Læsetid: 3 min.

TV og skurvogne

27. december 1997

Ude i skurvognene, inden det bliver lyst, sidder folk og drøfter det historisk lave renteniveau, den fælles mønt, gårdslagtninger og risikoen eller chancerne for, at Poul Nyrup Rasmussen udskriver et lynvalg i februar. Eller også gør de ikke. Hvis der overhovedet bliver udstødt lyde, har det snarere form af utilfredse grynt og en stille jamren over, at der er så allerhelvedes mørkt og klamt i Danmark på denne årstid.
I redaktionslokalerne rundt omkring er der holdt julefrokoster, hvor folk kommer hinanden ved, og bekymringen over de lumske oplags- og seertal midlertidig skydes i baggrunden. Imens flytter virkeligheden sig. Uanset hvordan man vender og drejer tallene, har 1997 igen dokumenteret, at tv gør indhug i antallet af avislæsere. Dermed ikke være sagt, at det går lige smertefrit for alle kanaler. Men den overordnede udvikling er ikke til at tage fejl af.

Hvis man tager fiaskoerne på tv-siden først, kan man konstatere, at Sportskanalens opstigen og fald i årets løb er et eklatant eksempel på rendyrket dilettanteri. I stedet for at lave nogle undersøgelser af, hvor meget folk overhovedet er villige til at betale for at se tv, sætter man projektet i gang, bruger 200 mio. kroner på det, hvorefter man med forbavselse finder ud af, at danskerne ikke er specielt interesserede i betalings-tv. Det kunne man have sagt sig selv på forhånd. Det er der ingen, der er, noget sted på kloden. Grundlaget for nye tv-kanaler er reklamepenge, der i et vist omfang skal hentes, stjæles og overføres fra den trykte presse.
Den anden klare katastrofe på tv-området er DR 2, der desperat kæmper for at nå nogle seertal, der kan retfærdiggøre projektet. Ledelsen i DR har indtil videre dækket sig ind under, at folk har svært ved at finde ud af, hvordan de indstiller deres fjernsyn til at modtage kanalen. Bag bortforklaringerne aner man imidlertid ledelsesmæssige problemer og alvorlige uoverensstemmelser om, hvad der skal forstås ved kvalitet. Som det blev påpeget her i avisen allerede samme dag, kanalen startede, er det smalle defineret som en aldersmæssig segmentering, hvilket har resulteret i, at DR 2 ingen identitet har. Kanalen er inde i en ond cirkel. Ingen mennesker er interesserede i at lave fjernsyn, der har en seertilslutning på omkring en procent. Det vil i løbet af kort tid føre til masseudvandring af medarbejdere, og så står den kraftigt snakkende tv-direktør, Bjørn Erichsen, tilbage med et endnu større problem end i dag. Måske burde man tænke utraditionelt og nøjes med at sende fredag, lørdag og søndag, der i det store og hele er de eneste dage, kanalen har noget interessant at byde på.

Årets højdespringer er TV 2's morgenfjernsyn. Nordisk Film brokkede sig og mumlede en del om sammenspisthed og kammerateri, da kontrakten gik til Skandinavisk Film Kompagni. Det viser sig nu, at TV 2's ledelse valgte rigtigt. Der er kvaliteten til forskel på det, man kan se om morgenen på TV 2, og det gøgl, Nordisk Film producerede for TV 3 i et halvt års tid. Man kan altid diskutere, hvor mange brætspilskonkurrencer og fjogede kokke, der skal indgå i morgenfjernsyn, men der er ingen tvivl om, at TV 2's produkt i dets nuværende udformning ligger på et meget højt niveau - også i international sammenhæng. Den anden succeshistorie er Danmarkskanalen, der har gjort et vist indhug blandt TV3's seere. Her er der ikke meget opløftende at skrive om. Programfladen er en trist blanding af amerikanske serier og halvbedagede film. Men der er tilsyneladende et stabilt marked for den slags. Og imens går rygterne i mediekredse, at Kinnevik-koncernen og TV3 venter på, at der kommer et fordelagtigt tilbud fra en af de globale giganter, så man kan slippe af med et foretagende, der indtil videre kun har resulteret i tab i milliardklassen og inden for en overskuelig årrække vil føre til, at ledelsen må flytte i skurvogne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu