Læsetid: 3 min.

Kunst pr. postordre

6. december 1997

'do it' forsøger at problematisere selveste originalitetsbegrebet

UDSTILLING
Intet mindre end modernismens allerhelligste - originaliteten, dvs. sporet fra den begavede, originale kunstner, kommer under behandling i udstillingen do it, der lader kunstværker udføres af museet eller direkte af publikum. Hermed forskydes - tilsyneladende - den kreative handling fra kunstneren til henholdsvis institutionen og beskueren. Tilsyneladende.

Readymade
Udforskningen af originalitetsbegrebet har naturligvis også sin egen tradition - en tradition med udgangspunkt i dadaisten Marcel Duchamp, og dennes berømte gestus: At udstille en pissekumme. Denne verdens berømteste pissekumme indvarslede den såkaldte 'readymade', dvs. en helt almindelig genstand der uforandret af kunstnerens berøring bragtes ind på museet og således pegede på selve institutionens rolle i defineringen af hvad der er kunst.
Denne strategi forsøger kuratoren Hans-Ulrich Obrist nu at opdatere med udstillingen do it, der overhovedet ikke består af nogle egentlige værker, men blot af instruktioner.
Udstillingens koncept er såre enkelt: En række, prominente internationale kunstnere er blevet bedt om, at komme med en skriftlig instruks til udførelsen af et 'værk' eller en handling. Disse bidrag samles så i en instruktionsbog, hvor ud fra det enkelte museum kan vælge en række 'værker' som de ønsker at udføre. Ideen er så, at der i fortolkningen opstår interessante kulturelle forskydninger eller mutationer fra sted til sted. Museet overtager så at sige originaliteten, og den lokale kulturelle kontekst er bestemmende for fortolkningen af værkerne, og i denne sammenhæng også for deres fremståen.
I nogle værker går bevægelsen endog videre, som i f.eks. Critical Art Ensembles bidrag hvor publikum bedes skrive hvilken forbrydelse de har begået på en dertil opsat plade, således at det er publikum, som er ansvarlig for værkets færdiggørelse.

Institutionskunst
Vi har altså at gøre med kunst udført efter instruktion, og på trods af forskydningen der opstår ved fortolkningen af denne, er ideen og ikke mindst ideens oprindelse stadigvæk kunstneren. Det er kunstnerens ide eller koncept, som gør, at udstillingen overhovedet er interessant - og dermed er den også om noget betinget af kunstnerens originalitet.
Fremfor at problematisere denne originalitet, kan man sige at do it ligefrem udvider dens rækkevidde. Kunstnerens originalitet forudsættes nu at være så stærk, at den kan skinne igennem alle lag af fortolkning og bearbejdning, og set i dette lys er do it ikke synderligt kritisk, men højst affirmativ.
Samtidigt må man stille sig kritisk over for udsagnet om, at der opstår en interessant forskel i forskydningen mellem kunstnerens instruks og museets udførelse - at installere og fremstille et helt værk efter kunstnerens skriftlige instruks er jo ikke noget nyt, men noget de fleste institutioner er endog overordentligt bekendt med. Derudover er de fleste museer i dag så professionelle og internationale, at der ikke opstår nogen synderlig forskel på om et Christian Boltanski eller Felix Gonzalez-Torres værk er opført af en institution i København, Buenos Aires eller Johannesburg.
Som institutionel praksis er do it derfor meget smart - den indbefatter museets praksis i sin udformning uden på noget tidspunkt at være institutionskritisk.
Udstillingen giver ikke alene mulighed for refleksion, men også museet mulighed for at præsentere en udstilling med prominente internationale navne såsom Mike Kelley, Yoko Ono og Rirkrit Tiravanija til en billig penge! Som sådan en slags postordrekunst, hvor museet kan vælge de varer de ønsker billigt - en slags Ikea-kuratering, om man vil.

*"do it", Nikolaj Udstillingsbygning, Nikolaj Plads, København, dagl. 12 - 17, t. 4. jan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu