Læsetid: 5 min.

Westh: Ingen brudte løfter på Storebælt

8. december 1997

Trafikforskere mener, at de lave biltakster over Storebælt forstærker miljøproblemerne - trafikministeren ser dilemmaet

Når den faste forbindelse over Storebælt står klar til bilisternes indtog næste år, er bilisterne de eneste sikre vindere.
I stedet for at betale godt 400 kroner for at komme over med færge, kan bilisterne nøjes med godt det halve, ca. 210 kr., hvis de selv kører over den faste forbindelse.
"Det er temmelig tvivlsomt etisk. Jeg mener, det er et klart løftebrud," siger trafikforsker Kaj Jørgensen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
Uffe Jacobsen, trafikøkonom på Handelhøjskolen i København, mener at det vil give en "voldsomt øget trafik" og dermed en øget forurening.
Da aftalen om den faste forbindelse over Storebælt blev indgået i 1986, stod det nedfældet, at prisen for at køre bil over den faste forbindelse skulle være den samme som prisen på en færgebillet. Dén aftale blev ændret sidste år af regeringen, Venstre og de konservative. Pludselig skulle prisen for bilisterne over den faste forbindelse sænkes med 20 pct. i forhold til færgerne. Det var et tilbageslag for den kollektive trafik, mente uafhængige trafikforskere.
Efter en ny aftale mellem de fire partier i fredags kan man spare hele 50 pct. ved at tage den faste forbindelse i stedet for færge.
Det mener både forskere og rederierne på Kattegat er urimeligt af politikerne, men det er der ikke noget at gøre ved, siger trafikminister Bjørn Westh (S).
Han mener ikke, at det er et problem, at det pludselig er halvt så billigt at køre i bil over broen - og det er slet ikke løftebrud.
"Det er helt fair," siger han til Information.
"Det er en rigtig dårlig idé det her," mener Kaj Jørgensen.
Hvordan det gik til, at bilisterne kan komme så billigt afsted, forklarer trafikministeren således:
"Det er fordi, det er '96-priser, vi tager udgangspunkt i, og der gav 20 procents rabat på færgeprisen 200 kr. Med den almindelige prisudvikling er prisen blevet 210 kr. i 1998," siger Bjørn Westh.
Færgebilletterne er imidlertid steget meget siden sidste år, men det har ikke dannet grundlag for den aktuelle udregning af prisen for at køre bil over den faste forbindelse.
- Hvordan kan det være, at man fastsætter prisen ud fra hvad en færgebillet kostede i 1996 og ikke, hvad den reelt koster, når den faste forbindelse åbner for biler?
"Ja, det har man altså gjort, der var jeg ikke trafikminister. Men sådan er det," siger ministeren.

Boom i biltrafik
Den billige pris over den faste forbindelse ligger altså fast. Men udover at have betydning for rederierne, der er bange for at skulle lukke, betyder prisen også et boom i bilismen.
"Der kommer til at køre mange flere biler over bæltet," siger Kaj Jørgensen til Information. Han mener, at politikerne burde have holdt taksterne på det niveau, der oprindeligt blev aftalt - samme niveau som færgerne. Især fordi der også er en miljøeffekt ved de lave priser.
"Der er ingen tvivl om, at dette betyder en stigning i forureningen," siger han.
Men den køber trafikminister Bjørn Westh (S) ikke umiddelbart.
"Det er jeg ikke sikker på er rigtigt. Det kommer an på, hvor man tager trafikken fra - for hvis man stjæler fra flyene eller hurtigfærgerne, er der ingen stigning i forureningen," siger Westh.
Men ifølge Kaj Jørgensen vil man ikke bare flytte bilisterne fra hurtigfærger eller fly til den faste forbindelse - der bliver simpelthen flere bilister, som vil over. Og samtidig vil flere togpassagerer tage bilen, siger Jørgensen.
"Derfor hænger denne prisreduktion ikke sammen med regeringens øvrige trafikpolitik og målene om en reduktion i CO2-udslippet," mener han.
Regeringens mål om reduktion af CO2-udledningen har netop givet miljøminister Svend Auken en pris i Kyoto, Japan. Danmark er blevet world leader i kampen for at skære drivhusudslippet ned.

Det er livskvalitet
Bjørn Westh indrømmer, at bedre og billigere trafikforbindelser også skaffer flere rejsende.
"Det er hele dilemmaet i trafikpolitikken," siger han.
- Hvad mener du?
"Det er klart, at turene over Storebælt er nogle, folk gerne vil tage, fordi det har noget med deres livskvalitet at gøre. De tager måske til en teaterforestilling, som de ellers ikke ville være taget til. Og det vil sige, at deres livskvalitet har noget at gøre med, at de kan blive transporteret til noget, som de ikke før har kunnet. Men det er klart, det giver en stigning i trafikken. Hvis du tilfredsstiller folks ønsker om en varieret og rig tilværelse, så viser det sig, at det giver et udslag på trafikken," siger ministeren.
- Så I vejer folks livskvalitet og ønsket om at føre en anstændig trafik- og miljøpolitik op mod hinanden?
"Ja. Der er jo et samfundsproblem i, at trafikken vokser, men man opfylder samtidig nogle menneskers behov. Det er en modstrid."
- I har sat nogle mål for CO2-udslip, men I vil hellere gå på kompromis med dem, hvis I kan tilfredsstille folk?
"Sådan kan man ikke stille det op. Jeg mener stadig, at vi kan nå begge dele. Nu har vi jo altså bygget Storebæltsbroen," siger Westh.
- Det ser ud som om, I forsøger at sabotere jeres egen politik?
"Det er også vores politik at skabe livskvalitet for folk. Og jeg tror ikke, det er umuligt at nå de andre mål, vi har sat os."
- Svend Auken er p.t. i Kyoto for at få hele verden til at reducere CO2-udslippet, og han siger, at det største problem er biltrafikken. Samtidig sætter I priserne ned på Storebælt og nærmest beder folk om at sætte sig ind i bilerne. Hvordan hænger det sammen?
"Nej, vi beder ikke folk om det, men vi siger, de har mulighed for noget, som de ikke havde tidligere. Men det handler om at få bilerne til at køre noget længere på literen. Det afgørende for at løse CO2- problemet er, at få bilerne til at køre dobbelt så langt."
- I skal altså nå jeres CO2-mål ved at satse på bedre biler?
"Blandt andet, det er en meget vigtig del."
-Man skal altså ikke få befolkningen til at køre mindre i bil?
"Jo, men det skal man gøre ved at give dem nogle ordentlige alternativer, bl. a. kollektiv trafik," siger Bjørn Westh.
Aftalen om de lavere biltakster er også velsignet af de radikale. Den radikale trafikordfører, Vibeke Peschardt, siger, at Bjørn Westh har oplyst hende om, at de nye biltakster ligger inden for rammerne af den aftale, der blev indgået sidste år.
"Han må stå til regnskab for det, og hvis det viser sig, at det ikke holder, foreligger der en ny situation," siger Peschardt til Information.
A/S Storebælts bestyrelse skal i eftermiddag tage stilling til takstforslaget fra politikerne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu