Læsetid: 4 min.

Krypt og loppemarked

15. december 1997

Om at lure Grundtvigskirken på julelysæsken og i et landskab af deco og funkis

Hvis man er vild med at gå efter spor i kulturlandskabet er transformatortårne og sure hoteller vigtige pejlemærker.
Men det haster.
For pænere hoteller har indenfor de sidste ti år fået moderniseret værelserne, så der ikke er mange Nolfi-senge og brunbejdsede lænestole tilbage.
Og de små murede transformatortårne langs landevejene har udspillet deres tekniske rolle, så de ryger sig også en tur i de kommende år.
Men Grundtvigskirken på Bispebjerg i København ligger fortsat overvældende muret som en skruk høne på sine skønvirke- og funkis-æg af lavt og progressivt boligbyggeri.
Den besynderlige og monstrøse bygning er langsommeligt og i en vis forstand anakronistisk opført i løbet af hele selvsamme periode, som dén Kunstindustrimuseet i
øjeblikket har stillet til parade - 1910-1945, gennembrudstiden for moderne dansk møbelkunst, arkitektur og design.
Grundtvigskirkens kulturelle baggrund har tegneren Anne-Marie Steen Petersen bevæget sig detektivisk rundt på og skrevet en bog om, som udkommer i dag.
Og deco-funkis'en har musuemsinspektør Lars Dybdahl snøffet rundt i som en lækkersulten trøffelgris, for over en kort periode at hente de bedste klumper udefra ind på museets hylder.
Og transformatortårnene? Dem har Skive Kommune og Byhistoriske Arkiv nu kastet et kærligt blik på, for at se om et par af de bedste eksempler skal have lov at overleve.
Og det er der foreløbig kommet et fint lille hæfte ud af med fotos af de forskellige typer - de røde borgtårne i skønvirke, de firkantede lysegrønne funkiskasser i stålplade, og en særlig egnsspecialitet i stor stor flaskeform fra Herning Beholderfabrik.

*ÅNDEMASKEN - For Anne-Marie Steen Petersen starter mysteriet Grudtvigskirken med at hun en dag kører forbi den i bus, og uafvidende mærker en vis kulde i den side af kroppen, der vender ind mod kolossen. Og opdager, at kirken også selv er 'tvende', som hun kalder det - spaltet i en række modsætninger, som til syvende og sidst nok er dét, der gør den så gammeldags moderne.
Men det tager tid for hende at blive klar over - på en personlig sejlads gennem arkiver og fornemmelser, mellem Jensen-Klints andre mærkelige kirker og samtidens brydninger mellem gammelt og nyt, håndværk og industri, skønvirke og funkis.
Det fremgår ikke af bogen, men Poul Heningsen kritiserer tidligt kirkeprojektet for at være monumentalt ved at gå ud over 'materialets natur' - dvs. at det er absurd at mure et så kæmpestort volumen. Og at de omgivende beskedne, ligeledes murede hus derfor snarere bidrager til at afsløre det falske ved hele sagen, end til at løfte kirkens åndelige dimension. (Sådan frit gengivet efter hukommelsen...)
Måske er det samme konklusion Anne-Marie Steen Petersen møjsommeligt kæmper sig frem til gennem sine studier og ekskursioner - uden på nogen måde at tabe fascinationen ved facadens store 'åndemaske', som hun kalder den - friluftsorglet, den ekspressionistiske stalakitvæg eller hvordan man nu i tidens løb har prøvet at indkredse denne beklemmende højhuskirke af gul tegl.
Hun ender i alt fald med at betragte kolossen snarere som et monument over dansk murværk end over Grundtvig, men er tydeligvis og med god grund dybt betaget af miljøet omkring den gamle enspænderarkitekt - af den højskolebårne håndværkerfilosoferen ført frem af en egenrådig bygmester.
Skriverejsen gennem arkiver og lokaliteter er omstændelig og bestemt ikke styret af kunsthistorisk eller æstetisk metode.
Derfor bliver bogens tolkninger i den sidste ende heller ikke så bevidsthedsudvidende for læseren som for forfatteren.
Men der er mange oplysninger og røverhistorier i kølvandet på hendes gyngende færd. Og det er rigtigt set, at arkitekturen i Bispepark fra starten af 1940'erne netop stadfæster dansk modernisme i en tegsltensbåren funktionalisme der æstetisk læner sig op ad den store katedral.
A-M. Steen Petersen: Som i et stof, 196 s. ill., 275 kr. Gyldendal. Udkommer i dag.

*KUNSTINDUSTRI - Udstillingen Dansk Design 1910-1945 på Kunstinustrimuseet i København har i et par måneder støvsuget andre danske museer for deres bedste stykker fra perioden.
Og selvom hører til den store underholdning at opsøge de enkelte samlingers eksemplarer i den sammenhæng de lokalt indgår i - Carl Petersens keramik i Fåborg, Sv. Hammershøj på Koldinghus og gamle radioapparater på Teknisk Museum - er det naturligvis også herligt i en periode at have det hele for sig på én gang, samlet og kategoriseret efter emner - kjoler for sig, damehatte og brocher, kakkelovne i én række, stole i en anden og Jean Gaugins mytologiske jubilæumsgaver i selvskummende runddans.
Problemet er så, om der i særudstillingens udvalg er trukket tilstrækkelig klare valg mellem tidstrofæer og egentlige kunstgenstande - om reklameskiltene af emalje egentlig hører til i selskab med glas og porcelæn, eller motorcyklerne i samtale med PH's flygel - hvis hensigten er kunstindustriel og ikke kulturhistorisk.
Omvendt burde udstillingen måske have stillet endnu skarpere på netop den optagethed af tekniske typer og standardvarer, som var karakteristisk for opbruddet fra det gamle skønragelse og ind i en ny industriel æstetik.
Det ville i højere grad have gjort det muligt at stiple udviklingslinier længere ind i efterkrigstiden og det store designboom.
Forhåbentlig kan en kommende udstilling på Kunstindustrimuseet snarest få lov at præsentere konsekvenserne af modernisternes fremfærd med funkis og deco.
(Og så meget gerne i bedre montrer og ophængninger end både dem, der med hiv og sving blev fremstillet til permanente samling for et par år siden og burde skrottes eller skæres ned, og så det, der her på særudstillingen i Bredgade står og stritter som kulørte stilladser under en ombygning i Tivoli.)
Art déco og funktionalisme, Kuntindustrimuseet, ti.-lø. 10-16, sø. 13-16, ma. lukket, t. 1.3.98

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu