Læsetid: 2 min.

Lufthavn tæt på havari

3. december 1997

Økonomien halter i planerne om en ny stor lufthavn ved Århus

Drømmen om en ny international lufthavn tæt på Århus ligner mere og mere en gammel udtjent propelmaskine med halvrustne vinger, efterhånden som der kommer reaktioner på den lufthavnsrapport, der blev offentliggjort i mandags.
Fremtrædende lokale poltikere som den nye Århus-borg-mester Flemming Knudsen (S) og hans kollega og partifælle Keld Hüttel i Randers forsøger ellers stadig at holde drømmen svævende. Med sig har de Dansk Industris regionalforening i Århus Amt og Århus-afdelingen af Dansk Arbejdsgiverforening.
Men alene af økonomiske årsager ser projektet ud til at falde til jorden i løbet af få måneder. Der er nemlig ingen udsigt til, at private investorer vil kunne få en kommercielt set fornuftig forrentning ud af de omkring 1,3 milliarder kr., der i givet fald skal investeres. Og private investorer skal der til, da både stat, amt og kommuner - de sidste trods den erklærede kærlighed til den flyvske plan - har sagt nej til at skyde offentlige penge ind.
Af den i mandags offentliggjorte undersøgelse fremgår det, at investeringen i lufthavnen ikke vil kunne give noget afkast de første år. Og først efter syv til otte år vil investeringen kunne give en rente på omkring 4 procent. Det er tilmed under forudsætning af, at økonomien går godt trods betydelig kalkuleret risiko.
Til sammenligning giver en langt mere sikker investering i obligationer over 5 procent i rente.

SAS misforstået
Lufthavnens 4-procents forrentning bygger blandt andet på, at SAS vil benytte de nye landingsbaner mere, end selskabet har tænkt sig.
I den nye undersøgelse, som er betalt og bestilt af fem kommuner og udført af firmaet ScanAvia A/S, bliver SAS-direktørerne Vagn Sørensen og Finn Øelund refereret for udsagn om, at SAS er instillet på at oprette ruter til 15 europæiske hovedstæder og storbyer fra en eventuel ny Østjyllands Lufthavn.
Men SAS-direktørerne må være blevet misforstået; SAS vil formentlig kun være interesseret i at oprette fem-seks internationale ruter fra Øst-jylland, oplyser Troels Rasmussen, informationschef i SAS til Information.
Dermed forsvinder tilsyneladende en væsentlig del af det forretningsmæssige grundlag, der skulle få milliardinvesteringen til at give blot en beskeden rente. ScanAvias direktør Bent Heurlén mener dog ikke, at SAS-informationschefens korrektion rokker ved konklusionen.
"Der er også andre operatører end SAS på banen", forklarer han.

Voldsomt indgreb
Den nye socialdemokratiske amtsborgmester i Århus Amt, Johannes Flensted-Jensen, er blandt dem, der helst ser den nye lufthavnsplan skrottet. Anlægget kan ikke undgå at blive et voldsomt indgreb i bolig-, natur- og landbrugsområder, påpegede Flensted-Jensen i går i Østyllands Radio, og tilføjede:
"Jeg har ikke set nogen vigtige begrundelser for den. Det drejer sig blot om at komme en halv time hurtigere til og fra en lufthavn".
Endnu er der slet ikke lavet nogen vurdering af konsekvenserne for miljø og samfundsøkonomi ved at anlægge en ny konkurrerende lufthavn mindre end 100 km fra Billund. ScanAvia vurderer, at en lufthavn vil give 1700 nye jobs og "være af væsentlig betydning for regionen med hensyn til erhvervsudvikling, økonomisk vækst og beskæftigelse".
Århus-borgmester Flemming Knudsen indstiller til sin magistrat, at en styregruppe bestående af embedsmænd og erhvervsfolk får et halvt år til at finde interesserede investorer.
Lykkes det, skal der udpeges et konkret areal til lufthavnen. Ellers skal planen droppes.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her