Læsetid: 2 min.

TeleDanmarks elektroniske selvmål

19. december 1997

Preben Elkjær er dømt offside af seerne, og sportskanal TVS lukker med dundrende underskud

KOMMENTAR
Bestyrelsen for TVS besluttede på et møde i går at lukke sports-tv-kanalen, som har fodboldstjernen Preben Elkjær som chef. Men det vil være lige så rigtig at hævde, at den aldrig for alvor kom i gang. Den døde nemlig af simpel mangel på seere.
Dermed tager bestyrelsen det til efterretning, som stort set alle andre fra lægmand til sportskommentator til tv-kyndig forlængst har spået og set i kortene, faktisk allerede før starten. At starte og drive kanalen har kostet en herregård, men indtægterne på det dekoder- og abonnementsalg, kanalen var baseret på, har næsten ikke været til at få øje på. Rygterne har gået om, hvor katastrofalt lille seertallet var, og det var i sig selv mistænkeligt og en bekræftelse, at ingen ville rykke ud med tallene. Kanalen forblev langt mere "hemmelig" end DR2, der af folkeviddet er dømt "den hemmelige kanal".
Formanden for bestyrelsen, direktør Bo Christensen, erkender, at der, hvad optimisme og beregninger angår, er skudt langt over målet - et begreb, som Elkjær forresten smerteligt kender fra sin aktive karriere på landsholdet, da han med hul i bukserne brændte det famøse straffespark mod Spanien, der i 1984 sendte Danmark ud af fodbold-EM, mens et gys af landesorg gik gennem den danske befolkning.

Sviende nederlag
For Bo Christensen, der også er direktør for TeleDanmarks kabel-tv-selskab, og for TeleDanmarks ledelse er det en sviende fejlbedømmelse, selvom Bo Christensen hænger sin hat på en knag, der hedder "ændrede forudsætninger", nemlig den omstændighed, at både DR og TV2, der, ligesom DBU, er med i konsortiet, besluttede at holde de store sportsbegivenheder borte fra kanalen, ligesom kulturminister Ebbe Lundgaard har fået gennemført sin manøvre med at få kategoriseret nogle af landsholdenes vigtigste kampe som nationalbegivenheder, alle har ret til at se uden at skulle betale ekstra for det. Også kampen om rettigheder skal have fået priserne til at stige.
Sandheden er dog snarere, at konstruktionen var håbløs fra starten. Interessen for publikumsfattig sport var til at overse. Superligaens kampe var omtrent eneste aktiv.
Fejlbedømmelsen svier til TeleDanmark, som må betale prisen, mens DR og TV2 synes at komme ud af aftalen med skindet på næsen, rent økonomisk. DBU har scoret kassen på den 6-8-årige aftale om en investering på 300 mio. kr., mens DR og TV2 kan udnytte de rettigheder, de har købt, på deres almindelige kanaler.

Lang næse
TeleDanmark havde håbet via TVS at få kontrol over dekodermarkedet, men fik altså i stedet en meget lang næse. Nu forestår en kostbar afvikling, idet abonnenter og dekoderkøberne vil få de penge tilbage, de har betalt for perioden efter den 30. dec., hvor kanalen lukker definitivt.
TVS-bestyrelsen traf beslutningen efter at have fået forelagt et urealistisk stort budget for 1998, der indebar et betydeligt større underskud end planlagt og forventet. Derfor fik Preben Elkjær og hans medarbejdere sparket. Straffesparket...

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her