Læsetid: 4 min.

Syntetiske topscorere

18. december 1997

Pionererne flygtede fra eftersnakkerne og ældre genrer afgav nyt liv i det elektroniske år 1997

TECHNO '97
Året bød i den elektronisk ordnede del af det soniske spektrum, på fremragende albumpræstationer, der struttede af kernesund vilje og evne til at nuancere, pode og befrugte.
'97 var også året, hvor de store musik-koncerner erfarede fordelene ved et vågent øje til den elektroniske undergrund - understreget af den multinationale mediegigant Polygrams opkøb af det hippe London-selskab Mo' Wax, en stilskaber indenfor hip hop og trip hop.
Blandt de lykkeligste, elektroniske stunder i året der gik var briten Luke Viberts sublime Big Soup (Mo'Wax/ Poly-gram) benådet af syntetisk ekvilibrisme, humor og smidig opfindsomhed sluppet løs på techno, trip hop, funk, drum'n'bass, samt den berlinske anarkist Alec Empires 3-dobbelte cd-vue The Geist of Alec Empire (Geist Records/ Voices Of Wonder) over sin hastigt voksende, formnedbrydende produktion. Fra frost-sprængt ambient over kort-sluttende breakbeats til dekonstrueret latin og jazz. To enere der trodsede de konventioner, dele af den elektroniske scene lider under.
Konventionerne havde den britiske drum'n'bass problemer med, eftersom mainstreamen uvægerligt inkorporerede de hurtige rytmer og sugende baslinier i størknede popskabeloner. Modstrategien for frontkæmperne formede sig i to retninger: på Third Eye
Foundations infernalske, ildevarslende, rustne Ghost (Domino/ MD) og Animals On Wheels' fintvævede og melodiøse Designs and Mistakes (Ninja Tune/ V.O.W.) som en forøget kompleksitet i de i forvejen svært dechiffrerbare rytmespor. Og på Photeks elastiske, fintslebne Modus Operandi (Science/ Virgin), Jonny L's letbenede, sugende, forkromede Sawtooth (XL/ MD) og antologien Grooverider Presents The Prototype Years (Columbia/ Sony) som en tilbagevending til den gennemarbejdet enkle rytmiks hypnose.
Og mens mange drum'n'-bass-musikere - bl.a. Mercury Prize-belønnede Roni Size - fortsat opsøgte jazzen, så stødte den også sammen med den asiatiske tradition på den frugtbare antologi Anokha - Soundz Of The Asian Underground (Quango/ Poly-gram), samlet af den britiske andengenerationsindvandrer og tablaspiller Talvin Singh, der også medvirkede på det beslægtede album Star Rise (Real World/ Virgin), remix af briten Michael Brook og den nyligt afdøde, pakistanske sanger Nusrat Fateh Ali Khans samarbejde.
Måske et varsel om hvad vi har at vente fra vore egne indvandrere?

Topdesignede kredsløb
Imens vi har en mere bredt favnende eklekticisme på den hjemlige, elektroniske scene til gode, er det værd at glæde sig over folk som Anders Remmer og Bjørn Christiansen, der formår at hente ny mening ud af for eksempel en 15 år gammel genre som house. Remmer som Jet med CPH2000 (April/ V.O.W.) præget af topdesignede klange og en behageligt velformet melodiøsitet og Christiansen som Bjørn Svin på Mer' Strøm (April/ V.O.W.) med kantet legesyge, uortodoks humor, krævende eksperimenter, umiddelbar kropsappel et sted mellem techno og house på måske årets bedste, danske elektroniske album. Lægger man hertil Christiansens bedrift under pseudonymet Cygnet Committee med det mere kropappelerende album Riomantic (Mainline Records/ BMG), har man billedet af en fremtidens mand, der griner konventionerne i ansigtet og formår at sammenkoble
kropslighed med melodisk finesse og nytænkning.
Som et lille sidespring bør den tyske duo Mouse On Mars også her hædres for storformen på deres tredje album Autoditacker (Too Pure/ V.O.W.), der ligesom Christiansen mestrer samme befriende ucool kobling mellem eksperiment og pop.
På den hjemlige front er det værd at prise københavnske Multiplex Records med Cai Bojsen-Møllers prunkløst eksekverede, højpolerede og jazzede techno-album A Little Bit Of Something og antologien Past - Present + Future (begge Multiplex/ BMG) med både inden- og udenlandske bidrag fra de stålsat eksperimenterende, men groovesikre områder af techno og house, ligesom københavnske April Records på antologien Boredom Is Deep and Mysterious 3 (April/ V.O.W.) fandt fin balance mellem ambiente klange og knudrede grooves. Alle plader præget af en stigende grad af kompositorisk sofistikation, men også en pletvis sterilitet.

Lynsnare kopister
House fandt også nyt liv i Frankrig med en luksuriøs
sound og et saftigt drive, der resulterede i de fremragende albums Homework (Soma/ Virgin) fra duoen Daft Punk kogende over af disco- og funk-grooves og den strålende antologi Super Discount (MD). Det ligeledes franske soloprojekt A Reminiscent Drives excellerede på albummet Mercy Street (F Communications/ MD) med natblå stemningsgennemvædede numre, der sammensmeltede neddæmpet jazz og funk-improvisation med Erik Satie-figurer og ve-lourtunge, melankolske
synthharmonier.
Big beats skulle vise sig at blive den kommercielt mest sejrrige, elektroniske genre i '97 med Prodigy som frontløbere, en bredt appelerende, eksplosiv rockdynamik og en fuldfed breakbeatrytmik fostrende lynsnare, hult buldrende kopister som bekræftede hvor hurtigt en accellererende teknologi muliggør udvanding og profitering på originalitet. Alligevel bør der peges på pionererne Chemical Brothers' saftige, granittunge og hvirvlende funky Dig Your Own Hole (Virgin) som årets eneste helstøbte, meningsfulde big beats-album.
Så var der i forhold til helheden mere mening at hente hos udvalgte veteraner: fra Norge Biosphere, der viste hvorledes moderne ambient fortsat kan finde luftlommer til nye, sære klangverdener i spændingsfeltet mellem umiddelbar ro og anelsesfulde lag underneden på Substrata (Origo Sounds/ V.O.W), og fra Storbrittanien samplerens grand, old men i Coldcut med det storsamplende Let Us Play (Ninja Tune/ V.O.W.) præget af visionære krydsninger i en kvantespringende collagestil. Og fra Detroit, USA ragede
techno-veteranen Carl Craig op med More Songs About
Food and Revolutionary Art (SSR/ V.O.W.), der demonstrerede en moden, formuleringsmæssig bredde, genreoverskridende, kulørt idérigdom og pletvis popsensibilitet.
God fordybelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu