Læsetid: 2 min.

EU-annoncer for 2 mio. kroner på to uger

14. januar 1998

Fagbevægelse og industri sponserer en Europakampagne til to millioner. Det overbeviser ikke nogen, siger Steen Gade, SF

Fagforbund, arbejdsgiverorganistioner og de gamle politiske partier står skulder ved skulder bag det omdiskuterede Danmark i Europa-projekt, der starter i dag. Danmark i Europa viste sig at bestå af en avisannonce-kampagne med en struds i hovedrollen. Kampagnen har på forhånd været stærkt omdiskuteret, da ledende socialdemokrater skændtes om socialdemokratiet skulle deltage.
Formanden for kampagnen, forbundsformand Lillian Knudsen fra Kvindeligt Arbejderforbund, lancerede annoncernes lille struds på et pressemøde i Gobelin-salen på Nationalmuseet.
"Vi forsøger at lave oplysningskampagne på en ny måde. Vi vil forsøge at brede EU-debatten ud, så den kommer igang i frokoststuerne og ude i hjemmene. Det er en langsigtet målsætning at de fleste danskere siger, OK, vi er enige om at det er i EU, man skal løse de fælles problemer. EU-medlemsskabet skal være udgangspunktet," sagde Lillian Knudsen.
En af kampagnens to næstformænd, Peder Thomsen fra Dansk Familielandbrug, fortalte samtidig, hvordan han ikke ville melde sig ud af Danmark, blot der blev taget beslutninger han var uenig i. På samme måde med EU.
"Målet må være at i stedet for 50 procent der er grundlæggende tilfredse med EU, så skal vi op på 75 procent," sagde Peder Thomsen.
Om annonceformen virkelig kan flytte de mange stemmer, ved formandsskabet endnu ikke.
"Men se bare hvordan folk kan huske kampagnen for at spise mere fisk. De vil da også huske strudsen," sagde Peder Thomsen.
Danmark i Europas anden næstformand, vægt-fabrikant Erik B. Andersen, lægger da heller ikke skjul på at kampagnen er et markedsføringstiltag.
"Det er jo lidt som hvis du skal sælge Coca-Cola fremfor Pepsi-Cola," siger han.
Det erklærede formål med Danmark i Europa er at virke mellem folkeafstemningerne, for at skabe en mere EU-positiv bevidsthed i befolkningen.
"Du kan da godt kalde os en slags Folkebevægelse mod Folkebevægelsen mod EU," siger Peder Thomsen til Information.
Steen Gade, der er en af SF´s EU-positive folketingsmedlemmer, forstår ikke kampagnens formål.
"Jeg tror ikke rigtig sådan en kampagne overbeviser nogen. Det med at foreninger og partier klumper sig sammen og siger: Vi er mange der siger Ja, det er da prøvet før. Jeg ville hellere have at folk på ja-siden delte sig efter anskuelser og fortalte hvad de ville med Europa. Det vil være mere fremadrettet. Vi skal det skridt længere, at folk der vil hver sin ting med EU diskuterer," siger Steen Gade.
Heller ikke JuniBevægelsen er begejstret for kampagnens form.
"Det er en lidt underlig bevægelse der består af penge fra samfundets top," siger JuniBevægelsens topfigur, Drude Dahlerup.
Drude Dahlerup kan ikke se hvordan en annoncekampagne kan skabe en offentlig debat.
"Jeg er bekymret over envejskommunikationen. En demokratisk folkeafstemning består af en dialog mellem synspunkter. Hvis demokratiet reduceres til annnoncekampagner, nærmer vi os betænkeligt amerikanske forhold," siger Dahlerup.
Sponsorerne for den 2 millioner kroner dyre kampagne er Dansk Industri, Dansk Metalarbejderforbund, Finansrådet, Landsbrugsrådet og Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service. Både Venstre, de konservative, Det Radikale Venstre, socialdemokratiet og CD bakker kampagnen op. Danmark i Europa-kampagnen bliver indstillet efter den 5. februar. Derefter er det de enkelte medlemsorganisationer i kampagnen der vil føre en egentlig Ja til Amsterdam-kampagne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her