Læsetid: 2 min.

Havnemodstandere sætter alle sejl til i Århus

19. december 1997

Kritikerne af udvidelsen af Århus Havn danner miljøgruppe og klager over
byrådsvedtagelse

Modstanderne af havneudvidelsen i Århus har ikke tænkt sig at give op, selv om et massivt flertal i Århus Byråd onsdag som forventet vedtog planen om at lade byens havn vokse til dobbelt størrelse.
Med gennemførelsen af den såkaldte masterplan over de næste 20 år, er det byrådets hensigt at lade Århus Havn udvikle sig til en stærk konkurrent til Hamburg og Göteborg.
Visionen er at gøre Århus til bindeled for trafikken mellem Østersøen og verdenshavene ved at oceangående kæmpeskibe skal anløbe Århus, for at deres gods kan blive omladet til mindre Østersø-fartøjer.
En ringe vision med en højst tvivlsom økonomisk og beskæftigelsesmæssig effekt, og som indebærer en grimmere by med meget mere lastbiltrafik og risiko for udslip af tungmetaller i bugten, mener en gruppe kritiske borgere.
De har nu dannet Aarhus Miljøgruppe M 97, som vil fortsætte arbejdet mod projektet. I første omgang ved at klage til Miljøministeriet og Miljøklagenævnet, oplyser to medlemmer af M 97, Stig Berthelsen og Bodil Otzen.
Klagerne går på, at byrådet og Århus Amtsråd angiveligt har overtrådt planloven.

Mange flere lastbiler
Amtsrådet har på to punkter ikke, mener klagerne, sørget for en tilstrækkelig grundig VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkningerne på Miljøet) forud for amtsrådets og byrådet vedtagelse af havneplanen.
Det drejer sig dels om de over fem millioner kubikmeter flyveaske fra kraftværker, der skal bruges som fyld i de nye havneanlæg, og dels om den forøgede partikelforurening, der vil komme fra de dieseldrevne lastbiler til og fra storhavnen.
I forhold til i dag forventes lastbiltrafiken at være 175 procent større, når havnen er fuldt udbygget.
At spillet om havnen langt fra er slut med onsdagens vedtagelse blev flere gange understreget før afstemningen i byrådet.
"Dette er ikke en endelig beslutning. Det er en endelig overordnet beslutning", sagde for eksempel den konservative Poul B. Skou.
Han hentydede dermed til, at den overordnede masterplan de kommende år skal udmøntes i adskillige detailprojekter, lokalplaner og budgetter, hvor politikere og borgere får lejlighed til at ytre sig.
Kun Enhedslistens Søren Egge Rasmussen stemte imod masterplanen. Ikke fordi han er imod enhver udvidelse af havnen, understregede han, men fordi han finder udvidelsen til dobbelt størrelse alt for voldsom og fyldt med problemer.

Bombetrussel
Også SF ser stadig en række problemer i masterplanen, selv om den har været til politisk behandling i efterhånden to år. Partiet forsøgte onsdag forgæves at få flertal for at udsætte den endelige beslutning og flere undersøgelser iværksat.
Men da det ikke lykkedes, blev vedtagelsen kun forsinket den ene time, som rådhuset var evakueret, fordi et eller andet fjols indtelefonerede en bombetrussel, mens byrådsmedlemmerne holdt spisepause. De var kommet til risalamanden.
Efter den ufrivilligt lange pause endte folkesocialisterne med at stemme ja til den store udvidelse.
SF-eren Dorthe Laustsen fik dog ført til protokols, at hendes parti forudsætter, at problemerne med luftforurening fra biltrafikken og risikoen for udsivning af tungmetaller fra flyveasken bliver løst, inden anlægsarbejderne går i gang.
Det var borgmester Flemming Knudsen (S) og tilsyneladende alle de de andre havnetilhængere helt med på.
Hvorefter 29 byrådsmedlemmer stemte ja til det punkt på dagsordenen, som den radikale Bjarne Ørum i sit allersidste indlæg i Århus Byråd kaldte den største sag i de 20 år, han har været medlem af forsamlingen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu