Læsetid: 2 min.

Løftebrud på Storebælt

6. december 1997

Bilister skal kunne køre over broen til halvdelen af færgeprisen - ifølge Storebæltsloven skulle de to ruter koste det samme

Partierne bag den 11 år gamle politiske aftale om den faste Storebælts-forbindelse synes på vej til, hvad SF betegner som løftebrud i spørgsmålet om taksterne for bilkørsel over broen.
Storebæltsselskabets bestyrelse skal mandag eftermiddag formelt godkende nye nedsatte rabattakster, der skal gælde bilister, som fra åbningen næste sommer bruger vejforbindelsen. Takstforslaget, der er udarbejdet i Trafikministeriet, blev fredag præsenteret for partierne bag Storebæltsprojektet, og herfra ventes det at gå videre til A/S Storebælts bestyrelse.
Prisen for en biltur over broen bliver ifølge Informations oplysninger 200 kr., men ved køb af et månedskort kan pendlere nøjes med 85 kr. pr. overfart. Prisniveauet blev oprindeligt fastlagt i den politiske aftale om Storebælt af 12. juni 1986. Heri hedder det:
"For vejtrafikken opkræves takster, der - med fradrag af trafikanternes egne omkostninger til passage af forbindelsen - nogenlunde svarer til de tilsvarende færgetakster." En næsten enslydende formulering indgik i anlægsloven af 10. juni 1987.
I dag koster en biloverfart med Mols-Linien eller Cat-Link omkring 400 kr. Sidste år ændrede det politiske flertal Storebælts-loven med det såkaldte DSB-forlig, hvor man forlod det oprindelige princip om samme pris for overfart med færge og via bro. På broen skulle der således kunne gives 20 pct. rabat, hvad der med en aktuel færgepris på 400 kr. ville indebære en bropris på 320 kr. pr. biltur. Med den nu foreslåede normaltakst på 200 kr. og rabattaksten på 85 kr. er man imidlertid langt under såvel den gamle lov som DSB-lovens forudsætninger.
"Løftebrud," kalder SF's medlem af Folketingets trafikudvalg, Ole Sohn, de ny takstforslag: "Prisnedsættelsen vil betyde et trafikspring for biler og lastbiler, og både den kollektive trafik og DSB Gods vil gå hårde tider imøde. Taberne bliver befolkning og miljøet."
Også Mols-Liniens direktør Preben Wolff, protesterede fredag over rabatten: "Den politiske troværdighed er ved at krakellere totalt. Det fundament, vi driver færgetrafik på - med investering i fire nye færger - er fuldstændig ændret, fordi politikerne hele tiden løber fra bro-forliget."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu