Læsetid: 4 min.

Ny musik fra nær og fjern

31. december 1997

Et vigtigt sted for den eksperimenterende musik i København er sikret. Nyt fra det australske musikliv og dansk musik i New York

Så blev det alligevel jul i det lille operahus: Fra den musikdramatiske pulje har Den Anden Opera fået 4 mill. kr. til produktioner frem til 2000. Dertil har udviklingspuljen i Københavns Kommune bevilget 230.000 kr. til tre bestillinger af nye operaer. Beckett-Fonden, Wilhelm Hansen Fonden og Statens Kunstfond har også bidraget med midler.
Det så ellers sort ud for Den Anden Opera. I de seneste måneder har operaledelsen gjort opmærksom på, at nu måtte der ske noget, hvis københavnerne ville bevare den lille eksperimenterende scene. Klagerne blev hørt og der blev handlet.
Nu kan Den Anden Opera langtidsplanlægge, med produktioner som: Nyopsætning af John Frandsens opera Amalie, Gæste-spil fra Den Jyske Opera med Anatomisk Opera af Lars Klit, operaer af Mogens Christensen, Andy Pape, Mogens Winkel Holm, Eva Noer Kondrup og Anders Brødsgaard. Derudover en nyopsætning af Ib Nør-holms og Poul Borums The Garden Wall. Endelig en ny opera af Bent Sørensen i år 2000, og en opsætning af Philip Glass' Einstein on the Beach i 2001.
Førstkommende forestilling er John Frandsens Amalie, der har premiere onsdag den 11. februar. I slutningen af sidste århundrede tilbragte Amalie Skram et helt år på Sankt Hans Hospital. Hun var ikke sindssyg, hun havde problemer med at indordne sig efter tidens normer. En kvinde der insisterede på at leve og arbejde som kunstner, med alt hvad det indebar af sjælekvaler og tvivl. Nu har Frandsen sat musik til historien. - Musikalsk ledelse: Kaare Hansen. Iscenesættelse: Vigga Bro. Scenografi: Bjarne v. H. H. Solberg. Nanna Brincker synger også i denne opsætning rollen som
Amalie. Storstrøms Kammerensemble spiller.

Digterkoncerter
Den Anden Opera danner også rammen om digterkoncerter. Det er LINensemblet der står for sammenkoblingen af musik og digtning. Bag LINensemblet gemmer sig musikerne Erik Kaltoft (klaver), Jens Schou (klarinet) og John Ehde (cello).
To digterkoncerter er gennemført. Her var digterne Benny Andersen og Thorkild Bjørnvig inviteret til at indgå i et samspil med musik. Levende oplæsning og levende musik.
Ved den sidste seance i Den Anden Opera kunne man høre musik af Gudmundsen-Holmgreen, Werner, Lorentzen og Brahms.
Søndag den 11. januar kl. 15 hedder digteren Karen Blixen, musikken er af Nørgård, Mozart, Holten, Dørge, Händel og Nør-holm. Gæster er Karen-Lise Mynster, Birgitte Frieboe og Helge Slaatto.
Den sidste digterkoncert finder sted den 14. februar kl. 15. Digteren ved den lejlighed er Søren Ulrik Thomsen.

Australsk musik
Nævn tre nulevende australske komponister. Ikke nemt, vel? Måske De har hørt om Percy Grainger, men hvad med Caroline Wilkins, David Hirst, Robert Smallwood, Roger Smalley, James Paull, George Dreyfus - og de mange andre, som vi stort set ikke kender noget til? Og på udøversiden kommer kun få navne frem, måske Joan Sutherland, Olivia Newton-John, Barry Tuckwell, The Bee Gees.
Det australske musikinformationscenter prøver at gøre noget ved sagen. Lederen af centret, nyvalgt medlem af ISCM Verdensmusikdagenes præsidium, John Davis, er en foretagsom mand. Han redigerer tidsskriftet Sounds Australian - Journal of the Australian Music Centre. Her promoverer han sit lands komponister.
Andre gør også noget. Senest har Oxford University Press udgivet The Oxford Companion to Australian Music, der er redigeret af Warren Bebbington.
Efter det danske kulturfremstød i Australien, kan man håbe på at de australske kulturfolk kvitterer ved at sende en tilsvarende hær af kulturpersonligheder til Danmark. Måske der iblandt disse var nogle komponister og udøvere, vi kunne lære noget af.
En forhold man glæder sig over i det australske musikliv er, at kvindelige komponister er lidt bredere repræsenteret end herhjemme. I den seneste udgave af Sounds Australian finder vi, i anledning af The Australian Women's Music Festival, et stort tema om kvinder og musik.
Tidsskriftet har inviteret en gæsteredaktør til at skrive og redigere: Dr. Sally Macarthur. Hun er netop blevet Ph.D. på afhandlingen Feminist Aesthetics in Music: Politics and
Practices In Australia.
I en ledende artikel i Sounds Australian skriver Macarthur om Kvinders musik: En udmåling af det skønne? Man tænker optimistisk, at det måske endelig skulle lykkes overbevisende at beskrive de særlige kendetegn ved kvinders musik. Endnu engang må man skuffes over den tomgang, der er i de kvindelige logers litterære forsøg. Namedropping, fodformet søstersolidaritet, forældede kampråb, trivielle opremsninger.
Intet nyt under solen.

Skandinavisk festival
Nyt er der til gengæld at hente i forholdet til komponister og musikere i USA. Det danske musikliv har etableret flere platforme og gode forbindelser til orkestre og solister. Nu er der knyttet et frugtbart samarbejde med The Juilliard School of Music i New York. Her arbejder en professor, pianisten Joel Sachs. Han er kunstnerisk leder af Continuum ensemblet, som leverede en formidabel indsats ved ISCM Verdensmusikdagene i Seoul tidligere på året.
Joel Sachs er blevet interesseret i dansk og nordisk musik. Faktisk i en sådan grad, at han har arrangeret en hel festival med skandinavisk musik: Focus Festivalen fra
23.-30. januar. Her vil værker af danske komponister blive opført. Det drejer sig om musik af Karl Aage Rasmussen, Anders Nordentoft, Per Nørgård, Bent Sørensen. Steen Pade. Karsten Fundal, Ole Buck og Poul Ruders.
Godt nytår til dansk musik hjemme og ude!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu