1984, husker Huseyin.

Tilgivelse i Mekka
For Issam og hans familie spiller religion en afgørende rolle om et par måneder rejser Issam på pilgrimsrejse til Saudi Arabien. "Jeg skal til Mekka i 21 dage. Til Mekka, se," siger han ivrigt og peger på en plakat på væggen. "Når man tager til Mekka, tilgiver Gud alt. Alle de fejl, man har lavet," siger brødrene.
Issam vil ikke fortælle om sine fejl, siger kun: "Alle laver fejl." Dib, som ikke skal med Issam til Mekka, vil til gengæld gerne fortælle om sine fejl: "Jeg vil godt indrømme, at jeg har lavet fejl: Da jeg var otte-ni år, blev jeg lokket af nogle andre til at stjæle et par sko," fortæller han.
Dengang var familien lige kommet til Danmark og boede i en af Røde Kors' lejre.
"Men da jeg kom tilbage med skoene, spurgte min far mig, hvor jeg havde dem fra, og så skældte han mig ud," fortæller Dib, medens lillebror Issam demonstrerer ved at hive Dib i ørerne, "og så tog han skoene og afleverede dem til Røde Kors," fortæller Dib.
Også drikkeri har mange forsøgt at lokke Dib til.
"Men jeg gør det ikke. Aldrig," siger han overbevist.
Dib har en forklaring på, hvorfor det er forkert at drikke alkohol. Mere uddybende, end at det er haram:
"Det skader hjernen at drikke alkohol, er det ikke rigtigt?" spørger han og fortsætter:
"Og der står i Koranen, at man ikke må skade sig selv."
Om fem måneder er Issam både gift, flyttet hjemmefra og har sin egen bil. Og derefter har han en paln om at studere Islam i Libanon. Han skal ihvert fald ikke være slagter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu