Læsetid: 3 min.

Hukommelses-formørkelse

2. december 1997

Kort, men elegant gennemspillet ny krimi af Anders Bodelsen om en ung piges forsvinden under en solformørkelse i 1954

NY BOG
Anders Bodelsens nye roman, hans første i snart meget lang tid, er et stykke litterært bestillingsarbejde. Har været bragt som føljeton i DSB's blad.
Men Bodelsen har taget opgaven på sig med litterær alvor, har fået skrevet en ganske kort, men alligevel gennemkomponeret fortælling, som kombinerer brevromanens fortælletekniske spidsfindigheder med krimiens logik.
Bodelsen udnytter måske ikke til fulde de stilistiske muligheder, der ligger i at kunne spille ud med mere end ti forskellige fortællerstemmer, men gennemspiller elegant de indholdsmæssige muligheder, som den stramme form åbner op for.
Fortællingen er ganske enkel. I juni 1954 mødes en flok overklasseunge på en ødegård i Sverige for at opleve den sidste totale solformørkelse i Nordeuropa i dette århundrede.
Det er den 21-årige medicinstuderende Frida Lander, der er selskabets spontane og fascinerende midtpunkt.
Hun er den smukke, intellektuelle og talentfulde, men også psykisk skrøbelige unge kvinde, som alle er forelsket i, og som flere af turens mandlige deltagere har eller har haft forhold til.
Men hun forsvinder sporløst, bliver aldrig fundet, og det er gåden om hendes forsvinden, som den yngste af deltagerne Allan, nu 42 år efter, forsøger at få klaring over, da han prøver at få bragt den totale hukommelsesformørkelse til ophør.

Den samvittighedsfulde
Han er tilsyneladende den samvittighedsfulde.
Det var på hans initiativ, at gruppen tog til Sverige, fordi han allerede på det tidspunkt var en ivrig amatørastronom. Derfor føler hans sig i sidste instans også ansvarlig for den unge Fridas forsvinden.
Han var samtidig gruppens yngste medlem, var udenfor og spillede et stykke ad vejen rollen som den uskyldigt uforstående tilskuer til de andres hemmelighedsfulde liv.
Derfor er initiativet også hans 42 år senere, da han skriver et brev til de af turens deltagere, der i dag er i live, og beder dem om at fortælle deres version af begivenhederne, så han på den måde kan få samlet brikker til en mosaik, der måske kan resultere i en endegyldig fastlæggelse af sandheden.

Portrætgalleri
Fortællingen består således af Allans brev til de øvrige deltagere, af deres individuelle svar og af Allans afsluttende opsummerende svarbrev, som ikke er afsendt.
Det lykkes Bodelsen på dette grundlag, at få skrevet ikke mindre end tre små fortællinger ind i projekter.
Hver af brevskriverne fortæller i kort form sin egen livshistorie, skriver om tilværelsen efter den skæbnesvangre udflugt, fortæller om sit forhold til den forsvundne Frida og beretter, hvad de kan huske om opholdet i Sverige.
Det bliver således til et lille, men nuanceret portrætgalleri af den uskyldsrene overklassegeneration, som var unge og håbefulde akademikere i svøb tidligt i 50'erne. Men det bliver selvfølgelig til et endnu mere nuanceret portræt af den forsvundne Frida Lander, som alle på en eller anden måde har været dybt følelsemæssigt engageret i, og hvis historie viser sig at have flere mulige lig i lasten.
Der antydes både incestuøse forhold til den videnskabeligt velrenommerede og krigsberømte kirurgfader og mulige manio-depressive tilstande.
Desuden føjer brevene sig sammen og danner efterhånden det forventede mønster i begivenhederne omkring Fridas forsvinden.
Bodelsen udnytter her føljetonformen suverænt, holder til det sidste sine kort tæt ind til kroppen indtil læseren på den ene side er helt klar over, hvorfor netop Allan er så interesseret i at få opklaret gåden, og på den anden side selv må gætte sig frem til, hvad der er forklaringen på Fridas mystiske forsvinden.
I kombinationen af brevroman og krimiplot lykkes det for Bodelsen at fastholde læ-seren i den klassiske føljetonsituation, hvor fortællingens indre mønstre afdækkes ganske langsomt lag for lag samtidig med, at han har fået givet et kortfattet signalement af den uskyldsrene og noget indeklemte 50'er-ungdoms videre livsskæbne.
En historie, man godt ved, Bodelsen kender ud og ind og kan folde større ud end i dette format.

*Anders Bodelsen: Den åbne dør, 108 s. 150 kr. Gyldendal. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu