Læsetid: 3 min.

Kirkeby i det noble grå

23. december 1997

Nyt museum i Bregenz ved Bodensøen satser stort på den danske kunstner

UDSTILLING
Den lille østrigske kulturby, Bregenz ved Bodensøen, har ikke blot ladet Per Kirkeby få den første separatudstilling i det netop åbnede kunstmuseum, men museets ledelse har sågar også udgivet en værkfortegnelse på engelsk og tysk om Kirkebys murstensskulptur og arkitektur.
Der foreligger om dette emne ganske vist allerede en bog af Lars Morell. Men her drejer det sig om en videnskabeligt opbygget gennemgang af samtlige Kirkebys værker på dette felt. Bogen er på 279 sider og har 85 afbildninger af skulpturer, bygninger og projekter. Den rummer derud-over også fem afhandlinger, der sætter Per Kirkebys kunst ind i en videre sammenhæng.
Det var forlæggeren Johannes Guchnang, der i slutningen af 80'erne begyndte forberedelsen af en sådan værkfortegnelse. For tre år siden overtog medarbejderne ved kunstmuseet i Bregenz imidlertid videreførelsen og færdiggørelsen af dette arbejde. Den drivende kraft var konservator Rudolf Sagsmeister. Han understreger over for Information, at Kirkebys interesse for Bregenz kommer af hans almene sympati for "provinsen". Tidligere har han beskæftiget sig meget med Bregenz' historie og har også lavet et udkast til centralbibliotekets park, hvor nazisterne i sin tid havde udhulet et kloster. Kirkebys værk er dog ikke blevet virkeliggjort, idet det har form at et omvendt hagekors.

Kirkebyggeri
En interessant karakteristik af Kirkebys murstens-kunst og dens nøje sammenhæng med hans malerkunst bringer Ane Hejlskov Larsen med sin afhandling: Mellem minimalisme og romantik.
Ane Hejlskov Larsen bygger på Kirkebys egne skitsebøger, hvor hun har fundet skitser helt tilbage fra 1950, der viser frem til Kirkebys senere kunst. Også Grundtvigskirkens arkitektur og dennes afgørende betydning for Kirkebys opdagelse af murstenenes muligheder, får en indgående beskrivelse. Og Ane Hejlskov Larsen dokumenterer i øvrigt, i hvor høj grad Kirkeby har beskæftiget sig med kirkearkitektur, så hun ligefrem kommer med en spådom om, at næste byggeopgave for den mangesidige kunstner meget vil kunne tænkes at blive et kirkebyggeri.
Men skitsebøgerne bringer også den klare erkendelse med sig at det ingenlunde blot er i den skandinaviske verden, Kirkeby har fundet sin inspiration. Tværtimod er han i en udpræget grad udtryk for en moderne nomade- indstilling, der nok, som det fremhæves, kan stilles op som et modstykke til den moderne konsumentindstilling, men som på den anden side vel netop også er muliggjort af det velstandssamfund, som tillader kunstneren ikke blot samtidig at være bosiddende i Hellerup, på Læsø, i Frankfurt og i Arnasco, men derudover også at foretage en årlig større rejse for at hente ny inspiration fra nye kulturer.
Selv om Kirkeby i bogen skildres som en kunstner, hvis værker væsentligt er kommet til udførelse takket være entusiastiske mennesker, og sjældnere med støtte fra det offentlige, fremgår det dog, at netop mange af hans murstensskulpturer er blevet placeret på offentlige pladser mange steder i Europa, ud over Danmark, Norge og Sverige bl.a. i Tyskland, Schweiz, Frankrig, Italien og Spanien.
Interessant er udviklingen fra de første værker, der lå nær ved minimal art til hans skulpturer til kulturhoved-stæderne Antwerpen og København.
Hvad der startede som en slags protestkunst, er nu blevet til en selvbevidst stillen sig frem uden at behøve nogen begrundelse for at være her. I bybilledet kan denne holdning virke befriende, i naturen kan den måske undertiden forekomme lidt overflødig.

Fem etager
Det interessante ved udstillingen i Bregenz, der varer til den 15. februar, er i virkeligheden her Per Kirkeby og museumsledelsens udnyttelse af det nye kunstmuseums særprægede arkitektur. Museet omfatter fem etager, så man har kunnet give de forskellige sider af Kirkebys virke hver en etage. Malerkunsten har dog med rette fået to, også fordi det i sidste instans er den, der fremhæver Kirkebys format.
Kunstmuseet i Bregenz er en betonbygning, og dettes "noble grå", som Kirkeby selv udtrykker det, lader netop farvestyrken i hans store malerier komme stærkt til udtryk. Hertil kommer, at arkitekten, Peter Zumthor, har lagt et glashylster uden om hele bygningen. Lyset kommer altså altid dæmpet ind, men dæmpet i forskellige afskygninger.
I en etage finder man Kirkebys litterære værker + muligheder for fremvisning af de film, som han på forskellig vis har medvirket til, i en anden hans broncefigurer og i en tredje broncemodeller og skitser. Kun murstensskulpturerne er ikke kommet med, hvad enten det nu skyldes, at man kan læse om dem i bogen, eller at de ikke ville harmonere så godt med betonen og glashylsteret.

*Per Kirkeby retrospektiv. Kunsthaus Bregenz. Til 15. februar

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu