Læsetid: 4 min.

Skolerne skal have karakterer

5. december 1997

Undervisningsminister Ole Vig planlægger et system, der skal bedømme kvaliteten af alle de danske uddannelser. Venstre vil have mulighed for at lukke dårlige skoler

Undervisningsminister Ole Vig Jensen vil oprette et eller flere centre, som skal bedømme og sikre kvaliteteten i alle uddannelser - fra folkeskoler til erhvervsskoler og videregående uddannelser.
Derfor fremlagde Ole Vig Jensen i går et projekt: "Kvalitet, der kan ses", hvor ministeriet redegør for, hvordan man kan måle kvaliteten på de enkelte institutioner og i hele uddannelsessystemet. Ole Vig Jensen regner med, at de første afprøvninger af systematikken skal løbe af stabelen til næste år.
Centret skal ligne det Evalueringscenter, som i fem år har vurderet og givet gode råd til de videregående uddannelser - med stor succes.
Her er ideen, at institutionen skal være med til at evaluere sig selv - sammen med eksterne og uafhængige eksperter.
"Evalueringen skal først og fremmest ses som et middel til udvikling af uddannelsen. Centret for de videregående uddannelser har både givet ros, gode råd og også hård kritik. Det er en god model," siger Ole Vig Jensen.

Dårlige skoler skal lukkes
Ministeren understreger, at centret ikke skal fungere som et kontrolssystem.
Det mener derimod Venstre, som har fremsat et beslutningsforslag. Det foreslår at oprette et evalueringscenter med større beføjelser og en vidensbank, hvor resultaterne af de mange ekspertimenter kan stilles til rådighed for andre.
Venstre synes, at undervisningsministeren skal have beføjelser til i sidste ende at lukke skoler, som ikke lever op til kvalitetsmålene. Der skal også indrettes et bevillingssystem, som knytter pengene sammen med, hvor gode karakterer skolen eller uddannelsen får.
"Det er klart, at vi ikke forestiller os, at ministeren skal gå rundt og lukke skoler hverken hver eller hveranden dag. Men hidtil har ministre næsten kun grebet ind, hvis der har været ledelseskrise eller for meget rod i regnskaberne. Vi mener, at kvaliteten skal være et selvstændigt parameter for, hvornår ministeren kan gribe ind," siger Anders Mølgaard fra Venstre.
"På samme måde forestiller vi os, at kvaliteten kan kædes sammen med bevillingerne, så pengestrømmen ikke bare handler om, hvor mange elever og studerende, der kan lukkes igennem systemet. Men vi har ikke lagt os fast på, hvordan det skal gennemføres", siger Venstres uddannelsespolitiske ordfører.
Ole Vig Jensen har endnu ikke besluttet, hvilken model, han vil gennemføre.
"Men der er mange gode elementer i Venstre udspil og i det hele taget fra alle de politiske partier, selv om jeg godt kan høre, at man mener noget forskelligt med kvalitet," sagde ministeren på et møde i uddannelsespolitisk udvalg på Christiansborg i går.

Bløde OECD-kriterier
Han understreger, at metoden, hvor uddannelserne giver sig selv karakter på en række punkter, hænger sammen med de internationale bedømmelser:
"Vi skal naturligvis deltage i de internationale undersøgelser. Her er vi i gang med at få indført personlige kriterier i den model, som OECD evaluerer folkeskolen på. I fremtiden vil undersøgelserne blive udvidet, så de udover at afspejle de konkrete færdigheder, også indeholder undersøgelser over områder som: samfundsforståelse, problemløsning, samarbejdsevner, omstillingsparathed og selvopfattelse," sagde Ole Vig Jensen.

Lillefar Josef
De fleste uddannelsesordførere er enige om, at det vil være en god ide at oprette et evalueringscenter for uddannelserne. Enhedslistens Bruno Jerup mente dog, at i hvert fald Venstres metode mindede ham lidt for meget om nogle fejltagelser, han selv havde været med til at begå med Sovjetunionen:
"Det er kontrol, og mere kontrol og selvkontrol - ligesom dengang med lillefar Josef", sagde han.
Bruno Jerup mener, at kvaliteten skal afspejle de mål for udvikling, som man kan blive enige om i samfundet. Kvalitetsdebatten er for merkantiliseret, mener han.
Ole Vig Jensen protesterer:
"Det er klart, at kvalitet i uddannelser ikke er det samme som den kvalitet, man taler om, når det handler om varer. Kvalitet i uddannelsen drejer sig om selve læringsprocessen. Derfor bliver det arbejde, som vi fortsætter med i Undervisningsministeriet at udvikle nogle kvalitetsmål, som man kan sigte efter.
For hele uddannelsessystemet fremhæver projektet: "Kvalitet, der kan ses" syv mål: Der skal sikres uddannelsestilbud til alle. Der skal være sammenhæng i uddannelsessystemet og ressourcerne skal udnyttes effektivt.
Undervisningen skal have et højt fagligt niveau og befolkningen skal have et højt uddannelsesniveau med gode faglige og personlige kvalifikationer. Danmarks skal klare sig godt i internationale sammenligninger, og uddannelserne skal bidrage til samfundets vækst - og endelig skal systemet motivere til fortsat uddannelse.
De syv områder skal måles ved for eksempel at se på størrelsen af restgruppen, muligheder for meritoverførsel mellem to uddannelser og eller hvor mange, der falder fra på de enkelte steder.
Bløde indikatorer som, hvorvidt danskerne er motiveret til fortsat uddannelse kan man blandt andet skyde sig ind på ved at måle omfanget af efteruddannelse, mener undervisningsministeren, som nu skal i gang med at forhandle mål og midler med alle berørte parter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her