Læsetid: 5 min.

FILM

8. januar 1998

*Judy Davis er med sin nervespændt begavede udstråling og facetterede talent næsten altid værd at se. Og helt kedelig kan dette kunstner-historiske drama om George Sand og Frédéric Chopins kærlighed vel heller ikke være, når man betænker, at Emma Thompson også er med som en voldsomt kunstbegejstret grevinde. Men Davis står i centrum som den til tider mandsklædte forfatterinde George Sand, der betages så inderligt af Chopins toner, at hun straks forelsker sig til op over begge ører, og så går jagten gennem saloner og slotte.
Chopin spilles af Hugh Grant, som min kilde Time Out dog ikke mener fortjener helt så megen tilbedelse. På forskellig måde rodet ind i affæren er også datidige notabiliteter som Liszt (Julian Sands), Alfred de Musset (Mandy Pantinkin) og Delacroix (Ralph Brown). James Lapine har instrueret den engelsk-producerede film i 1989.
Impromptu/ Chopin, min elskede. TvDanmark, fredag kl. 20.55-22.55

*Dean Martin har - ved siden af alkoholikeren i Rio Bravo - sin bedste filmrolle i Billy Wilders grumme komedie om den arrogante crooner, der strander i en lille californisk by. En lokal sangskriver prøver at interessere ham for sine talentløse melodier, men Martin er selvfølgelig mere optaget af konen. Hvilket sangskriveren har forudset - og derfor udgiver han luderen Polly the Pistol for sin hustru. Hun spilles af Kim Novak, som også er bedre end normalt.
Wilders kynisme bliver skurrende her, hvor plottet i sig selv er noget boulevardagtigt vulgært. Men Dean Martin leverer en generøs og egentlig forbløffende selvudlevering i rollen som den forkælede og sex-besatte popsanger, en figur som synes tydeligt baseret på ham selv.
Kiss Me Stupid/ Kys mig fjols. TV 2, lørdag kl. 14.50-16.50

*Ridley Scott debuterede, efter at have skabt sig et stort navn som reklamefilminstruktør, med denne noget besynderlige historie fra Napoleonskrigenes tid. Harvey Keitel spiller en løjtnant i hussarerne, der føler sig så dybt krænket af en kollega, d'Hubert (Keith Carradine), at han udfordrer ham til en duel med sværd. Da kampen ender med, at Feraud såres, føler han ikke sin ære genoprettet, men opsøger seks måneder senere d'Hubert og duellerer videre. Denne gang er det d'Hubert, der bliver såret. Men stadig uden at Feraud anser sagen for afgjort. Og sådan bliver filmen faktisk ved uden nogen egentlig forklaring på duellanternes årelange iver efter at indlade sig på de livsfarlige sværd-kampe.
Det er de ydre billedvirkninger, Scott har interesseret sig for, det æstetisk velplejede tidsbillede, og hverken Harvey Keitel eller Keith Carradine får mange muligheder for motivere deres figur. Men flot ser det ud, når Scott tryller med billederne i de to herrers evigt gentagne opgør. Filmen er fra 1977.
The Duellists/ Duellanterne. TV 2, fredag kl.22.45-00.25

*Filmskolefilm DR 2 fejrer Den Danske Filmskoles 30-årsdag ved at vise fire afgangsfilm fra skolen gennem tiderne, deriblandt Lars von Triers 50 minutter lange Befrielsesbilleder om en tysk officers martyrium i dagene lige efter maj-befrielsen. Den viser Triers formsprog som forbløffende færdigudviklet allerede i 1982. De tre andre afgangsfilm er komedien Debut fra 1995 af Jonas Elmer, der allerede er brudt igennem med spillefilmen Let's Get Lost, samt Søren Faulis Dagens helt med Peter Belli og Carsten Frombergs Kærlighed på en bumpet vej med Pernille Højmark.
Temalørdag: Filmskolen, DR 2, kl. 20.00-22.50

*Whoopi Goldberg er en af de relativt få store Hollywoodstjerner, der har vovet sig ud i rollen som lesbisk. Det sker i denne ganske livlige blanding af komedie og problemdrama fra 1995 om kvinder på bilflugt - og om deres den lille familie, de ender med at danne i en flække i Arizona.
Filmen er ofte kvikt turneret, men synker til sidst sammen i sentimentalitet under problemernes dødvægt. Whoopi Goldberg dominerer foretagendet med sin træfsikre replik, men hendes djærvhed er her mere massiv end nogensinde. I de to andre hovedroller ses Mary-Louise Parker som hulkesøster og Drew Barrymore som munter scenestjæler.
Boys on the Side/ Tre piger i en bil. DR 1, lørdag kl. 20.55- 22.50

*Bernardo Bertolucci fortæller på overfladen en meget banal historie i Sidste tango i Paris fra 1972, en af hans klassiske og samtidig mest udfordrende film. Marlon Brando spiller den fallerede bokser, skuespiller og journalist Paul, der også har spillet fallit i sit ægteskab. Han møder den 20-årige Jeanne, der selv står foran et ægteskab. Hun forelsker sig i ham, men kan ikke hamle op med hans hensynsløshed og uafhængighed.
Først for sent indser den midaldrende Paul, at han ikke kan undvære Jeanne.
Men det er kun rammen om et erotisk drama af en heftighed og sprængkraft, der stadig har få sidestykker i filmhistorien. Både Paul og Jeanne er mennesker i opbrud og oprør, mod religiøse autoriteter, seksuelle tabuer og sociale konventioner. Og parrets erotiske møder udspiller sig i en tom lejlighed, isoleret fra omgivelsernes påvirkning og krav. Her kan Paul uddrive sine dæmoner og få udløsning for sine aggressioner, med den masochistisk anlagte Jeanne som skydeskive.
Her kan han gøre sit regnskab op med Gud, Skæbnen og Samfundet.
Hvem andre end Marlon Brando ville kunne gøre denne forpinte figur tålelig, ja fascinerende uforudsigelig, med den lettere opløste animalske magnetisme, der gør den over 20 år yngre kvindes betagelse fuldstændig troværdig. Året forinden havde Brando fået sit come-back som forvandlingskunstner i The Godfather - her fik han et endnu vanskeligere come-back som romantisk (anti)helt, elsker og anarkist. Og Bertolucci skabte en af 1970'ernes mest roste og omstridte film, med voldsomme erotiske scener og nøgne opgør, der skildrede seksualiteten med en ny intensitet og åbenhjertighed.
Samtidig er filmen endnu et eksempel på Bertoluccis formelle mesterskab og billedskabende evne, f.eks. i den store afsluttende tango-scene, hvor en stor mennesketom restaturant fyldt med spejle danner rammen om Pauls fortvivlede forsøg på at forny kontakten med Jeanne. Hun spillles iøvrigt af Maria Schneider, der tegnede til at blive en ny sex-gudinde, men hurtigt forsvandt ud af billedet. I en birolle som egocentrisk filminstruktør medvirker Jean-Pierre Léaud.
Last Tango in Paris/ Sidste Tango i Paris. TV 2, onsdag kl. 22.45-00.55

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her